florista Skrevet 14. mai 2016 Skrevet 14. mai 2016 Hei. Om dette ikke passer seg så kan innlegget slettes. Jeg er gift, men uten barn. Eier felles bolig og to biler. Med lån. Grunnet min helsesituasjon får jeg ikke livsforsikring. Jeg har ikke planer om å ta mitt eget liv men om dette skulle skje i fremtiden vil min mann ikke få noe forsikringspenger regner jeg med. Så til et praktisk spørsmål. Når mine foreldre dør og arven skal gjøres opp (hvis jeg er død), vil min del da tilfalle min ektemann? Har han "krav" på noe? Mvh Florista 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. mai 2016 Skrevet 14. mai 2016 10 minutter siden, florista skrev: Hei. Om dette ikke passer seg så kan innlegget slettes. Jeg er gift, men uten barn. Eier felles bolig og to biler. Med lån. Grunnet min helsesituasjon får jeg ikke livsforsikring. Jeg har ikke planer om å ta mitt eget liv men om dette skulle skje i fremtiden vil min mann ikke få noe forsikringspenger regner jeg med. Så til et praktisk spørsmål. Når mine foreldre dør og arven skal gjøres opp (hvis jeg er død), vil min del da tilfalle min ektemann? Har han "krav" på noe? Mvh Florista Han er jo ikke deres livsarving, så om du ikke har barn når de går bort vil dine søsken (om du har det) arve alt, jeg kan ikke skjønne at din mann skal ha arverett etter dine foreldre nei. Om du heller ikke har søsken vil alt tilfalle staten med mindre de har skrevet testamente. Men jeg er ingen jurist altså. 0 Siter
frosken Skrevet 14. mai 2016 Skrevet 14. mai 2016 12 minutter siden, florista skrev: Hei. Om dette ikke passer seg så kan innlegget slettes. Jeg er gift, men uten barn. Eier felles bolig og to biler. Med lån. Grunnet min helsesituasjon får jeg ikke livsforsikring. Jeg har ikke planer om å ta mitt eget liv men om dette skulle skje i fremtiden vil min mann ikke få noe forsikringspenger regner jeg med. Så til et praktisk spørsmål. Når mine foreldre dør og arven skal gjøres opp (hvis jeg er død), vil min del da tilfalle min ektemann? Har han "krav" på noe? Mvh Florista Nei, din mann vil i så fall ikke arve dine foreldre. Dersom det skal kunne skje, må dine foreldre opprette testamente; de kan disponere over 1/3 av sin formue i et testamente. 0 Siter
frosken Skrevet 14. mai 2016 Skrevet 14. mai 2016 7 minutter siden, Lillemus skrev: Om du heller ikke har søsken vil alt tilfalle staten med mindre de har skrevet testamente. Men jeg er ingen jurist altså. Arv tilfaller ikke staten fullt så fort Se arveloven §3: Har arvelataren ikkje livsarving eller ektemake, og lever ikkje far eller mor, eller livsarving etter far eller mor, går arven til besteforeldra hans eller til livsarvingar etter dei, slik at reglane i § 2 andre ledd gjeld tilsvarande. Fjernare slektningar enn barnebarn til besteforeldre har likevel ikkje arverett etter loven. 0 Siter
florista Skrevet 14. mai 2016 Forfatter Skrevet 14. mai 2016 Takk for svar. Jeg har to søsken 0 Siter
ISW Skrevet 14. mai 2016 Skrevet 14. mai 2016 Du har rett i at livsforsikring uansett ikke gjelder ved selvmord. Mannen din arver ikke foreldrene dine. Det er dine søsken som arver deg. 0 Siter
morsan Skrevet 16. mai 2016 Skrevet 16. mai 2016 Den 14. mai 2016 at 0.18, issomethingwrong skrev: Du har rett i at livsforsikring uansett ikke gjelder ved selvmord. Mannen din arver ikke foreldrene dine. Det er dine søsken som arver deg. Det er riktig at mannen hennes ikke arver hennes foreldre, og det uavhengig av om hun lever eller ikke når foreldrene dør. Men en eventuell arv etter henne arves ikke av hennes søsken, dersom foreldrene hennes fortsatt er i live. Dersom hun skulle dø nå, med foreldre og to søken i live, vil ektemann arve 1/2 og foreldrene 1/2 til sammen. 0 Siter
Høstløv Skrevet 16. mai 2016 Skrevet 16. mai 2016 Den 14.5.2016 at 0.18, issomethingwrong skrev: Du har rett i at livsforsikring uansett ikke gjelder ved selvmord. ..... Det er ikke riktig i alle tilfeller, noen forsikringer er rene dødsrisikoforsikringer og da kan forsikringssummen utbetales ved selvmord etter en karentenetid, vanligvis ett år. 0 Siter
ISW Skrevet 16. mai 2016 Skrevet 16. mai 2016 2 timer siden, morsan skrev: Det er riktig at mannen hennes ikke arver hennes foreldre, og det uavhengig av om hun lever eller ikke når foreldrene dør. Men en eventuell arv etter henne arves ikke av hennes søsken, dersom foreldrene hennes fortsatt er i live. Dersom hun skulle dø nå, med foreldre og to søken i live, vil ektemann arve 1/2 og foreldrene 1/2 til sammen. Jeg tror du har rett i det, men spørsmålet var vel ikke det? 0 Siter
ISW Skrevet 16. mai 2016 Skrevet 16. mai 2016 1 time siden, Høstløv skrev: Det er ikke riktig i alle tilfeller, noen forsikringer er rene dødsrisikoforsikringer og da kan forsikringssummen utbetales ved selvmord etter en karentenetid, vanligvis ett år. Jeg mener det sto i min forsikring (ja, en gang var jeg så redd for dette tema at jeg sjekket det) at ved plutselig (akutt) sinnslidelse så kunne selvpåført skade til en viss grad dekkes. Men ikke som følge av vedvarende sykdom. 0 Siter
Høstløv Skrevet 16. mai 2016 Skrevet 16. mai 2016 5 minutter siden, issomethingwrong skrev: Jeg mener det sto i min forsikring (ja, en gang var jeg så redd for dette tema at jeg sjekket det) at ved plutselig (akutt) sinnslidelse så kunne selvpåført skade til en viss grad dekkes. Men ikke som følge av vedvarende sykdom. Jeg sakset dette fra vår dødsrisikoforsikring: "Selvmord Har den forsikrede tatt sitt eget liv, gjelder forsikringen bare dersom det har gått mer enn ett år etter at Gjensidiges ansvar begynte å løpe, eller det må antas at forsikringen ble tegnet uten tanke på selvmordet." Åpenbart er det forskjeller i forsikringsvilkårene. 0 Siter
ISW Skrevet 16. mai 2016 Skrevet 16. mai 2016 4 minutter siden, Høstløv skrev: Jeg sakset dette fra vår dødsrisikoforsikring: "Selvmord Har den forsikrede tatt sitt eget liv, gjelder forsikringen bare dersom det har gått mer enn ett år etter at Gjensidiges ansvar begynte å løpe, eller det må antas at forsikringen ble tegnet uten tanke på selvmordet." Åpenbart er det forskjeller i forsikringsvilkårene. Ja, hensikten er vel å unngå at en alvorlig deprimert person skal gjøre "en siste god gjerning" for familien ved å forsikre seg for 10 mill og så ta livet sitt. Det ville vært svært uheldig både for forsikringsselskap og forsikrede. Synes Gjensidige hørtes ganske liberale ut i følge vilkårene du leste fra, men det er nok forskjeller som du sier. 0 Siter
morsan Skrevet 16. mai 2016 Skrevet 16. mai 2016 1 time siden, issomethingwrong skrev: Jeg tror du har rett i det, men spørsmålet var vel ikke det? Poenget var å korrigere det du skrev om at trådstarters søsken ville arve henne. Uavhengig av hva spørsmålet du svarte på måtte være. Poenget er at arv etter foreldrene og arv etter henne er to ulike problemstillinger. 0 Siter
florista Skrevet 16. mai 2016 Forfatter Skrevet 16. mai 2016 Takk for svar. Jeg har ingen arv å etterlate, foruten verdistigningen på huset vi eier ilag, noe som selvsagt vil tilfalle han regner jeg med. Likevel har vi billån og slike ting jeg gjerne skulle latt han få slippe å stresse med. Men forstår forsikringsselskapene her. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.