Optimisten Skrevet 9. mai 2016 Skrevet 9. mai 2016 Hei, Jeg har nå fått utskrevet Cipralex for min lette/moderate situasjonsutløste depresjon. Jeg har ingen tidligere medisinsk historie. Som vanlig ser jeg en haug av videoer, leser og grubler i forumer og diverse i søken etter svar. Av det jeg har sett er det mange som taler imot bruk av AD, velrennomerte psykiatere, at det ikke gir noen forskningsbasert effekt utenom placebo, og at det kun kan gi effekt i alvorlige tilfeller. At det gir mange skumle bivirkninger og er vanskelig å gå av. At det er skummelt å gå på i lengden, at det skader hjernen. Samtidig leser en om de som hevder å ha fått en positiv effekt. Hva skal en tro? Det er også noen som hevder at depresjon ikke er en sykdom og at det ikke handler om kjemisk ubalanse i hjernen i det hele tatt, men noe annet. Jeg tok min første pille ikveld. Jeg har jo hørt at samtaleterapi i kombo med medisin skal ha best dokumentert effekt. For min del sover jeg ok, og har grei appetitt. Problemet mitt er oppheng, grubling, hva-hvis tenkning om fortiden, fanget i eget hode, om feil valg jeg har gjort. Selvbeibrexelser, følelse av nedstemthet, skyld og skam. Dette har gått ut over alt i livet mitt. Jeg har hatt en endring i personlighet og gått fra å være en humørfylt, fyr med energi og Glimt i øyet til å bli en alvorlig, seriøs type som svarer kort, har vanskelig for å konsentrere seg, er rastløs, frustrert, bitter. Familie, venner og kollegier har merket dette. Jeg har mistet smilet og latteren min. Det som tidligere ga meg glede setter jeg ikke spesielt pris på. Dette har vart i måneder nå. Jeg kan ikke fortsette å ha det sånn. Jeg vet at piller ikke er noen mirakelkur, men bør jeg fortsette denne behandlingen? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 1. Jeg finner ingen sammenheng mellom første setning og din beskrivelse av deg selv lenger ned. 2. Det er et hierarki i hvem du skal lese på nett. Hold deg til sider skrevet av anerkjente universitet, sykehus og offentlige helsemyndigheter. 3. Om du ikke gjør noe annerledes enn du har gjort til nå, vil heller ikke din tilstand bli annerledes. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 Skrevet 10. mai 2016 5 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: 1. Jeg finner ingen sammenheng mellom første setning og din beskrivelse av deg selv lenger ned. 2. Det er et hierarki i hvem du skal lese på nett. Hold deg til sider skrevet av anerkjente universitet, sykehus og offentlige helsemyndigheter. 3. Om du ikke gjør noe annerledes enn du har gjort til nå, vil heller ikke din tilstand bli annerledes. Det er veldig vanskelig å bli trygg på SSRI utifra det man leser på nettet. Slik jeg har forstått det er SSRI hjelpsomt hvis du har en kjemisk seratonin ubalanse i hjernen, hvis derimot depresjonen er forårsaker av livssituasjon vil de ikke hjelpe, da må man endre på det som gir depresjonen. Så en 60 minutes dokumentar hvor de intervjuet direktøren ved placebo studier hos Harvard, og hans resultater var att SSRI ikke hadde mer virkning enn sukkerpiller, samt at en av sjefene i Pfizer sa at de hadde lite eller ingen virkning på lette til moderate depresjoner og ca 20% effekt på alvorlig deprimerte. Mye av grunnen til att SSRI er så mye brukt er vel også att bivirkningsprofilen er såpass snill sammenlignet med eldre antidepressiva. Leser man derimot brukeromtaler på amerikanske nettsider virker det som om effekten er veldig god. Når man i tillegg vet att de som ikke opplever att de virker skriver oftere enn de som opplever effekt. Jeg blir ihvertfall ikke klok på SSRI, var enklere før da legen/psykiateren var eneste kilde til informasjon. Lykke til, håper du snart føler deg bedre :). Anonymkode: de2b6...746 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.