Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjære Nils Håvard Dahl. 

Kan du hjelpe meg og gi synspunkter på min situasjon? 

Jeg har en depresjon. Angsten er tilstede det meste av tiden. Ettersom tiden går,har det blitt litt tvangstanker og grubling på hvordan det skal gå med meg. Det har vart i nesten to år. Jeg ønsker og komme meg ut av denne tilstanden,og tilbake til mitt gamle jeg. Jeg ble syk,etter mye stress i familien og da min hund døde. 

Jeg har fått Lyrica,som jeg føler er en nødmedisin. Men den hjelper til og holde meg oppe i perioder. Det er dager innimellom,da jeg ønsker å gå ut av livet,men jeg har to voksne barn som gjør at det er helt uaktuelt . Så det blir bare med tanken. 

Jeg mener selv at jeg bør ha et ssri,men har blandet erfaring med det. I 2008 fikk jeg Zoloft,angstanfallet kom som kastet på. Vi visste ikke hva det var,og jeg ble sendt på sykehus. Men kan et svakere ssri,eks Fontex,kunne gi en annen oppstart? 

Det er og verdt og nevne at jeg senere samme år kom til en god psykiater. Han fant Anafranil,som jeg hadde god effekt av i et par år. Jeg sluttet,når jeg følte meg bra igjen. Denne psykiateren har siden,dessverre,flyttet til en annen kant av landet. 

Da jeg skulle forsøke Anafranil igjen,opplevdes det helt annerledes enn første gang. Det ble bare kaos med hjertebank og angst hele døgnet. Jeg lure på hvorfor det ikke gikk bra denne gangen? 

Det er tatt blodprøver som viser at ssri kan tolereres,og jeg tror det må til pga angsten. Hva ville du gjort om jeg var din pasient? 

Håper du har tid til og svare meg. 

Anonymkode: f3ed4...5fc

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noen med angstlidelser får panikkanfall når de starter med SSRI.

Du skal ha SSRI på nytt. Du skal begynne med små doser og trappe langsomt opp. I en opptrappingsperiode på 3-4 uker bør du i tillegg få Sobril 10-15 mg x 3. Om du velger Zoloft, bør du sikkert opp på > 100 mg.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Noen med angstlidelser får panikkanfall når de starter med SSRI.

Du skal ha SSRI på nytt. Du skal begynne med små doser og trappe langsomt opp. I en opptrappingsperiode på 3-4 uker bør du i tillegg få Sobril 10-15 mg x 3. Om du velger Zoloft, bør du sikkert opp på > 100 mg.

Takk for svar. 

Ja det var det jeg tenkte. Ingen vei forbi. 

I denne perioden forrige år,fikk jeg også Cipralex. Da holdt det i 14 dager. Men angstnivået ble så høyt,og søvnløsheten tok overtaket. Jeg måtte gi opp. Det var ikke på tale at jeg kunne bruke Sobril daglig for å komme gjennom det. Sobril var fy-fy. 

Nå forstår jeg at jeg må prøve igjen for å bli bedre. Kanskje et annet ssri enn de jeg har prøvd? 

Hadde det vært så vel at jeg kunne fått komme til Levanger for å få hjelp.. 

Anonymkode: f3ed4...5fc

Skrevet

Dessverre tror jeg dette er en klasseeffekt. Derfor har jeg liten tro på at det går lettere med et annet SSRI.

Tilbakevendende depresjoner
Skrevet
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dessverre tror jeg dette er en klasseeffekt. Derfor har jeg liten tro på at det går lettere med et annet SSRI.

Okay. 

Da vet jeg mere . Det var fint å få andre synspunkter på dette som plager meg. 

Takk. 

Tilbakevendende depresjoner
Skrevet
35 minutter siden, Tilbakevendende depresjoner skrev:

Okay. 

Da vet jeg mere . Det var fint å få andre synspunkter på dette som plager meg. 

Takk. 

Kan jeg komme med et spørsmål til? 

Vil et ssri,som skal tas om kvelden,f.eks Fevarin,ha en god virkning på søvnen? 

På forhånd takk for svar. 

Skrevet

Min erfaring er at det med søvn og SSRI er svært ulikt fra individ til individ. Derfor er en nødt til å prøve for å få et korrekt svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...