Janus30 Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 Som mange andre med bipolar lidelse strever også jeg med søvnen. I mitt tilfelle dreier det seg i all hovedsak om innsovningsvansker, men også om oppvåkninger gjennom natten. Jeg får ofte ikke til å sovne igjen om jeg våkner om natten, enten klokken er 2 eller 4. I sekundet jeg våkner starter tankekjøret. Jeg har også lært at fysisk aktivitet for tett opp mot leggetid kan føre til at jeg ligger våken hele natten. En lett joggetur som er ferdig kl. 21.30 kan for eksempel gi meg en søvnløs natt. Etter en natt med lite/dårlig/ingen søvn fungerer jeg svært dårlig dagen etter. Jeg blir nedstemt, meget trøtt, ukonsentrert og lite produktiv. Om dette gjentar seg en natt eller tre til, begynner jeg å merke depresjonen. Det mest frustrerende ved dårlig søvn for mitt vedkommende er at jeg kan gå rundt i halvsøvne dagen lang, for deretter å bli lys våken og aktivisert når det nærmer seg leggetid. Da ligger jeg fort våken en natt til, enda jeg var utslitt hele dagen. Dårlig søvn avler dårlig søvn, og sengen er i perioder et sted jeg forbinder med frustrasjon. Jeg sovner ikke av tretthet, men av utmattelse. Det synes helt åpenbart for meg at depressive episoder trigges av dårlig søvn. Er dette vanlig for bipolare? Eller er det mer vanlig at lite søvn trigger (hypo)mani? Hva kan jeg gjøre med dette? Medikamentell behandling med Imovane er ingen varig løsning, og jeg ønsker ikke å ta Seroquel daglig. Er det andre medikamenter som er aktuelle, eventuelt ikke-medikamentell behandling for personer med bipolar lidelse og jevnt dårlig søvn? Jeg trener fast, lever et regelmessig liv med 100% stilling, rekkehus, Volkswagen stasjonsvogn og opp kl. 6 alle ukedager. Siden jeg er trøtt og sliten det meste av uken unner jeg meg selv å sove til kl. 8 på lørdager og søndager. Da blir jeg en annen person i positiv forstand. Jeg blir glad, får energi og konsentrerer meg bedre. Siden søvn er så viktig for meg føler jeg at dette er noe jeg må løse for min egen livskvalitets skyld. 0 Siter
Annkarin Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 Min første depresjon ble utløst etter for lite søvn pga dataparty så det kan trigge depresjon ikke bare mani 0 Siter
ISW Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 Siden du trener fast, lever sunt, trenger søvn og har bipolar lidelse, ville jeg hvis jeg var i din situasjon vurdert og tatt Seroquel fast. Hjelper på tankene, har stemningsstabiliserende og antidepressiv effekt. Heller det enn hhv Imovane eller dårlig søvn. 0 Siter
Janus30 Skrevet 18. mai 2016 Forfatter Skrevet 18. mai 2016 46 minutter siden, Annkarin skrev: Seroquel fast kan gi helt sykt søtsug Man trenger ikke spise mer for å bli feit av Seroquel. 0 Siter
Janus30 Skrevet 18. mai 2016 Forfatter Skrevet 18. mai 2016 1 time siden, issomethingwrong skrev: Siden du trener fast, lever sunt, trenger søvn og har bipolar lidelse, ville jeg hvis jeg var i din situasjon vurdert og tatt Seroquel fast. Hjelper på tankene, har stemningsstabiliserende og antidepressiv effekt. Heller det enn hhv Imovane eller dårlig søvn. Ja, jeg gjør så godt jeg kan for å sørge for at ikke livsførsel utløser episoder jeg kan unngå. Jeg har prøvd 50 mg. Seroquel ved sengetid og det ble nesten en emosjonell opplevelse. For første gang på omlag ti år fant jeg en indre ro som nesten var overveldende. Borte var tankekjøret og jeg kunne legge hodet på puten uten annet i bevisstheten enn å oppleve hvile. Medisinen ga ingen rus ala Imovane, bare etterlengtet ro og tretthet. Jeg hadde ingen hangover i det hele tatt. I stedet våknet jeg lettere til sinns og klar for dagen. Det er bare så fryktelig dumt at dette er fedme i pilleform. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 Tolvon 5-10 mg er et alternativ om du ikke ønsker å ta Seroquel. Sannsynligheten for at du legger på deg på denne dosen er liten. Har du forresten opplevd å legge på deg av Seroquel 50 mg, eller er det noe du frykter? Når du ikke får sove bør du gjøre noe avslappende/lystbetont. Det kan være noe du kan gjøre i senga (lese, høre på musikk eller podcast), eller du kan stå opp. Det som granatert ikke vil virke er å forsøke å sovne gjennom en viljesakt. Du kan også lære deg meditasjon eller lære deg avspenningsteknikker som gjør tankekjøret mindre stressende for deg. 1 Siter
Janus30 Skrevet 18. mai 2016 Forfatter Skrevet 18. mai 2016 (endret) 34 minutter siden, motorPrøysen skrev: Tolvon 5-10 mg er et alternativ om du ikke ønsker å ta Seroquel. Sannsynligheten for at du legger på deg på denne dosen er liten. Har du forresten opplevd å legge på deg av Seroquel 50 mg, eller er det noe du frykter? Når du ikke får sove bør du gjøre noe avslappende/lystbetont. Det kan være noe du kan gjøre i senga (lese, høre på musikk eller podcast), eller du kan stå opp. Det som granatert ikke vil virke er å forsøke å sovne gjennom en viljesakt. Du kan også lære deg meditasjon eller lære deg avspenningsteknikker som gjør tankekjøret mindre stressende for deg. Jeg har ikke tatt Seroquel så mange ganger til at jeg kan svare på om den har påvirket vekten eller ikke. På det meste har jeg tatt to dager på rad, og sulten har ikke blitt påvirket i noen grad. Så jeg spiste følgelig ikke mer. Jeg leste forresten en forskningsartikkel hvor det fremgikk at vektoppgangen var doseuavhengig. Det er vel informasjon som dette som har skremt meg. Jeg driver idrett og er i god form, så det ville vært helt ødeleggende for meg å rase opp i vekt. Da hadde jeg virkelig fått en depresjonsutløser. Jeg ville ikke klart å ha det bra som tjukk og dvask. Når det gjelder teknikker vet jeg at det ikke nytter å knipne øynene sammen og rope "SOV SOV SOV" innvendig. Jeg forsøker å fokusere på pusten min og finne kroppslig ro. Når jeg lykkes med det manifesterer det seg også i sinnet. Men jeg syns det er vanskelig, og jeg klarer det ikke i nærheten av hvet gang. Endret 18. mai 2016 av Janus30 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 Manglende søvn/uregelmessig døgnrytme er er av de viktigste faktorene for å utløse nye episoder av bipolar lidelse. Om dette blir en mani eller en depresjon tror jeg er random eller individuelt. Ja, dette er så viktig at jeg mener en må akseptere de medisiner som er nødvendige for å gi søvn. Jeg kjenner ingen trylleformel :-) 1 Siter
Janus30 Skrevet 18. mai 2016 Forfatter Skrevet 18. mai 2016 (endret) 16 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Manglende søvn/uregelmessig døgnrytme er er av de viktigste faktorene for å utløse nye episoder av bipolar lidelse. Om dette blir en mani eller en depresjon tror jeg er random eller individuelt. Ja, dette er så viktig at jeg mener en må akseptere de medisiner som er nødvendige for å gi søvn. Jeg kjenner ingen trylleformel :-) Men hvorfor er det slik at jeg ikke får sove mer enn 5-6 timer i døgnet enda jeg står opp kl. 6, jobber, trener og prøver å roe ned i alle fall to timer før sengetid? Er dette noe man ser oftere hos bipolare? Jeg subber rundt som en zombie hele dagen, for deretter å ikke få sove noe mer (ofte mindre) når jeg endelig kan legge meg. Om jeg er så heldig å få 6,5-7 timer søvn på en ukedag pga utmattelse, kommer det en ny natt med tre timer søvn og enda mer trøttortur som straff. Hadde jeg lagt meg ned på dagtid ville jeg sovnet før du klarte å si "blå resept". På kvelden har jeg ikke sjans. Jeg gleder meg til helgen hele uka pga søvn og dermed fraværet av å føle meg utslitt og dødstrøtt. Om jeg måtte piske meg opp kl. 6 i stedet for 8 også i helgen hadde jeg blitt koko. Endret 18. mai 2016 av Janus30 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 Jeg kan dessverre ikke svar deg på hvorfor. Men jeg kan fortelle deg at en del "storheter" har stilt spørsmål ved om det er riktig å benevne BP som en affektiv lidelse, noen mener det primære er en døgnrytmeforstyrrelse. Tiden vil vise om de har rett. Uansett må forstyrrelser som fører til negative konsekvenser/nye episoder behandles. 0 Siter
Janus30 Skrevet 18. mai 2016 Forfatter Skrevet 18. mai 2016 3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Jeg kan dessverre ikke svar deg på hvorfor. Men jeg kan fortelle deg at en del "storheter" har stilt spørsmål ved om det er riktig å benevne BP som en affektiv lidelse, noen mener det primære er en døgnrytmeforstyrrelse. Tiden vil vise om de har rett. Uansett må forstyrrelser som fører til negative konsekvenser/nye episoder behandles. Det skal bli spennende å følge med på den forskningen. Har du noen navn jeg kan sjekke ut? Jeg har hatt søvnvansker siden 12 års alderen av samme type som jeg har beskrevet her. Siden har det bare forverret seg. Verst er det om våren og sommeren. Da sover jeg i snitt 30-90 minutter mindre i døgnet enn jeg gjør på høsten og vinteren. 0 Siter
Gondor Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 6 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Jeg kan dessverre ikke svar deg på hvorfor. Men jeg kan fortelle deg at en del "storheter" har stilt spørsmål ved om det er riktig å benevne BP som en affektiv lidelse, noen mener det primære er en døgnrytmeforstyrrelse. Tiden vil vise om de har rett. Uansett må forstyrrelser som fører til negative konsekvenser/nye episoder behandles. Dette er meget interessant. Himmel og hav som jeg gjerne vil se på meg selv som døgnrytmeforstyrret og ikke bipolar. 0 Siter
Annkarin Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 3 minutter siden, Gondor skrev: Dette er meget interessant. Himmel og hav som jeg gjerne vil se på meg selv som døgnrytmeforstyrret og ikke bipolar. Gode nyheter når jeg skal forklare mine leieboere hvorfor jeg ikke jobber, jeg er nemlig døgnrytmeforstyrret 1 Siter
Janus30 Skrevet 18. mai 2016 Forfatter Skrevet 18. mai 2016 2 minutter siden, Annkarin skrev: Gode nyheter når jeg skal forklare mine leieboere hvorfor jeg ikke jobber, jeg er nemlig døgnrytmeforstyrret Jeg lo 0 Siter
Janus30 Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Skrevet 19. mai 2016 Da starter vi dagen med under to timer søvn. Det blir Seroquel i aften. 0 Siter
tilstede Skrevet 19. mai 2016 Skrevet 19. mai 2016 10 minutter siden, Janus30 skrev: Da starter vi dagen med under to timer søvn. Det blir Seroquel i aften. Nå har jeg ikke fått lest hele innlegget ditt, men både phenergan/vallergan og truxal er gode medisiner når det gjelder søvn. 0 Siter
Psykojenta Skrevet 19. mai 2016 Skrevet 19. mai 2016 44 minutter siden, Janus30 skrev: Da starter vi dagen med under to timer søvn. Det blir Seroquel i aften. Heldig du er som Seroquel funker på da. Det er slitsomt med lite/ingen søvn. Håper du får en fin dag likevel 0 Siter
Janus30 Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Skrevet 19. mai 2016 28 minutter siden, Psykojenta skrev: Heldig du er som Seroquel funker på da. Det er slitsomt med lite/ingen søvn. Håper du får en fin dag likevel Hjertelig takk for det. Det er utrolig hva man kommer seg igjennom på vilje og koffein. 0 Siter
Janus30 Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Skrevet 19. mai 2016 1 time siden, tilstede skrev: Nå har jeg ikke fått lest hele innlegget ditt, men både phenergan/vallergan og truxal er gode medisiner når det gjelder søvn. Skal nevne disse for legen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.