Gå til innhold

Depresjonssymptomer eller bivirkninger av Effexor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen av dere som har erfaringer med Effexor??

Jeg begynte på Effexor depot for noen uker siden, og tar p.t. 75 mg. Endelig ser det ut som jeg har funnet en antidepressiva som fungerer for depresjonen min :) Jeg har bipolar II og såvidt jeg har skjønt kan dårlig respons på AD være en "bipolargreie" - i alle fall har det vært sånn for meg. Har prøvd flere SSRI tidligere. Står forøvrig også på Lamictal, men trengte noe mer.

Humøret mitt er blitt mye bedre og nå føler jeg meg frisk igjen. MEN det jeg sliter med nå er at jeg er så utrolig trøtt og umotivert. Sover 9 timer per natt og har store problemer med å komme meg opp om morgenen. På jobb er det kjempetungt å komme igang med oppgaver. Når jeg kommer hjem slukner jeg på sofaen. Har meldt meg inn i et treningsstudio, men enn så lenge har jeg ikke klart å komme meg dit. Tror jeg kan se langt etter sommerkroppen 2016 :( 

Jeg syns det virker rart om dette skal være restsymptomer på depresjon, ettersom humøret mitt er såpass bra. Lurer derfor på om det kan være en bivirkning av medisinen. 

Anonymkode: 49abb...663

Skrevet

Tretthet er en vanlig bivirkning på efexor. Om du ellers har god effekt så ville jeg prøvd å holde ut litt til. Jeg ble ikke trøtt av dem, men fikk merkelige drømmer og svettet om natten. Det tok nesten et år før de bivirkningene ga seg. Så om du "bare" har gått på dem i noen uker så er det fortsatt mulig at trettheten gir seg etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, kommer til å fortsette på de da de som sagt har hjulpet veldig på humøret :) 

Jeg har også begynt å drømme mer - ikke merkelig akkurat - men jeg pleide ikke å drømme så mye før.

AnonymBruker
Skrevet

Det med begrepet "bivirkning" er litt misvisende syns jeg. Psykofarmaka virker inn på mange ting i hjernen. Det virker som man kaller ønskede endringer for "effekt" og uønskede endringer for "bivirkninger". Men det blir litt tilfeldig.

Anonymkode: 3a08c...bdf

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med begrepet "bivirkning" er litt misvisende syns jeg. Psykofarmaka virker inn på mange ting i hjernen. Det virker som man kaller ønskede endringer for "effekt" og uønskede endringer for "bivirkninger". Men det blir litt tilfeldig.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant nok. Blir som et lotteri på en måte. 

Anonymkode: 007a5...9fe

Skrevet

Det er jo ganske typisk det du skriver om. Mange som får god effekt av SSRI (75 mg Efexor er et SSRI) får disse bivirkningene. Det skyldes at oppreguleringen av serotonin i hjernen kan føre til mindre av stimulerende nevrotransmittere. Heldigvis finnes det flere alternativer som kan hjelpe:

Alternativ 1: Ta en lav dose Wellbutrin i tillegg. Denne øker mengden av stimulerende nevrotransmittere i hjernen.

Alternativ 2: Snakke med legen din om å øke Efexor til en dose der du også får effekt på noradrenalin i hjernen, slik at du får mer energi og våkenhet.

Alternativ 3: Starte et konsekvent treningsopplegg med fysisk trening gjerne 5 ganger i uken. Øker våkenhet og energi. Kan også kombineres med det andre.

En kopp sterk kaffe i ny og ne hjelper også og kan være fin "selvmedisinering" iblant hvis du liker det. 

PS: Ikke under noen omstendighet øk på noen medisiner uten å snakke med legen din først!! 

Skrevet
6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det skyldes at oppreguleringen av serotonin i hjernen kan føre til mindre av stimulerende nevrotransmittere.

Betyr dette at ssri kan forværre adhd-problemer? Det er jo ikke akkurat mindre dopamin og noradrenalin man trenger ved adhd.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
54 minutter siden, Trine skrev:

Betyr dette at ssri kan forværre adhd-problemer? Det er jo ikke akkurat mindre dopamin og noradrenalin man trenger ved adhd.

Det betyr at dersom en person med ADHD trenger AD, er det naturlig å velge Efexor og ikke et SSRI.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Til TS: Jeg tror dette vil gå over om du holder ut noen uker forutsatt at du klarer å være aktiv. Et passivt liv gir trøtthet.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det betyr at dersom en person med ADHD trenger AD, er det naturlig å velge Efexor og ikke et SSRI.

Ok, jeg kan ikke ta høye nok doser av efexor pga bivirkninger. Nå får jeg brintellix, hjelper ikke det heller syns jeg. Men nå ble jeg fristet til å ta en pause fra SSRI for å se om det hjelper på effekten av Strattera. Jo, forresten så mener jeg man ikke skulle ta Efexor sammen med Strattera. Psykiateren ville sette meg på Welbutrin, men det skulle man visst heller ikke gå på sammen med Strattera.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, issomethingwrong skrev:

Alternativ 2: Snakke med legen din om å øke Efexor til en dose der du også får effekt på noradrenalin i hjernen, slik at du får mer energi og våkenhet.

Takk for svar :) Jeg ønsker å øke til 150 mg., fordi jeg vil ha NA-effekten også, spesielt i fht kognitive symptomer. Har problemer med særlig oppmerksomhet og konsentrasjon. Skal ta det opp med psykiateren min neste gang jeg er der.

3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Til TS: Jeg tror dette vil gå over om du holder ut noen uker forutsatt at du klarer å være aktiv. Et passivt liv gir trøtthet.

Skal absolutt klare å holde ut, og har planer om tur hver dag i pinsen ;) 

Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Mens jeg har dere her; lurte på en ting til.

Tatt serumprøver og fikk svar at totalverdien er i øvre del av forventet konsentrasjonsområde ved  oppgitt dose. Høy serumkosentrasjon av farmakologisk aktiv metabolitt i forhold til modersubstans. Mulige årsaker: lang tid siden siste  dose; varierende etterlevelse; økt metabolisme grunnet  legemiddelinteraksjoner og/eller farmakogenetisk variasjon  (CYP-enzymer); nedsatt lever-/nyrefunksjon.

Noen som kan forklare meg relevansen av dette?

Jeg tar som sagt Lamictal i tillegg og en somatisk medisin, har tatt Effexor til samme tid hver dag, aldri slurvet. Men det var kanskje litt kort tid fra jeg økte til 75 mg. og til jeg tok prøven, bare litt over en uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...