Gå til innhold

NHD - Alternativ til AD?

Anbefalte innlegg

Optimisten
Skrevet (endret)

Hei,

Jeg har etter en tid med angst og stress fått depresjonssymptomer. Jeg kommer meg opp av senga, appetitten er nogenlunde normal, søvnen er litt varierende. Men jeg merker at jeg ikke tar glede i aktivitetene jeg likte før, jeg er altfor mye i eget hode, ikke like sosial og generelt nedstemt og har lav energi. Enkle ting er fort blitt tiltak. Tankene har til tider vært ganske destruktive. Jeg føler meg fanget i hva, hvis tenkning og grubler masse over fortiden, episodene som nylig har skjedd og valgene jeg har gjort. Jeg skammer meg, er irritabel og er mye frustrert over meg selv og situasjonen jeg har satt meg i. Jeg er redd for å bli bitter og at dette ikke går over. Jeg føler jeg burde vært på et annet sted mentalt. Jeg kan ikke ha det slik jeg har det nå over over lenger tid. Det blir bare en nedadgående spiral. Jeg leser mye om depresjon, men har problemer med å sette all teori til praksis. Jeg bekymrer meg en del over fremtiden, når jeg vil føle meg bedre, kan gå videre og akseptere nåværende situasjon. Det er veldig hakk i plata. Jeg ser på meg selv som en ressurssterk og oppegående person, men er nå en skygge av meg selv, mistet humoren, gnisten, innsatsen og motivasjonen. Jeg er synlig trist. 

Jeg er for tiden 40% sykmeldt og skal til legen på nytt til mandag. Jeg har til nå klart meg uten antidepressiva. Jeg forsøker å gjøre de riktige tingene med trening og sosial omgang. Når det er sagt går formen og tankene litt opp og med. Jeg kan ha små, gode perioder for deretter å gå ned i kjelleren. 

Jeg lurte på om et alternativ til AD, kunne være små doser av type Seroquel, slik at jeg ikke føler så preget av tankene, samtidig som jeg kan føle på oppturene og slutte brått dersom jeg merker bedring. Hva tror du om dette?

Endret av Optimisten
motorPrøysen
Skrevet

Seroquel brukes vanligvis ikke som eneste medisin for depressive episoder. Grunnen til det er dels manglende studier over tid på effekt, dels nytte-risiko profilen til Seroquel. Hva er det som gjør at du er skeptisk til "vanlig" AD?

Den formen for depresjon det høres ut som du har (situasjonsutløst, lett/moderat) er ellers en god kandidat for samtaleterapi, eller bruk av selvhjelpsbøker. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...