AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 Hei, fikk nettopp en diagnose på ADD av en nevropsykolog, har også Asperger fra før. og bruker for tiden 150 mg effexor+ 150 MG truxal. Han snakket om at jeg burde få prøve noe medikamenter for ADD. men han var ikke helt sikker på hvordan det ville bli MTP medisiner for ADD, siden jeg hadde Asperger fra før, og brukte disse medisinene jeg bruker nå. så 2 spørsmål 1 hvilke av disse medisinene jeg bruker nå må jeg trappe ned på eller slutte med? 2 er det noe problem vedrørende å få prøve sentralstimulerende siden jeg har Asperger fra før? Anonymkode: 324ec...484 0 Siter
Madelenemie Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, fikk nettopp en diagnose på ADD av en nevropsykolog, har også Asperger fra før. og bruker for tiden 150 mg effexor+ 150 MG truxal. Han snakket om at jeg burde få prøve noe medikamenter for ADD. men han var ikke helt sikker på hvordan det ville bli MTP medisiner for ADD, siden jeg hadde Asperger fra før, og brukte disse medisinene jeg bruker nå. så 2 spørsmål 1 hvilke av disse medisinene jeg bruker nå må jeg trappe ned på eller slutte med? 2 er det noe problem vedrørende å få prøve sentralstimulerende siden jeg har Asperger fra før? Anonymkode: 324ec...484 Hei! Jeg har selv asperger og bruker ikke effexor (ssri) og truxal. Jeg er ikke deprimert, og har ikke angst. Det fins ingen medisiner mot asperger syndrom, noe økt sosial interesse kan fåes ved å ta nesespray som heter syntocinon, med virkestoff, hormonet oxytocin, men det er ingen kur, ingen mirakelløsning, kun en liten hjelp. Mange med asperger har også add/adhd, da kan sentralstimulerende hjelpe en mot indre/ytre uro. Jeg vet ikke om slike sentralstimulerende kan kombineres med ssri og truxal, men det vet nok nhd. Jeg vil anta at kombinasjonen er dårlig, da mange av de virker litt mot hverandre, og i så fall må man jo veie opp og tenke gjennom om depresjonen, angsten eller den indre uroen er verst. Medisiner mot adhd kan øke feks angst, altså man kan få angst, min erfaring er at de med add er mer utsatt for å få angst om de bruker sentralstimulerende, men du får vente på et vel begrunnet faglig svar fra nhd. Jeg har selv asperger og adhd, ang adhd var jeg usikker, da eskpertene var uenige og jeg på "mine" ting har en formidabelt god konsentrasjon, bedre enn de fleste, men etter at jeg tar mer medisiner og jevnere, har jeg oppdaget at jeg feks sover hele natten (for første gang i mitt liv) (jeg har alltid vært fornøyd med søvnen min, våkne, sove, våkne, har ikke tenkt at det normale er å sove sammenhengende, jeg blir nok uthvilt ved å sove, våkne, gå rundt, vekke andre, snakke, prøve å ligge videre i sengen) , og ikke er urolig gjennom hele natten. Jeg valgte å høre på en privat psykiater, som nevrohabiliteringen som først fant ut at jeg har asperger selv bruker som foredragsholder/kursholder. For meg virket det nokså merkelig, nærmest absurd at ved å ta mer sentralstimulerende/amfetamin, skulle jeg sove bra, men det er akkurat det jeg gjør, jeg sover feks 6 timer uten å våkne når jeg er flink å ta medisinen som foreskrevet. Det som ble beskrevet som en flakkende uro da jeg var barn og resulterte i glimrende løperesultater, har ikke blitt borte som voksen, jeg har en uro, og ved en nokså høy:-( dose amfetamin, blir jeg roligere. Jo mer jeg får, jo roligere blir jeg:-( Jeg er enda i en slags sjokk og sorg-prosess, over at det likevel var sånn, Og jeg forstår ikke hvordan det er mulig for meg å ta feks så høye doser sentralstimuerende også sove sammenhengende og tungt. Jeg syns det virker som det er litt annerledes for de som har add, altså ikke synlig uro, men jeg vet ikke. Håper du får et oppklarende svar:-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 Jeg kan ikke se at noen av disse MÅ seponeres (avsluttes). 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 6 minutter siden, Madelenemie skrev: Hei! Jeg har selv asperger og bruker ikke effexor (ssri) og truxal. Jeg er ikke deprimert, og har ikke angst. Det fins ingen medisiner mot asperger syndrom, noe økt sosial interesse kan fåes ved å ta nesespray som heter syntocinon, med virkestoff, hormonet oxytocin, men det er ingen kur, ingen mirakelløsning, kun en liten hjelp. Mange med asperger har også add/adhd, da kan sentralstimulerende hjelpe en mot indre/ytre uro. Jeg vet ikke om slike sentralstimulerende kan kombineres med ssri og truxal, men det vet nok nhd. Jeg vil anta at kombinasjonen er dårlig, da mange av de virker litt mot hverandre, og i så fall må man jo veie opp og tenke gjennom om depresjonen, angsten eller den indre uroen er verst. Medisiner mot adhd kan øke feks angst, altså man kan få angst, min erfaring er at de med add er mer utsatt for å få angst om de bruker sentralstimulerende, men du får vente på et vel begrunnet faglig svar fra nhd. Jeg har selv asperger og adhd, ang adhd var jeg usikker, da eskpertene var uenige og jeg på "mine" ting har en formidabelt god konsentrasjon, bedre enn de fleste, men etter at jeg tar mer medisiner og jevnere, har jeg oppdaget at jeg feks sover hele natten (for første gang i mitt liv) (jeg har alltid vært fornøyd med søvnen min, våkne, sove, våkne, har ikke tenkt at det normale er å sove sammenhengende, jeg blir nok uthvilt ved å sove, våkne, gå rundt, vekke andre, snakke, prøve å ligge videre i sengen) , og ikke er urolig gjennom hele natten. Jeg valgte å høre på en privat psykiater, som nevrohabiliteringen som først fant ut at jeg har asperger selv bruker som foredragsholder/kursholder. For meg virket det nokså merkelig, nærmest absurd at ved å ta mer sentralstimulerende/amfetamin, skulle jeg sove bra, men det er akkurat det jeg gjør, jeg sover feks 6 timer uten å våkne når jeg er flink å ta medisinen som foreskrevet. Det som ble beskrevet som en flakkende uro da jeg var barn og resulterte i glimrende løperesultater, har ikke blitt borte som voksen, jeg har en uro, og ved en nokså høy:-( dose amfetamin, blir jeg roligere. Jo mer jeg får, jo roligere blir jeg:-( Jeg er enda i en slags sjokk og sorg-prosess, over at det likevel var sånn, Og jeg forstår ikke hvordan det er mulig for meg å ta feks så høye doser sentralstimuerende også sove sammenhengende og tungt. Jeg syns det virker som det er litt annerledes for de som har add, altså ikke synlig uro, men jeg vet ikke. Håper du får et oppklarende svar:-) takker for meget bra svar! har noen spørsmål også! 1 hvilket adhd medikament bruker du? og om du har prøvd flere, hvem fungerte best for deg? 2 hvor høy dose bruker du? 3 er det vanskelig å få medikamenter for ADHD som voksen? 4 har du gjort alt i det private? har ett intrykk av at man får bedre hjelp der. selv ble jeg henvist til en nevropsykolog av fastlegen, men er usikker på om fastlegen er like villig til at jeg skal få prøve ett amfetamin medikament! og om du faktisk blir roligere å sovner lettere av amfetamin er vel det nesten definisjonen på ADHD? Anonymkode: 324ec...484 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Jeg kan ikke se at noen av disse MÅ seponeres (avsluttes). tusen takk for svar! får vel prøve å trappe litt ned på truxal uansett. tror du det at jeg har Asperger kan bli noe problem vedrørende å få prøve noe sentralstimulerende? og er det andre ting som kan gjøre at jeg ikke får prøve det? er veldig usikker på om jeg får lov til å prøve det desverre : ( Anonymkode: 324ec...484 0 Siter
Madelenemie Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: takker for meget bra svar! har noen spørsmål også! 1 hvilket adhd medikament bruker du? og om du har prøvd flere, hvem fungerte best for deg? 2 hvor høy dose bruker du? 3 er det vanskelig å få medikamenter for ADHD som voksen? 4 har du gjort alt i det private? har ett intrykk av at man får bedre hjelp der. selv ble jeg henvist til en nevropsykolog av fastlegen, men er usikker på om fastlegen er like villig til at jeg skal få prøve ett amfetamin medikament! og om du faktisk blir roligere å sovner lettere av amfetamin er vel det nesten definisjonen på ADHD? Anonymkode: 324ec...484 Hei! Bare hyggelig å være til hjelp:-) Her kommer svarene på dine spørsmål: 1) Jeg bruker nå Attentin, det er dekstroamfetamin, jeg har før brukt dexedrine og metamina, men det har samme virkestoff som attentin. Jeg forsøkte først ritalin, som er racemisk amfetamin, men så leste jeg at for langtidsbehandling er dekstroamfetamin studiemessig/vitenskapelig å foretrekke med tanke på bivirkninger fra feks hjerte, så derfor ønsket jeg å gå over på dekstroamfetamin. Noe jeg lett fikk. Det er noe sterkere enn ritalin, som er racemisk amfetamin, ellers er virkningsmekanismene like, men på dekstroamfetamin kunne jeg mer enn halvere dose, selv om nåværende dose er høy i følge fastlegen, men ikke i følge adhd eksperten som nå, til tross for at heller ikke han kunne vite grad av adhd jeg har, skjønner at jeg er ganske "hardt rammet". Det er ingen stor overraskelse for meg, da min familie er full av adhd og kriminelle elementer jeg ikke identifiserer meg med! Men så er jo min hoveddiagnose utvilsomt asperger, og med den diagnosen følger en spesiell ærlighet, så til tross for ekstrem kroppslig uro og tics , så er jeg ekstremt ærlig. (det blir ekstremt når man overgår normalen, håper du skjønner hva jeg mener) 2) jeg bruker 2 tabeletter 5 x pr dag, hver tabl er på 5 mg. det vil si dagsdose på 50 mg. Den kunne nok vært økt til 80 eller 100, mg pr dag, for jeg sover best om jeg tar 10 mg ca hver annen time, men jeg takler at medisinene går ut, det er jo en gradvis nedtrapping av vrikning. så jeg tar 10 mg kl 6, kl 8, kl 10, kl 12, kl 14, sånn ca, så tar jeg noen ganger kl 16 og kl 20, rett og slett fordi da sover jeg bra. De dagene jeg ikke har spart medisiner og tar disse jevnt helt til kvelden, sovner jeg senere og er mer urolig, kan jeg ta medisiner ca hver andre time hele dag, ettermiddag, kveld, ja så sover jeg kjempebra og hele natten. 3) det var ikke vanskelig for meg å få disse medisinene. Men det er godt dokumentert fra min barndom min aktivitet, så til tross for meget god konsentrasjon, når det gjelder mine interesser, så er uroen en gjenganger, samt søvnløshet, som ikke plager meg, men plager andre. Mitt barn har samme formidable effekt på disse medisinene, sover som en stein:-) 4) Jeg gjorde det ikke privat først...er utredet og har fått kjempegod hjelp og oppfølging ved Ullevål sykehus. De lot meg prøve medisiner, og er uenig med den private adhd eksperten om min adhd, og jeg var ganske lett å overbevise om at jeg bare har asperger og ikke adhd, pga av egne fordommer mot adhd og ønske om å distansere meg fra visse elementer av min familie, men som du skriver og er inne på...det er vel nettopp prototypen på adhd som sover godt og blir rolig på sentralstimulerende:-( Det er jo bra, men jeg må gjennom en sjokk og sorgprosess, derfor setter jeg på alle disse sure munnene. Jeg vil ikke at det skal være sånn. Og disse uro elementene i min egen familie, tenkte jeg var urolige mer av dårlige oppvekstvilkår...men nå tenker jeg litt annerledes om dette. Men jeg er i en prosess enda. Er du deprimert? Har du angst? Jeg spør pga av medisinene du går på. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.