AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 Min partner har hatt noen akutte alvorlige astmaanfall. Jeg har stått hjelpeløs og i panikk mens vi ventet på ambulanse. Etterpå lever jeg i konstant frykt for nye anfall. Dette er belastende for min partner som ønsker å leve normalt. Samtidig gjør angsten meg en del handlingslammet når anfallene kommer og jeg må handle raskt. Han tar mye medisiner for sykdommen. Likevel er den ikke under god nok kontroll. Angsten min tærer på oss begge, og gjør ingenting bedre. Jeg ønsker å beholde den fornuftige angsten som gjør at jeg tar nødvendige forbehold. Men jeg trenger hjelp til angsten som reagerer på hver minste ting, og som gjør at jeg fungerer dårlig i krise. Anonymkode: 95ba3...e09 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 Skrevet 18. mai 2016 Ja, terapi med kompetent behandler. Anonymkode: 0d3b0...be6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 Skrevet 19. mai 2016 Den 18. mai 2016 at 22.50, AnonymBruker skrev: Ja, terapi med kompetent behandler. Anonymkode: 0d3b0...be6 Hvordan kan jeg vite om en behandler er kompetent? Anonymkode: 95ba3...e09 0 Siter
ISW Skrevet 21. mai 2016 Skrevet 21. mai 2016 Definisjonen på angst er (noe slikt som) en overdreven reaksjon mot noe som objektivt ikke er så farlig som det virker som. Satt på spissen: Får du en reaksjon (alle gjør jo det) på at noen holder en pistol mot hodet ditt (f.eks et væpnet ran) så er det ikke angst. Det er en normal fryktreaksjon. Tviler på at "en kompetent behandler" kan hjelpe deg med å fjerne frykten for en reell fare. Tror en kompetent lungelege er rett person å oppsøke for dere, ikke en psykolog. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. mai 2016 Skrevet 22. mai 2016 Evnen til å handle rasjonelt i kritiske situasjoner kan trenes opp. En måte er å gå gjennom situasjonen i tankene evt diskutere med en annen steg for steg hvordan det vil være hensiktsmessig å handle. Forskning viser at dette forbedrer funksjonen i stor grad og øker sannsynligheten for at de som trener opptrer rolig og hensiktsmessig i kritiske situasjoner. 0 Siter
frosken Skrevet 22. mai 2016 Skrevet 22. mai 2016 Den 18.05.2016 at 22.41, AnonymBruker skrev: Min partner har hatt noen akutte alvorlige astmaanfall. Jeg har stått hjelpeløs og i panikk mens vi ventet på ambulanse. Etterpå lever jeg i konstant frykt for nye anfall. Dette er belastende for min partner som ønsker å leve normalt. Samtidig gjør angsten meg en del handlingslammet når anfallene kommer og jeg må handle raskt. Han tar mye medisiner for sykdommen. Likevel er den ikke under god nok kontroll. Angsten min tærer på oss begge, og gjør ingenting bedre. Jeg ønsker å beholde den fornuftige angsten som gjør at jeg tar nødvendige forbehold. Men jeg trenger hjelp til angsten som reagerer på hver minste ting, og som gjør at jeg fungerer dårlig i krise. Anonymkode: 95ba3...e09 Kanskje dere vil kunne hatt utbytte av et lungerehabiliteringstilbud som også inneholder tilbud til pårørende? https://www.lhl.no/klinikkene/glittre/vare-tilbud/lungerehabilitering/ Det finnes også hjelpetelefoner hvor du kan ringe for å drøfte situasjonen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 Skrevet 22. mai 2016 15 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Evnen til å handle rasjonelt i kritiske situasjoner kan trenes opp. En måte er å gå gjennom situasjonen i tankene evt diskutere med en annen steg for steg hvordan det vil være hensiktsmessig å handle. Forskning viser at dette forbedrer funksjonen i stor grad og øker sannsynligheten for at de som trener opptrer rolig og hensiktsmessig i kritiske situasjoner. Jeg har prøvd å diskutere hva jeg kan gjøre, men har forstått at det ikke er så mye annet enn å ringe 113. Anonymkode: 95ba3...e09 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 Skrevet 22. mai 2016 14 timer siden, frosken skrev: Kanskje dere vil kunne hatt utbytte av et lungerehabiliteringstilbud som også inneholder tilbud til pårørende? https://www.lhl.no/klinikkene/glittre/vare-tilbud/lungerehabilitering/ Det finnes også hjelpetelefoner hvor du kan ringe for å drøfte situasjonen. Jeg har sett på det rehabiliteringstilbudet. Men spesialisten tilbød oss et kurs. Vi har bare ikke hørt noe mer om det. Jeg har vært i kontakt med lhl. Anonymkode: 95ba3...e09 0 Siter
frosken Skrevet 23. mai 2016 Skrevet 23. mai 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å diskutere hva jeg kan gjøre, men har forstått at det ikke er så mye annet enn å ringe 113. Anonymkode: 95ba3...e09 Hvis det er det eneste relevante å gjøre i kritiske situasjoner, hvorfor er du da så opptatt av å skulle fungere om noe skjer? Ringe 113 tror jeg du kommer til å klare samme hvor handlingslammet du måtte bli. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. mai 2016 Skrevet 23. mai 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å diskutere hva jeg kan gjøre, men har forstått at det ikke er så mye annet enn å ringe 113. Anonymkode: 95ba3...e09 Ringe 113 og bevare roen for å ta seg av din partner. Da trener du på det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 Skrevet 23. mai 2016 12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Ringe 113 og bevare roen for å ta seg av din partner. Da trener du på det. Når jeg ringer 113 der det ikke er dekning, vil det da automatisk gå over til en operatør som har dekning i det området? Når telenor lå nede leste jeg at man kunne restarte telefonen og ringe nødnummeret før man trykket pin koden. Da er det å tenke klart i en stresset situasjon. Kan de se hvor man ringer fra når man befinner seg i et område som er vanskelig å forklare hvor er? Anonymkode: 95ba3...e09 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. mai 2016 Skrevet 23. mai 2016 Ja, nødnummer formidles også i andre operatørers nett uavhengig av hvilken operatør du har valgt. De kan peile telefonen og få en relativt grov oversikt over hvor en er. Hvis dette er et område hvor dere er ofte (eks hytta), men hvor det er vanskelig å forklare veien/lokalisasjonen, foreslår jeg at dere lager en Nødplakat. Nødplakat Hvis det ikke er et fast sted, foreslår jeg at dere bruker gps/kartprogram på smarttelefonen eller kjøper en enkel, håndholdt GPS. Da kan en bare oppgi kartreferansene når en ringer. Disse er oftest bedre enn 10 meters nøyaktighet. Last ned appen SmartHelp på smarttelefonen. Den finnes både for iphone og android. Den sender din posisjon når du ringer nødnummer. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 Skrevet 23. mai 2016 7 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Ja, nødnummer formidles også i andre operatørers nett uavhengig av hvilken operatør du har valgt. De kan peile telefonen og få en relativt grov oversikt over hvor en er. Hvis dette er et område hvor dere er ofte (eks hytta), men hvor det er vanskelig å forklare veien/lokalisasjonen, foreslår jeg at dere lager en Nødplakat. Nødplakat Hvis det ikke er et fast sted, foreslår jeg at dere bruker gps/kartprogram på smarttelefonen eller kjøper en enkel, håndholdt GPS. Da kan en bare oppgi kartreferansene når en ringer. Disse er oftest bedre enn 10 meters nøyaktighet. Last ned appen SmartHelp på smarttelefonen. Den finnes både for iphone og android. Den sender din posisjon når du ringer nødnummer. Takk for informasjon. Da har jeg lastet ned appen. Men er det forskjell på den og norsk luftambulanse sin 113 app, utenom at denne har alle tre nødnummrene? Anonymkode: 95ba3...e09 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 Skrevet 23. mai 2016 10 timer siden, frosken skrev: Hvis det er det eneste relevante å gjøre i kritiske situasjoner, hvorfor er du da så opptatt av å skulle fungere om noe skjer? Ringe 113 tror jeg du kommer til å klare samme hvor handlingslammet du måtte bli. Det er ikke så mye annet. Men prøve å gi medisiner og roe ned situasjonen til hjelpen kommer bør jeg gjøre. Men heller ikke det er enkelt når jeg skjelver og blir helt satt ut. Anonymkode: 95ba3...e09 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. mai 2016 Skrevet 23. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for informasjon. Da har jeg lastet ned appen. Men er det forskjell på den og norsk luftambulanse sin 113 app, utenom at denne har alle tre nødnummrene? Anonymkode: 95ba3...e09 Ja, denne sender posisjonen automatisk og har noen informasjoner om personen som ringer. Ved bruk av Norsk Luftambulanse sin app ser du posisjonen (koordinatene) på displayet og må lese det opp, 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 Skrevet 23. mai 2016 1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Ja, denne sender posisjonen automatisk og har noen informasjoner om personen som ringer. Ved bruk av Norsk Luftambulanse sin app ser du posisjonen (koordinatene) på displayet og må lese det opp, Jeg trodde norsk luftambulanse sin også hadde den funksjonen. Men da har jeg fått en veldig viktig og nyttig informasjon. Denne appen burde vært bedre kjent, for den kan redde mange liv. Takk for rådet. Anonymkode: 95ba3...e09 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.