Gå til innhold

Narkolepsi?


C90

Anbefalte innlegg

Yes, jeg er en av dem som har googlet litt for mye da jeg er redd fastlegen kommer til å le av meg.

For ti år siden, når jeg var femten, var jeg plaget med at jeg sovnet under undervisning men spesielt på prøver og eksamen. Jeg ble utredet for ADHD, jeg var både ukonsentrert og hyperaktiv, men ingen diagnose. Min mor sa jeg bare kjedet meg og det var derfor jeg sovnet. I etterkant har jeg opplevdt at jeg blir fort og akutt trøtt når jeg kjører bil, er på besøk hos andre og under høyskole eksamener. Nå begynner det å bli plagsomt, for det er rett og slett smertefullt hvis jeg ikke får sove og noen ganger så våkner jeg av at hodet faller ned. Sovner tvert når jeg leser pensum eller vanlig litteratur, sitter på dataen på jobb, må konsentrere meg, på kino under film osv. 

Må sove på dagtid, helst to ganger ellers så fungerer jeg ikke. Uavhengig om jeg har hatt fri eller jobbet, jeg må sove. Har veldig aktive drømmer, drømmer mye og kan våkne og føle jeg har hatt samtaler med andre og har opplevdt at jeg har møtt opp til avtaler jeg trodde jeg hadde avtalt men som visstnok var en drøm. Opplever ikke ofte skumle søvnparalyser, som regel bare noen som står i hjørnet på rommet eller prøver å dytte meg ut av senga. Andre sier jeg snakker ofte i søvne og har til tider gått mye i søvne.

Føler meg aldri uthvilt, og gruer  meg til selskapet i morgen for jeg vet jeg kommer til å halvsove på et punkt. Hva kan dette være? Kan det være det jeg frykter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
23 timer siden, C90 skrev:

Yes, jeg er en av dem som har googlet litt for mye da jeg er redd fastlegen kommer til å le av meg.

For ti år siden, når jeg var femten, var jeg plaget med at jeg sovnet under undervisning men spesielt på prøver og eksamen. Jeg ble utredet for ADHD, jeg var både ukonsentrert og hyperaktiv, men ingen diagnose. Min mor sa jeg bare kjedet meg og det var derfor jeg sovnet. I etterkant har jeg opplevdt at jeg blir fort og akutt trøtt når jeg kjører bil, er på besøk hos andre og under høyskole eksamener. Nå begynner det å bli plagsomt, for det er rett og slett smertefullt hvis jeg ikke får sove og noen ganger så våkner jeg av at hodet faller ned. Sovner tvert når jeg leser pensum eller vanlig litteratur, sitter på dataen på jobb, må konsentrere meg, på kino under film osv. 

Må sove på dagtid, helst to ganger ellers så fungerer jeg ikke. Uavhengig om jeg har hatt fri eller jobbet, jeg må sove. Har veldig aktive drømmer, drømmer mye og kan våkne og føle jeg har hatt samtaler med andre og har opplevdt at jeg har møtt opp til avtaler jeg trodde jeg hadde avtalt men som visstnok var en drøm. Opplever ikke ofte skumle søvnparalyser, som regel bare noen som står i hjørnet på rommet eller prøver å dytte meg ut av senga. Andre sier jeg snakker ofte i søvne og har til tider gått mye i søvne.

Føler meg aldri uthvilt, og gruer  meg til selskapet i morgen for jeg vet jeg kommer til å halvsove på et punkt. Hva kan dette være? Kan det være det jeg frykter?

Kan vel det, men det kan jo godt være noe annet også. Kanskje du kan få henvisning til søvnutredning?

Anonymkode: ae610...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den Monday, May 16, 2016 at 23.39, C90 skrev:

Yes, jeg er en av dem som har googlet litt for mye da jeg er redd fastlegen kommer til å le av meg.

For ti år siden, når jeg var femten, var jeg plaget med at jeg sovnet under undervisning men spesielt på prøver og eksamen. Jeg ble utredet for ADHD, jeg var både ukonsentrert og hyperaktiv, men ingen diagnose. Min mor sa jeg bare kjedet meg og det var derfor jeg sovnet. I etterkant har jeg opplevdt at jeg blir fort og akutt trøtt når jeg kjører bil, er på besøk hos andre og under høyskole eksamener. Nå begynner det å bli plagsomt, for det er rett og slett smertefullt hvis jeg ikke får sove og noen ganger så våkner jeg av at hodet faller ned. Sovner tvert når jeg leser pensum eller vanlig litteratur, sitter på dataen på jobb, må konsentrere meg, på kino under film osv. 

Må sove på dagtid, helst to ganger ellers så fungerer jeg ikke. Uavhengig om jeg har hatt fri eller jobbet, jeg må sove. Har veldig aktive drømmer, drømmer mye og kan våkne og føle jeg har hatt samtaler med andre og har opplevdt at jeg har møtt opp til avtaler jeg trodde jeg hadde avtalt men som visstnok var en drøm. Opplever ikke ofte skumle søvnparalyser, som regel bare noen som står i hjørnet på rommet eller prøver å dytte meg ut av senga. Andre sier jeg snakker ofte i søvne og har til tider gått mye i søvne.

Føler meg aldri uthvilt, og gruer  meg til selskapet i morgen for jeg vet jeg kommer til å halvsove på et punkt. Hva kan dette være? Kan det være det jeg frykter?

Hei!

Du er redd fastlegen kommer til å le av deg. Det ville være uprofesjonelt, men det kan godt være han ikke skjønner hva du snakker om. 

Jeg la i høst fram for min fastlegen,  det jeg mistenkte var symptomer på narkolepsi. Følte ikke hun forstod så mye om hva jeg snakket om, men hun sendte meg på eeg for å utelukke epilepsi. Nevrologen forstod imidlertid hva jeg snakket om, så nå har jeg fått min søvnutredning. Venter på svaret.

Ville absolutt bedd om utredning var jeg deg.

Anonymkode: ae610...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...