AnonymBruker Skrevet 6. mai 2016 Skrevet 6. mai 2016 Dette med støttekontakt er nytt for meg. Hva er det vanlig å gjøre sammen med en støttekontakt? Er det slik at brukeren må betale for støttekontakten hvis de går på kino og lignende? Har hørt at noen har ledsagerbevis. Hvor får man det og hva må til? Anonymkode: 649d9...a3e 0 Siter
Tandorini Skrevet 6. mai 2016 Skrevet 6. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette med støttekontakt er nytt for meg. Hva er det vanlig å gjøre sammen med en støttekontakt? Er det slik at brukeren må betale for støttekontakten hvis de går på kino og lignende? Har hørt at noen har ledsagerbevis. Hvor får man det og hva må til? Anonymkode: 649d9...a3e Dette varierer fra kommune til kommune. Dersom du får innvilget støttekontakt så er det på bakgrunn av spesifikke problemer du har med å ivareta egen fritid, og å gjennomføre meningsfylte aktiviteter. Hvilke aktiviteter som er meningsfylte for deg er noe av det som legger grunnlaget for om du får innvilget støttekontakt eller ikke. Dvs. at det i vedtaket vil stå noe om hvilke aktiviteter som er aktuelle. Detaljene får du og støttekontakten bli enige om dere imellom. Det er gjerne slik at dette er aktiviteter som velfungerende/friske gjør enten alene eller sammen med venner/nettverk. Enheten hvor du får innvilget støttekontakt kan hjelpe deg angående ledsagerbevis. Dersom du har innvilget støttekontakt er det jo fordi du trenger noen til å være med deg på fritidsaktiviteter, derfor bør du også kunne få et slikt bevis. Om du ikke får bevis, så må du høre med enheten om hvordan det gjøres med betaling for inngang/billetter. Noen kommuner betaler støttekontakten et fast tillegg, som støttekontakten må bruke til å betale egen mat og annet småtteri. Andre kommuner dekker de faktiske utlegg ved at støttekontakten fremviser kvittering. 0 Siter
frosken Skrevet 6. mai 2016 Skrevet 6. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette med støttekontakt er nytt for meg. Hva er det vanlig å gjøre sammen med en støttekontakt? Er det slik at brukeren må betale for støttekontakten hvis de går på kino og lignende? Har hørt at noen har ledsagerbevis. Hvor får man det og hva må til? Anonymkode: 649d9...a3e Som Tandorine skriver, så varierer dette fra kommune til kommune. Det er viktig å ta opp dette temaet med både de som tildeler støttekontakten og en evt. kommende støttekontakt. Da jeg var støttekontakt for noen år siden for en ungdom med funksjonsnedsettelse, så fikk jeg et lite beløp pr måned som skulle dekke kostnader i forbindelse med aktiviteter, men beløpet var så lite at det hadde vært lite vi kunne ha gjort sammen om jeg ikke hadde vært villig til å betale noe selv. Det er langt fra alle steder som godtar ledsagerbevis, men ledsagerbevis gjør det mye enklere å få gått på kino ol. Et gjengangerproblem er kostnader i forbindelse med kafebesøk ol. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.