Gå til innhold

NHD - Kontrollblodprøver ved Seroquel-bruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har i et år stått på 400 mg Seroquel (som riktignok ligger i nedre del av referanseområdet, antakelig grunnet samtidig bruk av Lamictal).

Quetiapin har jo en rekke bivirkninger som går på hjerte/kar, lever, endokrine forstyrrelser. Vil du anbefale å ta blodprøver for å kontrollere hvordan kroppen takler bruken av medikamentet? Dette er jo bivirkninger som ikke er synlige, men som vel kan skade over tid.

Hvilke blodprøver ville det i så fall være aktuelt å ta? Og vil du anbefale å ta blodprøver jevnlig (hvor ofte?), eller bare som kontroll én gang, etter å ha stått på det en stund?

Skrevet

Jeg ville spurt legen om røde/hvite blodlegemer, sukker (glukose/HbA1c), stoffskifte (TSH, FT3, FT4), lipider (triglyserider, tot.kolesterol, LDL, HDL), leverprøver (ASAT, ALAT, G-GT), elektrolytter (natrium, kalium, evt kalsium og magnesium), serumkonsentrasjon av Seroquel og Lamictal, kreatinin og eventuelt NT-proBNP hvis du tenker hjertesvikt (men sikkert ikke nødvendig). 

Men jeg tror de fleste leger selv skjønner hvilke blodprøver som er aktuelle. Er vel bare meg som ofte kommer med konkret "bestilling" :-)

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Jeg ville spurt legen om røde/hvite blodlegemer, sukker (glukose/HbA1c), stoffskifte (TSH, FT3, FT4), lipider (triglyserider, tot.kolesterol, LDL, HDL), leverprøver (ASAT, ALAT, G-GT), elektrolytter (natrium, kalium, evt kalsium og magnesium), serumkonsentrasjon av Seroquel og Lamictal, kreatinin og eventuelt NT-proBNP hvis du tenker hjertesvikt (men sikkert ikke nødvendig). 

Men jeg tror de fleste leger selv skjønner hvilke blodprøver som er aktuelle. Er vel bare meg som ofte kommer med konkret "bestilling" :-)

Det er vel sånn man må gå frem i dag om man skal komme raskt frem til et svar, men hvis en med helseangst gjør det, kan det bli brukt mye unødvendige ressurser ;)

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Takk for svar!

Det er iallfall ingen leger som har kommet på at slike blodprøver bør tas, så det er sikkert likså greit å ha en bestilling klar. ;) Kjenner på en del ambivalens ift å stå på medikamentet, så jeg tror det vil føles greit å vite om de har noen skadelig virkning på kroppen min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...