Gå til innhold

Lamictal og Orfiril som stemningsstabiliserende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nylig til konsultasjon hos nevrologen min og siden jeg har hatt anfall med Lamictal (200 mg) og Rivotril (2 mg) som medisinering, la han i tillegg til Orfiril (300 mg + 300 mg).

Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse og lurte på om Lamictal eller Orfiril kan ha en stemningsstabiliserende effekt i tillegg til å forhindre epilepsianfall?

Anonymkode: 4ef2e...daa

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Begge har meget gode stemningsstabiliserende egenskaper.

Vær oppmerksom på at dosen med Lamictal må halveres når det kombineres med Orfiril/valproat.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Begge har meget gode stemningsstabiliserende egenskaper.

Vær oppmerksom på at dosen med Lamictal må halveres når det kombineres med Orfiril/valproat.

OK. Det sa ikke nevrologen min noe om... Får Lamictal en kraftigere virkning når jeg i tillegg går på Orfiril? Han ville egentlig ha meg på høyere dose med Lamictal, men jeg ønsket ikke dette pga. bivirkninger. Kan det være derfor han ikke sa noe om halvering av Lamictal-dosen? Nå ble jeg usikker...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Orfiril forsinker nedbrytingen av Lamictal. Serumkonsentrasjonen av Lamictal blir ca dobbelt så høy som den var før (på samme dose).

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Orfiril forsinker nedbrytingen av Lamictal. Serumkonsentrasjonen av Lamictal blir ca dobbelt så høy som den var før (på samme dose).

OK. Takk for info :) Jeg skal kontakte nevrologen. Serumkonsentrasjonen på 200 mg lå på 17 og ifølge nevrologen skulle den ligge nærmere 30.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...