Gå til innhold

Internett avhengighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan komme seg ut av dette? Tidstyv de lux og i min isolerte tilværelse en utsikt til paradiset ...( Elling er visst også blitt grepet av digitale media fremfor kikkert  ). Kaste smart tlf i søpla? Gi den bort ? Prøvd å gi meg selv netttid , har ikke funket . Selvkontroll på dette punktet er laber, det verste er alt jeg kunne gjort , for eksempel fordype meg i skjønnlitteratur eller skrive . Pusle i hagen, vandre i skogen , rydde (!)Verst av alt , så overdrevent opptatt av psykologi - rene besettelsen.

Anonymkode: 74044...f99

Madelenemie
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan komme seg ut av dette? Tidstyv de lux og i min isolerte tilværelse en utsikt til paradiset ...( Elling er visst også blitt grepet av digitale media fremfor kikkert  ). Kaste smart tlf i søpla? Gi den bort ? Prøvd å gi meg selv netttid , har ikke funket . Selvkontroll på dette punktet er laber, det verste er alt jeg kunne gjort , for eksempel fordype meg i skjønnlitteratur eller skrive . Pusle i hagen, vandre i skogen , rydde (!)Verst av alt , så overdrevent opptatt av psykologi - rene besettelsen.

Hei!

Jeg skjønner hva du kjenner på. Jeg har kjent på det selv, at brukte for mye tid på dette forumet (for min del) , og for meg ble det i en travel hverdag etter hvert en tidstyv. Men da tok jeg grep, og satte inn selvkontrollen, for meg var det litt det samme som andre hyggelige ting, feks drikke vin. Da det ble litt for mye vin, tok jeg grep og la inn restriksjoner, Det var ikke for vanskelig, men medførte å godta å venne seg til et savn, som etter kort tid ble borte.

Du vet sikkert at nettavhengighet vurderes inn i dsm? Og jeg tror på tide, for som så mange avhengigheter, tror jeg mennesker disponert for avhengighet kan bli avhengig av sosiale medier på en måte som virker ugunstig inn i deres liv. Og det er på tide og anerkjenne dette som en høyst reell vanske.

Hvis du ikke greier å mobilisere selvkontroll på dette området, vil jeg råde deg til å søke hjelp, kanksje kan du bane vei for akspten for en avhengighet man nok ikke enda har tatt helt på alvor. For må man være på snapchat, FB, instagram, twitter konstant, så tror jeg vel det er tale om en ugunstid avhengighet og en tidstyv for mange. Særlig for dem som bagatelliserer miusbruket sitt eller misbruket til noen som står dem nære.

Gjest Gargamel
Skrevet

Der det et mulig kan man gjøre konkrete tiltak som f.eks å ikke ta med telefon over alt.

På jobben har jeg blokkert noen sider, rett og slett (inkludert dol) så jeg slipper å være avhengig av selvdisiplinen. Det virker.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg litt igjen, men er nok ikke så hektet som deg.  Derimot er det nærmes en ren besettelse å lese om andres depresjoner og angst - vætta f**n om det hjelper meg det spøtt!!!  Begynn med å legg mobilen UTENFOR soveommet du (ahahah - spør om jeg har klart det a'.............)

AnonymBruker
Skrevet

Det er så liddli morro å være på DOL at jeg ikke vet om jeg klarer å holde meg i skinnet, vel.

Vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Anonymkode: c3e86...d7c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så liddli morro å være på DOL at jeg ikke vet om jeg klarer å holde meg i skinnet, vel.

Vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Anonymkode: c3e86...d7c

Snap1

Anonymkode: 6fa3a...0d7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...