Gå til innhold

er å tisse på seg et urinstinkt for å unnslippe råvdyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Trine said:

Men seriøst, en lege fortalte meg at sauer tisser og bæsjer når de ser en fare for å tømme seg og dermed kunne løpe lettere. Han mente det var samme instinkt som gjør at man føler man må tisse hele tiden når det er noe man frykter.

Er nok bare at de mister kontrollen over lukkemekanismene når kroppen kommer under press.

Anonymkode: dbce5...64f

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok bare at de mister kontrollen over lukkemekanismene når kroppen kommer under press.

Det kan hende, jeg prøvde å finne noe fakta om det i sta, men fant ikke noe. Jeg syns teorien jeg fikk av legen virker logisk og ser ingen grunn til at det ikke skulle være sånn. Når sauen står og ser på faren, noe den gjør før den begynner å løpe, så virker det merkelig at den skulle miste kontrollen på lukkemekanismen.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, Trine said:

Det kan hende, jeg prøvde å finne noe fakta om det i sta, men fant ikke noe. Jeg syns teorien jeg fikk av legen virker logisk og ser ingen grunn til at det ikke skulle være sånn. Når sauen står og ser på faren, noe den gjør før den begynner å løpe, så virker det merkelig at den skulle miste kontrollen på lukkemekanismen.

Men når vi er barn så har vi ikke kontrollen, dette er noe vi må læres opp til. Det betyr at det kreves anstrengelse. Og når man da er utsatt for store stresselser, så kan det vel hende at man mobiliserer så mye anstrengelse / konsentrasjon mot denne faren, på bekostning av andre områder.

Men det kan såklart være noe i teorien du nevnte.

påskelilje
Skrevet
10 minutter siden, Trine skrev:

Jeg kan egentlig ingenting om dette. Men kom på en hendelse en av de få gangene i livt der jeg har besvimt. Jeg var nyoperert, og hadde fryktelige smerter den første natta, og besvimte på badet av smertene. Da jeg våknet (var ikke borte mange sekunder), fikk jeg akutt diare, og det var praktisk da å ligge besvimt på badegolvet og bare kreke seg oppå doen :-P

Det var en eller annen mekanisme som gjorde at jeg mistet kontroll på tarmen i alle fall!

AnonymBruker
Skrevet

"Han skvatt så mye at han dreit i buksa."

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når vi er barn så har vi ikke kontrollen, dette er noe vi må læres opp til. Det betyr at det kreves anstrengelse. Og når man da er utsatt for store stresselser, så kan det vel hende at man mobiliserer så mye anstrengelse / konsentrasjon mot denne faren, på bekostning av andre områder.

Men det kan såklart være noe i teorien du nevnte.

Ja, det kan godt hende. Men jeg vil tro at problemet for barn er at de ikke har kontroll på muskelen og på det om de faktisk må tisse eller ikke. Jeg kan ikke så mye om barn, men jeg vet at hunder ikke har kontroll på blæra før de er ca 4 mnd. En hund på 4 mnd tilsvarer en unge på 4 år i utvikling (så langt de kan sammenlignes). Voksne mennesker har normalt god kontroll på blæra, det har også hunder, og jeg vil tro sauer også har det. Så er det jo normalt å føle at man må tisse når man er i en situasjon man frykter. Det er ikke normalt å tisse på seg da, men føle at man må på do.

Skrevet
5 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg kan egentlig ingenting om dette. Men kom på en hendelse en av de få gangene i livt der jeg har besvimt. Jeg var nyoperert, og hadde fryktelige smerter den første natta, og besvimte på badet av smertene. Da jeg våknet (var ikke borte mange sekunder), fikk jeg akutt diare, og det var praktisk da å ligge besvimt på badegolvet og bare kreke seg oppå doen :-P

Det var en eller annen mekanisme som gjorde at jeg mistet kontroll på tarmen i alle fall!

Interessant. Skulle ønske jeg klarte å finne noe fakta om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Sauer har ikke kontrollen uansett. De bare står der, og plutselig åpner rasshullet seg og det renner ut... for noen dyr! Nesten så det skulle vært mer ulv og bjønn.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Han skvatt så mye at han dreit i buksa."

Det er forskjell på å skvette og frykt fordi man ser en trussel. Hadde sauen tissa på seg i det ulven sto i nakken på den så kunne man sagt at den skvatt så mye at den tisset på seg. Men her er det ikke snakk om å skvette, men en fryktreaksjon, hvor man fryser og vurderer om man skal flykte eller angripe.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sauer har ikke kontrollen uansett. De bare står der, og plutselig åpner rasshullet seg og det renner ut... for noen dyr! Nesten så det skulle vært mer ulv og bjønn.

Sauer har nok kontrollen, de bare bryr seg ikke om hvor de gjør fra seg.

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, Trine said:

Det er forskjell på å skvette og frykt fordi man ser en trussel. Hadde sauen tissa på seg i det ulven sto i nakken på den så kunne man sagt at den skvatt så mye at den tisset på seg. Men her er det ikke snakk om å skvette, men en fryktreaksjon, hvor man fryser og vurderer om man skal flykte eller angripe.

Ja, men konsentrasjonen dreier seg om faren, ikke lukkemekanismen.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, Trine said:

Sauer har nok kontrollen, de bare bryr seg ikke om hvor de gjør fra seg.

Hva skal de med kontroll da? Tror ikke sau har kontroll på noe som helst jeg da. Det kreves bare én sau med et snev av individuell tankegang, og resten av bølingen følger automatisk etter.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men konsentrasjonen dreier seg om faren, ikke lukkemekanismen.

Men når man skvetter så spenner man muskler av ren refleks, da er det jo forståelig at man kan miste kontrollen på andre muskler.

påskelilje
Skrevet
7 minutter siden, Trine skrev:

Interessant. Skulle ønske jeg klarte å finne noe fakta om dette.

Jeg husker noe nå, som sønnen hadde i naturfag. Det var noe om det parasympatiske nervesystemet (som har med tarmfunksjonen å gjøre) og det sympatiske nervesystemet. Så når det er en krisesituasjon, så konsentrerer kroppen seg om hjertet, lunge og hjerne, tror jeg - og så kopler den liksom ut tarmen for en periode. Et eller annet sånn. Du kan jo google det. Jeg holder på å sovne (skriver egentlig på konfirmasjonssang, men tar noen avstikkere på DOL innimellom...), orker ikke finne det nå.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal de med kontroll da? Tror ikke sau har kontroll på noe som helst jeg da. Det kreves bare én sau med et snev av individuell tankegang, og resten av bølingen følger automatisk etter.

Nei, hva de skal med kontrollen er en annen ting, men når alle andre har kontroll på lukkemuskulaturen så ser jeg ingen grunn til at sauen ikke har det. Den tisser og bæsjer ikke mens den sover f.eks. Jeg er helt enig med deg i at sauer er rimelig håpløse skapninger, men det er fordi vi har avlet opp de egenskapene som ikke egner seg i naturen fordi vi vil ha mye kjøtt og ull. Villsauen derimot, er i særdeles god stand til å passe på seg selv og sin flokk.

Skrevet
3 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg husker noe nå, som sønnen hadde i naturfag. Det var noe om det parasympatiske nervesystemet (som har med tarmfunksjonen å gjøre) og det sympatiske nervesystemet. Så når det er en krisesituasjon, så konsentrerer kroppen seg om hjertet, lunge og hjerne, tror jeg - og så kopler den liksom ut tarmen for en periode. Et eller annet sånn. Du kan jo google det. Jeg holder på å sovne (skriver egentlig på konfirmasjonssang, men tar noen avstikkere på DOL innimellom...), orker ikke finne det nå.

Jeg skal google det i morgen, er altfor trøtt nå. Så har jeg bittelitt bedre konsentrasjon på morgenen enn kvelden så da blir det nok lettere å lese og prøve å finne ut av dette :) Takk for informasjonen! Jeg hadde gått tom for søkeord ;)

påskelilje
Skrevet
2 minutter siden, Trine skrev:

Nei, hva de skal med kontrollen er en annen ting, men når alle andre har kontroll på lukkemuskulaturen så ser jeg ingen grunn til at sauen ikke har det. Den tisser og bæsjer ikke mens den sover f.eks. Jeg er helt enig med deg i at sauer er rimelig håpløse skapninger, men det er fordi vi har avlet opp de egenskapene som ikke egner seg i naturen fordi vi vil ha mye kjøtt og ull. Villsauen derimot, er i særdeles god stand til å passe på seg selv og sin flokk.

Men du, hva er logikken i at en kan få fysisk vondt i magen og bli kvalm av en psykisk hendelse? Det skjedde noe i dag som jeg fikk en voldsom reaksjon på (forskrekkelse, gråt, vondt i magen, kvalm, skjelven, kald, og generelt temmelig frynsete og utafor). Jeg er ikke syk, men hadde noen vanskeilge samtaler om noen vanskelige ting. Hvorfor skjer slike ting med kroppen?

påskelilje
Skrevet
4 minutter siden, Trine skrev:

Jeg skal google det i morgen, er altfor trøtt nå. Så har jeg bittelitt bedre konsentrasjon på morgenen enn kvelden så da blir det nok lettere å lese og prøve å finne ut av dette :) Takk for informasjonen! Jeg hadde gått tom for søkeord ;)

Da må vi sove begge to! God natt :-)

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det kroppslig sett er noen prinsippiell forskjell mellom det å skvette og det å være redd? Når man skvetter så spenner man muskler i ren refleks, ja, men når man er redd så spenner man også muskler, dog i mindre grad - det er jo derfor man kan få hodepine av engstelse.

AnonymBruker
Skrevet

Berre sjitprat, sjø.

Når mørket no har sænka sæ
går æ stilt igjennom rommet,
og følelsan dæm slit i mæ
ka vil framtida gi?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...