Gå til innhold

ADD: Hvordan unngå å miste interessen for sex i forhold

Anbefalte innlegg

Fredriksten
Skrevet

Jeg har hatt 3-4 "små-seriøse" forhold opp igjennom, men disse har aldri vart spesielt lenge. Dette er det forskjellige grunner til, men felles for dem alle var at sex sluttet å være spennende etter bare noen uker. Først trodde jeg det bare var kjemien som ikke fungerte mellom oss, men etter å ha lest meg litt mer opp på symptomene på ADD så jeg at mye av forklaringen lå der. Straks alt med "jakten" var over måtte jeg begynne fantasere om andre for å klare å gjennomføre sex. Jeg har også følt meg mer og mer nøytral til jenten, generelt. Dette hater jeg virkelig da det på ingen måte er noe galt med jenten, og det er vanskelig å forholde meg til henne når jeg føler det slik innvendig. Jeg kan heller ikke late som om følelsene er noe annet enn de er over lengre tid, så da er spørsmålet;

Er det noe jeg kan gjøre for å unngå/motvirke dette? Eller er jeg dømt til å bare ha 2-måneders forhold?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette tror jeg har mer med din personlighet enn med ADD å gjøre.

Skrevet

Jeg valgte å gi opp hele greia og heller slå meg til ro med at jeg ikke er laget for å være i et forhold. Jeg har adhd og opplever forhold litt på samme måte som du gjør. Tror det, i mitt tilfelle, skyldes at jeg lett blir utålmodig, rastløs, lei og at jeg i tillegg har emosjonelle problemer, som jo ofte følger med en adhd. Jo, og at jeg har en overfølsomhet. Vet ikke om det er vanlig på gutter, men det er det ihvertfall på jenter. Men jeg har ingen problemer med å være alene. Jeg trodde lenge at jeg ønsket å ha en samboer, men etterhvert så fant jeg ut at det egentlig ikke var noe JEG ønsket, men noe samfunnet nærmest forventer at man skal ønske. Men om du har lyst til å være i et stabilt forhold så finnes det sikkert noen triks, de kan desverre ikke jeg hjelpe deg med ;)

Skrevet (endret)

Det virker som at sexen er det viktigste for at dere skal holde sammen . Kan godt forstå at det tar slutt, hvis det er slik jeg forstår det.   Er du etter en du kan dele livet med, utvikle kjærlighet, ei du kan vinne respekt hos? Da må du nok foreta en holdnings endring, og legge vekt på andre verdier, spør du meg.

Endret av FGT
Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg synes det sier litt at du må fantasere om andre for å klare å gjennomføre sex. Hvis det skal leses bokstavelig synes jeg det tyder på lav sexdrift, og ikke bare rastløshet. Jeg vil ikke spekulere i hva det kommer av.

Fredriksten
Skrevet
1 hour ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Dette tror jeg har mer med din personlighet enn med ADD å gjøre.

Under er et utdrag fra boken Delivered from Distraction som jeg kjente meg veldig igjen i. Vil du si du er uenig i denne beskrivelsen?

“SEX AND ADD

Practically no one writes about sex and ADD, and yet almost every adult I have ever treated reports certain sexual problems that are related to ADD. They usually don’t know that the problem is related to ADD, so they don’t bring it up unless I ask.

It is important for the person who evaluates an adult to ask about sexual experiences. Sometimes this seems intrusive or inappropriate. However, if you don’t bring up the topic, it is likely that it won’t come up, as most people do not think of ADD and sex as being related at all. Let me review for you the sexual problems that I have seen most often in adults who have ADD.

DIFFICULTY LINGERING

One of the most common problems is lack of sexual intimacy in a couple, not due to conflicts around sex but to the inability of the partner who has ADD to linger over anything at all, even sex. This partner is usually male, but not always.

Except when it’s done on the fly, making love requires that both partners settle down, relax, focus, and play. They need to be able to forget about the cell phone, e-mail, and Blackberry. To make love, you need to be able to forget about where else you might be long enough to be where you are. For most people, the prospect of getting naked with another person and stimulating each other’s erotic zones is quite enough to rivet their minds.

Not so for the person who has ADD. He (or she, but, again, this is usually a he) can be in the midst of making love with someone he feels attracted to, and at the same time be thinking about his e-mail. He is all but incapable of being anywhere without simultaneously thinking about being somewhere else.

The inability to linger can ruin a romance. People with ADD are bottom-liners. They are impatient. They want to get to the meat of the matter and move on. In business meetings this can be a great advantage. But in romance, it backfires. Can’t you just hear the impatient man with ADD whispering to his girlfriend as they look at each other in a dimly lit restaurant, “Okay, so you love me, now, what’s your next point?”

That may sound extreme, but it captures the essence of the problem 

“People with ADD hop from stimulation to stimulation, and they don’t want to wait. They don’t want to linger over anything. Savoring the moment is a skill that does not come naturally to the person with ADD. Thrill must lead to thrill, whether it is in business or in golf or in conversation or in romance. Once the thrill of a relationship has settled into something a bit more mature, the person with ADD may simply go back to his regular habit of living off high stimulation."

Excerpt From: Edward M. Hallowell, M.D. “Delivered from Distraction.” iBooks. 

Fredriksten
Skrevet
32 minutes ago, FGT said:

Det virker som at sexen er det viktigste for at dere skal holde sammen . Kan godt forstå at det tar slutt, hvis det er slik jeg forstår det.   Er du etter en du kan dele livet med, utvikle kjærlighet, ei du kan vinne respekt hos? Da må du nok foreta en holdnings endring, og legge vekt på andre verdier, spør du meg.

Jeg skjønner at det kan virke slik. Jeg har alltid så mange prosjekter på gang at det er ikke noe problem for meg. Og så lenge det går lang nok tid i mellom, blir det alltid "spennende" igjen. Problemet er at dette ikke passer hennes driv/takt og at hun vil oftere enn meg..

Fredriksten
Skrevet
16 minutes ago, Gargamel said:

Jeg synes det sier litt at du må fantasere om andre for å klare å gjennomføre sex. Hvis det skal leses bokstavelig synes jeg det tyder på lav sexdrift, og ikke bare rastløshet. Jeg vil ikke spekulere i hva det kommer av.

Er sluttføre et bedre ord kanskje?;) Det rent fysiske er det ikke noe i veien med, men å faktisk komme er litt verre. Jeg kan nyte sex uten å komme, men jeg vil ikke gi henne følelsen av at det er på grunn av henne eller at jeg er lei henne, for det er jeg egentlig ikke!:/

Fredriksten
Skrevet
1 hour ago, Trine said:

Jeg valgte å gi opp hele greia og heller slå meg til ro med at jeg ikke er laget for å være i et forhold. Jeg har adhd og opplever forhold litt på samme måte som du gjør. Tror det, i mitt tilfelle, skyldes at jeg lett blir utålmodig, rastløs, lei og at jeg i tillegg har emosjonelle problemer, som jo ofte følger med en adhd. Jo, og at jeg har en overfølsomhet. Vet ikke om det er vanlig på gutter, men det er det ihvertfall på jenter. Men jeg har ingen problemer med å være alene. Jeg trodde lenge at jeg ønsket å ha en samboer, men etterhvert så fant jeg ut at det egentlig ikke var noe JEG ønsket, men noe samfunnet nærmest forventer at man skal ønske. Men om du har lyst til å være i et stabilt forhold så finnes det sikkert noen triks, de kan desverre ikke jeg hjelpe deg med ;)

Wow, alt dette er tanker jeg også har/har hatt. Jeg har heller ingen problemer med å være alene og det er sjeldent jeg "craver" selskap. Jeg har også kjent på det du skriver om at samfunnet omtrent forventer at man skal være et par, og om det egentlig er noe jeg vil. Slik det er nå, vil jeg, men det føles som en veldig stor rolle å ta på seg å alltid, til en hver tid være tilgjengelig og ha affeksjon for jenten. Hva om hun trenger at jeg er der for henne, og jeg føler meg helt nøytral i forhold til henne? Er det noen her inne som er i et forhold og har det slik som dette?

Skrevet
52 minutter siden, Fredriksten skrev:

Wow, alt dette er tanker jeg også har/har hatt. Jeg har heller ingen problemer med å være alene og det er sjeldent jeg "craver" selskap. Jeg har også kjent på det du skriver om at samfunnet omtrent forventer at man skal være et par, og om det egentlig er noe jeg vil. Slik det er nå, vil jeg, men det føles som en veldig stor rolle å ta på seg å alltid, til en hver tid være tilgjengelig og ha affeksjon for jenten. Hva om hun trenger at jeg er der for henne, og jeg føler meg helt nøytral i forhold til henne? Er det noen her inne som er i et forhold og har det slik som dette?

Vil du selv klare å være i et forhold hvor du er helt nøytral til den andre personen? Jeg lurer litt på hvordan du tenker å løse det. Hun vil jo komme til å trenge deg. Men det finnes jo jenter som er mer slik som deg, problemet blir kanskje å finne en slik jente.

Fredriksten
Skrevet (endret)
22 minutes ago, Trine said:

Vil du selv klare å være i et forhold hvor du er helt nøytral til den andre personen? Jeg lurer litt på hvordan du tenker å løse det. Hun vil jo komme til å trenge deg. Men det finnes jo jenter som er mer slik som deg, problemet blir kanskje å finne en slik jente.

Det er nettopp dette som er grunnen til at jeg postet spørsmålet. Men det er ikke slik hele tiden, det går litt opp og ned. Men hvis ikke det er noe "løsning" på det må jeg nok prøve å finne en som sliter med det samme:)

Endret av Fredriksten
Skrevet
1 time siden, Fredriksten skrev:

Det er nettopp dette som er grunnen til at jeg postet spørsmålet. Men det er ikke slik hele tiden, det går litt opp og ned. Men hvis ikke det er noe "løsning" på det må jeg nok prøve å finne en som sliter med det samme:)

Da håper jeg noen har "løsningen" ;)

Skrevet

1 time siden, Trine skrev:

1 time siden, Fredriksten skrev:

13 minutter siden, Trine skrev:

Da håper jeg noen har "løsningen" ;)

Hvor langt unna hverandre bor dere to dah...? #kirstengiftekniv
;)

Skrevet
6 minutter siden, Kayia skrev:

;)

Hahaha...nei du, jeg har bestemt meg ;)

Fredriksten
Skrevet
6 minutes ago, Kayia said:

;)

Jeg tror jeg først skal lete litt mer etter "løsningen". Altså hvordan fungere godt i et vanlig forhold :)

Skrevet
11 minutter siden, Fredriksten skrev:

Jeg tror jeg først skal lete litt mer etter "løsningen". Altså hvordan fungere godt i et vanlig forhold :)

Jeg er enig med deg i det altså... greide bare bare ikke å la være å tulle litt ettersom dere hadde spilt så elegant opp til en slik kommentar... ;)

Skrevet
Just now, Kayia said:

Jeg er enig med deg i det altså... greide bare bare ikke å la være å tulle litt ettersom dere hadde spilt så elegant opp til en slik kommentar... ;)

Spør om han tåler hunder!

Skrevet
3 minutter siden, tonie skrev:

Spør om han tåler hunder!

Nei, nå er vi festlige her :P Men om han tåler hunder, vil bo på fjellet og lar meg være i fred så skal jeg vurdere det, da må han jo være et kupp :lol:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...