Gå til innhold

NHD/andre. Gode råd mot bipolar depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med gode råd mot bipolar depresjon utenom medisiner.? (Tar både Lamictal og AP)

Anonymkode: 92d68...0f9

Skrevet

Lett aktivitet utover hele dagen, balanse mellom aktivitet og hvile, 

Skrevet

Søvn! Når man har fått sovet litt, er muligheten for å føle seg bedre etterpå stor. Iallefall for meg. 

Jeg har sovet meg gjennom mang en depressiv episode. 

motorPrøysen
Skrevet (endret)

- Psykoterapi om du ikke allerede mottar det.

- God døgnrytme, til sengs og stå opp på samme tid hver dag. 

- Lys. Hold soverommet mørkt. Unngå blått lys om kvelden, fra pc eller telefon (fins apper som forskyver lyset mot rødt om kvelden). Få dagslys om morgenen og på dagen (gå ut, sitt ved et vindu).

- Trening. Kondisjonstrening minst 20 minutter x minst 3 ganger i uken.

- Omega 3 tilskudd.

- Selvhjelpsbøker/avspenningsteknikker/meditasjon (avstå fra meditasjon hvis depresjonen er alvorlig).

Endret av motorPrøysen
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alt som er dokumentert å virke er oppsummert i mP sitt innlegg.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen hjelpe meg med gode råd mot bipolar depresjon utenom medisiner.? (Tar både Lamictal og AP)

Anonymkode: 92d68...0f9

Du har allerede fått noen gode råd, men jeg vil føye til noen ytterligere. 

Jeg har BP2 og har erfart hvor viktig det er å tviholde på mønster og rutiner når jeg er i en depressiv fase. I tillegg legger jeg mye i å opprettholde den fysiske aktiviteten enda hvor tungt det er.

Jeg klarer ikke å unngå at sykdommen styrer måten jeg betrakter verden, men det jeg klarer er å ikke la den styre kroppen min. Jeg har aldri latt kroppen bli med i dragsuget, og det har spart meg for mye lidelse og kortet ned varigheten på episoden. Kroppen tåler å bli aktivisert selv når du er deppa. 

I tillegg vil jeg anbefale deg å fortsette med å gjøre det du vanligvis liker, selv om det ikke gjør deg så mye bedre. Det gjør deg i det minste ikke mer deprimert. 

Og jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig søvn er. Natten er tid for å sove, ikke for å lytte til tankekjøret. 

Og så en siste ting: styr unna rusmidler både i flytende og tablettform. Det hjelper ingenting. Tvert imot.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte et foredrag en gang der de presenterte den nyeste forskningen på behandling av bipolar depresjon. Mye av det som ble sagt der er allerede nevnt i denne tråden, men en ting var interessant og nytt for meg; man skulle se andre folk hver dag. Trengte ikke interagere med dem, men bare å gå å til en kafé og kjøpe en kaffe var visstnok hjelpsomt. 

Selv syns jeg en blanding mellom å pushe seg litt og samtidig ta hensyn til seg selv fungerer. Jeg vil helst bare ligge på sofaen og se Netflix, men så pusher jeg meg til å gå på jobb fordi jeg vet det er bra å jobbe (selv om det er forferdelig tungt). Samtidig senker jeg ambisjonene på hva jeg forventer av meg selv. Jeg setter feks ikke som mål å trene flere ganger i uka fordi det vet jeg at jeg kommer til å mislykkes totalt med (bare å stå opp av senga og gå på jobb kjennes ut som å bestige Mount Everest) men kanskje jeg klarer å gå en tur. Har bipolar 2 selv forøvrig.

Anonymkode: 47fc9...68c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...