La Flâneuse Skrevet 12. mai 2016 Skrevet 12. mai 2016 Ritalinen sliter meg helt ut. Jeg har sakte, men sikkert trappet opp fra 10 mg til 40 mg ila litt over en måned. Jeg bruker Ritalin med modifisert frisetting. Lurer litt på om 40 mg er for mye for meg nå. I starten fikk jeg god effekt på konsentrasjon, rohetsfølelse, fokus og jeg fikk mye mindre sosial angst. Det var takket være Ritalin at jeg omsider klarte å få meg venner på studiet og klarte å følge med i undervisningen på et vis – plutselig hadde jeg lært så mye mer enn det jeg hadde gjort på et helt år. Jeg klarte å spise og sove bra. Fikk bare positive tilbakemeldinger fra venner om at jeg var mer tilstede og flinkere til å lytte, og mye mindre rastløs. Etter hvert forsvant de positive virkningene og jeg måtte trappe opp. Jeg har mistet matlysten helt og er ekstremt tørr i munnen. Det er så ille at jeg ikke en gang har lyst på ISKREM i dette fine sommerværet. Men det aller verste må være at jeg er så sinnsykt trøtt og sliten hele tiden. Jeg tar medisinen kl 8 hver morgen før jeg går på skolen. Er allerede utslitt før kl 12. I tillegg føles det ut som om jeg ikke får energi av å sove. Før jeg startet på medisiner kunne jeg greie meg på 5-6 timer med søvn. Var selvfølgelig litt trøtt. Klarte uansett etter hvert å opparbeide meg bedre vaner og kunne få 7-8 timer med søvn, og det var nok! Men nå som er jeg på medisiner og sover enten 6 timer eller 7-9 timer, så er jeg aldri opplagt. Bare føler meg SKIKKELIG SYK, trøtt og utbrent. Kvalm. Får bittesmå øyne fordi jeg ikke greier å holde øynene oppe. Er det Ritalinen? I tillegg reagerer jeg så sinnsykt dårlig på stress-situasjoner når jeg går på Ritalin. Føles ut som om hjertet hopper ut av brystet hvis jeg bare blir LITT stresset. I det siste har jeg også merket at jeg har fått pusteproblemer med doseøkningen. Føler meg ofte kvalt og får dermed også vondt i hodet. Vet ikke om det er Ritalin-bivirkning? Har i det siste også følt meg som en zombie. Har også mistet sexlysten totalt og føler meg enda mer lukket. Noen med ADHD som kjenner seg igjen? Jeg har bare lyst til å slutte på Ritalin akkurat nå fordi bivirkningene er så fæle og det går utover livskvaliteten og skolen. Men samtidig så er jeg ikke ferdig med behandlingen på DPS og vil egentlig bare at de skal skrive epikrisen min så jeg kan bli ferdig der. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. gråter nå og føler at nok en dag har blitt ødelagt pga medisinen. Tar gjerne i mot tips og triks om hvordan å føle seg bedre i stedet for å gråte, få suicidale tanker o.l. Det hjelper heller ikke å ta en powernap midt på dagen. (Beklager om innlegget er rotete. Har sinnsykt vondt i hodet og føler meg så dårlig nå) 0 Siter
frosken Skrevet 12. mai 2016 Skrevet 12. mai 2016 27 minutter siden, La Flâneuse skrev: Ritalinen sliter meg helt ut. Jeg har sakte, men sikkert trappet opp fra 10 mg til 40 mg ila litt over en måned. Jeg bruker Ritalin med modifisert frisetting. Lurer litt på om 40 mg er for mye for meg nå. I starten fikk jeg god effekt på konsentrasjon, rohetsfølelse, fokus og jeg fikk mye mindre sosial angst. Det var takket være Ritalin at jeg omsider klarte å få meg venner på studiet og klarte å følge med i undervisningen på et vis – plutselig hadde jeg lært så mye mer enn det jeg hadde gjort på et helt år. Jeg klarte å spise og sove bra. Fikk bare positive tilbakemeldinger fra venner om at jeg var mer tilstede og flinkere til å lytte, og mye mindre rastløs. Etter hvert forsvant de positive virkningene og jeg måtte trappe opp. Jeg har mistet matlysten helt og er ekstremt tørr i munnen. Det er så ille at jeg ikke en gang har lyst på ISKREM i dette fine sommerværet. Men det aller verste må være at jeg er så sinnsykt trøtt og sliten hele tiden. Jeg tar medisinen kl 8 hver morgen før jeg går på skolen. Er allerede utslitt før kl 12. I tillegg føles det ut som om jeg ikke får energi av å sove. Før jeg startet på medisiner kunne jeg greie meg på 5-6 timer med søvn. Var selvfølgelig litt trøtt. Klarte uansett etter hvert å opparbeide meg bedre vaner og kunne få 7-8 timer med søvn, og det var nok! Men nå som er jeg på medisiner og sover enten 6 timer eller 7-9 timer, så er jeg aldri opplagt. Bare føler meg SKIKKELIG SYK, trøtt og utbrent. Kvalm. Får bittesmå øyne fordi jeg ikke greier å holde øynene oppe. Er det Ritalinen? I tillegg reagerer jeg så sinnsykt dårlig på stress-situasjoner når jeg går på Ritalin. Føles ut som om hjertet hopper ut av brystet hvis jeg bare blir LITT stresset. I det siste har jeg også merket at jeg har fått pusteproblemer med doseøkningen. Føler meg ofte kvalt og får dermed også vondt i hodet. Vet ikke om det er Ritalin-bivirkning? Har i det siste også følt meg som en zombie. Har også mistet sexlysten totalt og føler meg enda mer lukket. Noen med ADHD som kjenner seg igjen? Jeg har bare lyst til å slutte på Ritalin akkurat nå fordi bivirkningene er så fæle og det går utover livskvaliteten og skolen. Men samtidig så er jeg ikke ferdig med behandlingen på DPS og vil egentlig bare at de skal skrive epikrisen min så jeg kan bli ferdig der. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. gråter nå og føler at nok en dag har blitt ødelagt pga medisinen. Tar gjerne i mot tips og triks om hvordan å føle seg bedre i stedet for å gråte, få suicidale tanker o.l. Det hjelper heller ikke å ta en powernap midt på dagen. (Beklager om innlegget er rotete. Har sinnsykt vondt i hodet og føler meg så dårlig nå) Hvorfor ønsker du å bli ferdig med DPS? Det finnes jo alternativer til Ritalin. 0 Siter
La Flâneuse Skrevet 12. mai 2016 Forfatter Skrevet 12. mai 2016 Et øyeblikk siden, frosken skrev: Hvorfor ønsker du å bli ferdig med DPS? Det finnes jo alternativer til Ritalin. Åå, glemte å skrive hvorfor (men har tatt det opp tidligere i en annen tråd). Jeg har prøvd strattera, og da fikk jeg bare negative bivirkninger og ville dø. DPS vil ikke la meg prøve Elvanse fordi jeg har har en "rushistorie" med litt festdop og det er 1,5 år siden sist gang. Ser ikke noe poeng i å fortsette på DPS når det ikke er mer hjelp å få og Ritalin gjør meg syk :-( 0 Siter
frosken Skrevet 12. mai 2016 Skrevet 12. mai 2016 Et øyeblikk siden, La Flâneuse skrev: Åå, glemte å skrive hvorfor (men har tatt det opp tidligere i en annen tråd). Jeg har prøvd strattera, og da fikk jeg bare negative bivirkninger og ville dø. DPS vil ikke la meg prøve Elvanse fordi jeg har har en "rushistorie" med litt festdop og det er 1,5 år siden sist gang. Ser ikke noe poeng i å fortsette på DPS når det ikke er mer hjelp å få og Ritalin gjør meg syk :-( Du bør formidle tydelig hvordan ritalin virker på deg, slik at dette blir journalført. Kanskje vil det også få DPS til endre oppfatning mht hva som for øvrig er aktuelt å prøve ut. 1 Siter
Trine Skrevet 12. mai 2016 Skrevet 12. mai 2016 12 minutter siden, La Flâneuse skrev: Åå, glemte å skrive hvorfor (men har tatt det opp tidligere i en annen tråd). Jeg har prøvd strattera, og da fikk jeg bare negative bivirkninger og ville dø. DPS vil ikke la meg prøve Elvanse fordi jeg har har en "rushistorie" med litt festdop og det er 1,5 år siden sist gang. Ser ikke noe poeng i å fortsette på DPS når det ikke er mer hjelp å få og Ritalin gjør meg syk :-( Det der med Elvanse er jo bare tullete. Det er mange som tidligere har ruset seg, som går på Elvanse nå. Jeg fikk ikke slike bivirkninger som du har av Ritalin, men jeg ble veldig stiv i musklene og følte jeg nesten ble kvalt. Ble også veldig trøtt. Jeg fikk akkurat de samme bivirkningene av Elvanse. Hadde ikke nevneverdig effekt av noen av dem. Går på Strattera nå. Har omtrent samme virkningen som av Ritalin og Elvanse, men ingen bivirkninger. Jeg håper at jeg får mer effekt av dem. Virkningen kan jo komme snikende over en lang periode. Det finnes også andre alternativer enn Elvanse som du kan prøve. Ikke gi opp enda. Medisinutprøving er en tålmodighetstest av en annen dimensjon. Et lite helvete, men forhåpentligvis verdt det til slutt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.