AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 Skrevet 9. mai 2016 Var innlagt på psykiatrisk en uke og så i epikrise en såkalt gaf skåre. Jeg forstår det som at dette indikerer symtombelastning relatert til fungering , er dette riktig ? Jeg ble litt sjokkert over utregningen som ga meg ca 50-55 på to typer test . Er dette normalt når psykeligheten er som mest akutt eller angir et slikt nedslående resultat også antatt fremtidig fungering ? Blir dette sendt til nav ? Jeg har oppriktig lyst til å bidra i samfunnet og vet jeg har ressurser når ikke paranoid beredskap , depressivt tankeinnhold og panikk får overtaket . DVs jeg har fungert tidligere selv om jeg har vært plaget . Når jeg har fungert mye positivt .Redd jeg nå er fordømt og at nav og helsevesen vil møte meg med en forutinntatt innstilling om at det ikke er noe å hente . Er nå kun behandling på aktivitetsplan .Jeg stoler dessverre heller ikke helt på meg selv lenger da jeg i større grad slipper angsten inn og lar den dirigere meg . Anonymkode: 49287...794 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 Det første tallet er for symptom S, det andre for funksjon F. Det er et øyeblikksbilde og sier noe om det dårligste en var i løpet av uken før skåren ble satt. Det sier ingenting om prognose. En "bør" nesten ha ned mot 55 om en skal "kvalifisere" for innleggelse :-) GAF 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det første tallet er for symptom S, det andre for funksjon F. Det er et øyeblikksbilde og sier noe om det dårligste en var i løpet av uken før skåren ble satt. Det sier ingenting om prognose. En "bør" nesten ha ned mot 55 om en skal "kvalifisere" for innleggelse :-) GAF Takk for infoen, samt link. Da var det kanskje ikke så ille , så fremst jeg ikke fortsatt er der jeg var når jeg var der.... Det er et år siden. Mulig jeg holdt tett om noen symptom da jeg har vært så redd dem. Tror kanskje jeg er i bedring , i alle fall vedrørende bevissthet ( og innrømmelser ) av de verste symptom . Kjenner meg veldig belastet under press og stress og dagsform opp- ned i en evig rundans. Kan være ganske stor forskjell fra dag til dag for psyken befinner seg. Savner å delta i samfunnet . Trygghet blitt prioritert.Isolert meg siste år. Er litt utålmodig i blant og har lyst til å kaste meg ut i det, redd fallhøyden er stor. Anonymkode: 49287...794 0 Siter
Tandorini Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det første tallet er for symptom S, det andre for funksjon F. Det er et øyeblikksbilde og sier noe om det dårligste en var i løpet av uken før skåren ble satt. Det sier ingenting om prognose. En "bør" nesten ha ned mot 55 om en skal "kvalifisere" for innleggelse :-) GAF Hei! Leste igjennom linken. Jeg ser at ved selvmordsfare/fare for å skade seg alvorlig er scoren 10-20. Kan en ha denne scoren, uten å ha psykotiske symptomer som beskrevet i 31-40? Jeg har blitt vurdert som suicidal i de verste periodene, fordi jeg har har hatt intense tanker og har alt klart utenom tidspunkt. Hva med funksjonsscore? Noen av kriteriene går på feks manglende venner. Selv har jeg et stort nettverk, og har aldri vært sykmeldt utenom innleggelser eller alvorlige nedturer. Antall venner vil jo også være de samme ved en sykehusinnleggelse. Det samme med beskrivelsen "sporadiske sykmeldinger". Etter hva jeg kan forstå vil jeg score 71-80 også rett før sykehusinnleggelse. Hvordan scorer man den siste delen best? Er det slik at jeg aldri vil få en lav score her, fordi livet er "på stell" samtidig som jeg er psyk? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 Les innlegget mitt en gang til. Legg merke til: Et øyeblikksbilde. Alvorligste symptom i løpet av siste uke. Det sier altså ingen ting om tiden før og etter denne uken. Om en vil, kan en sammenligne med en blodprøve tatt på sykehuset. Den sier hva Hb (blodprosenten) var akkurat der og da. 0 Siter
Tandorini Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Les innlegget mitt en gang til. Legg merke til: Et øyeblikksbilde. Alvorligste symptom i løpet av siste uke. Det sier altså ingen ting om tiden før og etter denne uken. Om en vil, kan en sammenligne med en blodprøve tatt på sykehuset. Den sier hva Hb (blodprosenten) var akkurat der og da. Jeg ble bare litt forvirret over et kriterie som "Ingen venner", fordi jeg tenker at selv som kjempesyk hvor man isolerer seg har man jo vennene som tidligere, selv om man ikke har hatt kontakt med dem på noen uker. Men man kan altså ha en GAF-S på 15 (pga suicidalfare) uten at man har vist tegn på psykotiske symptomer? 0 Siter
ISW Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 (endret) 14 timer siden, Tandorini skrev: Hei! Leste igjennom linken. Jeg ser at ved selvmordsfare/fare for å skade seg alvorlig er scoren 10-20. Kan en ha denne scoren, uten å ha psykotiske symptomer som beskrevet i 31-40? Jeg har blitt vurdert som suicidal i de verste periodene, fordi jeg har har hatt intense tanker og har alt klart utenom tidspunkt. Hva med funksjonsscore? Noen av kriteriene går på feks manglende venner. Selv har jeg et stort nettverk, og har aldri vært sykmeldt utenom innleggelser eller alvorlige nedturer. Antall venner vil jo også være de samme ved en sykehusinnleggelse. Det samme med beskrivelsen "sporadiske sykmeldinger". Etter hva jeg kan forstå vil jeg score 71-80 også rett før sykehusinnleggelse. Hvordan scorer man den siste delen best? Er det slik at jeg aldri vil få en lav score her, fordi livet er "på stell" samtidig som jeg er psyk? Jeg skal ikke på noen måte påberope meg å ha peiling på dette, men noen kommentarer: Grensen for alvorlig psykisk lidelse/manglende dømmekraft går vel ved 40. Men man kan vel ikke se på "symptomene" helt isolert. F.eks (som det vel står i manualen) - en leiemorder på oppdrag kan godt ha en GAF på 80 selv om han er til alvorlig fare for andre. Tenker vel på samme måte at en psykisk frisk person med en dødelig sykdom som bare går en vei og har tanker om å ta livet sitt mens han kan, pr definisjon er "suicidal" men faller ikke helt inn under det som står i beskrivelsen av en med GAF på 40. Når det gjelder venner, så er det mennesker som ikke har dette behovet men som fungerer godt likevel, og det er mennesker med et stort nettverk som er syke der og da og fungerer dårlig, som får en lav score. Det er kun eksempler som står i manualen. Jeg tror at hvis suicidalitet alene skal få score under 40, så må det være snakk om forsøk/handlinger, med eller uten intensjon om å dø (altså manglende dømmekraft, å skade seg selv er jo ikke helt rasjonelt som regel). Jeg ble vurdert med GAF en gang, mener å huske at jeg hadde høyere score på F-GAF enn S-GAF, tror det var over 90 og 75, henholdsvis. Men det var ikke da jeg hadde det verst. Basert på dette resultatet fikk jeg en anbefaling om at jeg strengt talt ikke hadde noe i spesialisthelsevesenet å gjøre og kunne følges opp av fastlege, men kunne fortsette behandling hvis jeg ville siden jeg betalte selv. Endret 10. mai 2016 av issomethingwrong 0 Siter
Tandorini Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 Det er vel bare eksempler, ja. Som jeg lot meg bli ganske forvirret av i denne sammenheng. Like greit å holde seg unna! (Det hjelper jo ikke å fundere på om man er bedre eller verre enn en psykotisk medpasient, sånn i den store sammenhengen.) 0 Siter
Wretch Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 De skalaene kan sammenlignes med å bruke en tre-fargers palett til å klassifisere naturens farger. Joda, grønne blader er grønne. Virkeligheten er betydelig mer komplisert, og det vet teoretikerene bak dette verktøyet godt. Meningen er ikke sånn at hvis man er suicidal så er man i alle fall psykotisk! Siden psykotisk har en høyere score. Det er ikke noe å bry seg om dette her. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.