Psykojenta Skrevet 19. mai 2016 Skrevet 19. mai 2016 Jeg sliter veldig med søvnen. Gikk ganske bra en lang periode, så begynte jeg å drikke....altfor mye hver dag I over 2mnd. Nå har jeg vært helt uten alkohol I 3 uker, men sliter fortsatt med søvnen. Begynte å slite etter 6 uker med alkohol hver dag.Tankekaos og jeg blir rett og slett ikke trøtt. Jeg "mista" bipolar diagnosen for over ett år siden så kan ikke "skylde på den" heller. Nå er jeg bare personlighetsforstyrra, tilbakevendende depresjoner, angst, spiseforstyrra +++ Jeg hadde jo håpa at de 400mg Seroquel ville funka på søvnen, men det Gjør den ikke. Jeg blir alltid litt ekstra gira når jeg ikke sover særlig,og tidvis ganske ukritisk med tanke på pengebruk og ting jeg gjør/sier med lite søvn. Jeg sov veldig lite da jeg var innlagt og. Jeg kan godt tenke destruktivt selv om jeg er gira. Jeg er glad jeg har økonomisk verge... Nå har jeg fått økt Fontex igjen, håper det hjelper på depresjonen. Det ble rota veldig mye med barnetraumer da jeg var innlagt, så kan være derfor jeg ikke klarer roe ned nok til å få sove. Jeg prøver holde meg til søvnrestriksjonene jeg fikk hjelp til ifjor, men det er akkurat som om kropp og hode er I en helt annen modus for tida. Er det fortsatt alkoholen som forstyrrer, er det en del av den BP jeg ikke har lenger...eller er det bare ment at enkelte sliter mer med søvn enn andre? Har også endel indre uro... Burde ikke 400mg slått meg ut snart?tar de halv åtte hver kveld for vanligvis bruker de 3-4 timer før de funker...når de Gjør det da... Jeg begynner bli litt rådvill...jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lenger. Nå er det bare 4 timer til jeg må stå opp igjen og på jobb, så blir nok ikke søvn inatt. Sitter vanligvis ikke med mobil/data/nettbrett/tv så seint, men følte at dere kanskje hadde noen råd å komme med.. Har prøvd diverse avslapningsøvelser, pusteteknikker og andre ting vi lære på medisinsk yoga...men jeg får ikke ro... Og, selvmedisinering med alkohol fører bare til ekstraproblemer, null positive ting I lengden. Jeg skal ikke gå på den metoden igjen...funka 5 uker så vart det bråstopp. Da ble det til at jeg måtte drikke for å ha en slags kontroll over hallusinasjoner og depressive tanker/følelser. Trudde jeg hadde en slags kontroll, men når jeg hver dag drakk minimum 6 halvlitere eller to flasker vin...og det lengste jeg klarte være uten alkohol var to døgn...vel...jeg hadde ikke kontroll lenger... Nå skal jeg prøve å ikke drikke alko igjen. Det fører ingenting godt med seg! Har virkelig outa meg nå, men det får så være. Er veldig paranoid og mistenksom for tida så...Vært det ei god stund... noe som funker på dette? Sånn at jeg kanskje kan få fri fra sånt en dag? Sliti med det noen mnd nå...I tillegg til halliser, depresjon og retraumatisering fra feb. 0 Siter
Psykojenta Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Skrevet 19. mai 2016 Pst...går på 200mg Seroquel morgen, 400mg kveld. 50mg Fontex (økt til 60 når det kommer I multidosen ) Dvitamin, Lansoprazol, Levaxin... 0 Siter
Psykojenta Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Skrevet 19. mai 2016 (endret) Jeg kan likegreit bare stå opp og starte dagen. Får vente med å gå I dusjen til nærmere halv sju, så føler jeg meg mer opplagt når jeg skal på jobb. Håper på råd/tips på hvordan jeg kan snu dette dårlige mønsteret...eller om kroppen fortsatt er prega av alkoen og at jeg da må regne med lengre tilhelingstid ...eller om jeg rett og slett fortsatt har BP. Endret 19. mai 2016 av Psykojenta 0 Siter
Psykojenta Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Skrevet 19. mai 2016 36 minutter siden, Janus30 skrev: Hvorfor mistet du BP-diagnosen? Fordi en psykiatrisk sykepleier avgjorde at jeg hadde andre diagnoser. Fordi hu ikke hadde sett noen mani hos meg. Men å be om bankkortet mitt på et par av mine kortere oppturer gjorde hu...for hu var redd jeg skulle svi av pengene mine...blir lettere ukritisk på en del ting når jeg har det sånn... (og når jeg sover lite...om det er et plusstegn eller likhetstegn mellom dette vet jeg ikke) 0 Siter
Janus30 Skrevet 19. mai 2016 Skrevet 19. mai 2016 32 minutter siden, Psykojenta skrev: Fordi en psykiatrisk sykepleier avgjorde at jeg hadde andre diagnoser. Fordi hu ikke hadde sett noen mani hos meg. Men å be om bankkortet mitt på et par av mine kortere oppturer gjorde hu...for hu var redd jeg skulle svi av pengene mine...blir lettere ukritisk på en del ting når jeg har det sånn... (og når jeg sover lite...om det er et plusstegn eller likhetstegn mellom dette vet jeg ikke) Det høres merkelig ut. En bipolar-diagnose satt på riktig grunnlag varer vel i prinsippet livet ut enten man får nye episoder eller ikke. Om den skal fjernes må man vel gjennomgå de episodene som har vært og konkludere med at ingen av dem kvalifiserer til hypomani/mani. 1 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. mai 2016 Skrevet 19. mai 2016 Du har fortsatt diagnosen BP. En sykepleier kan ikke fjerne denne diagnosen. 0 Siter
Psykojenta Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Skrevet 19. mai 2016 (endret) Ok-Da er det BP + pers.forst. +++ da. Men hva kan jeg gjøre for å få det litt lettere, litt mer håndterbart? Med kraftig paranoia og mistenksomhet, I tillegg til tankekjør deluxe, depresjon og alt det som nå er kommet litt frem I lyset ved innleggelsen. Jeg kan visst ikke øke Seroquel igjen, trappa ned 200mg pga angivelig blodtrykksfall som kom ved fysisk aktivitet og legen trudde det kunne komme av den. Det er blitt mye bedre etter nedtrappinga, men jeg trappa ned 10mg Fontex I samme tidsrom, så er ikke sikker på hva som er hva. Burde jeg gå for Zyprexa igjen? Jeg har slutta på den to eller tre ganger tidligere pga kraftig vektoppgang, men jeg kan ikke ha det sånn som dette heller...jeg er allerede ganske adipøs, så hvis du har andre forslag tar jeg gjerne imot! Abilify kan jeg ikke gå på da jeg fikk mye sterkere psykotiske symptomer på den...prøvd ved to forskjellige episoder, så den er utelukket. Noen tips til søvn anna enn steikepanna ikveld ? Eller kanskje jeg skal be om 50-100mg Truxal? Det husker jeg funka I 2007 I alle fall Endret 19. mai 2016 av Psykojenta 0 Siter
Psykojenta Skrevet 19. mai 2016 Forfatter Skrevet 19. mai 2016 13 timer siden, Janus30 skrev: Det høres merkelig ut. En bipolar-diagnose satt på riktig grunnlag varer vel i prinsippet livet ut enten man får nye episoder eller ikke. Om den skal fjernes må man vel gjennomgå de episodene som har vært og konkludere med at ingen av dem kvalifiserer til hypomani/mani. Jeg fikk diagnosen og Lithionit sommeren 2006 etter et halvt års sammenhengende innleggelse ( var innlagt et halvår til før jeg ble utskrevet etter mislykka ECT-serie på 15 behandlinger. Kan hende den ikke var mislykka-jeg husker ikke den tida der. Daværende samboer sa jeg glemte hvem jeg var, han kjente meg ikke igjen som den han ble kjent med og den han levde med I de seks årene før ECTen) Fikk en skikkelig heisatur på endel mnd I 2007, overlege på poliklinikken la meg inn på akuttpost etterhvert og jeg ble dopa ned for å lande igjen, masse Seroquel og Truxal (1200mg S og 100mg Tx 4ggr om dagen)vil ikke tro de ville medisinert en som evt bare hadde EUPF på den måten. Det som fikk meg ned var en hestedose Orfiril. Tryna rett ned I en dyp depresjon som jeg ble lagt inn for et halvt år seinere på en annen post. Begynte da med Lamictal, slutta med Orfiril og sto hele tida på Lithionit. Etter at jeg slutta med disse medisinene skjønner jeg jo at de hadde effekt-som jeg ikke klarte se den gang. Det som var veldig viktig for denne psykepleieren som endra diagnoser, var at det ikke skulle være så mye fokus på medisiner som det hadde vært inntil da... Nå trur jeg egentlig at hvis jeg hadde vært optimalt medisinert (altså uten psykosesymptomer, depresjon og de store søvnvanskene ol.) Så hadde jeg kanskje lettere klart å takle de utfordringene jeg nå står oppi litt bedre/ på en mer ok måte. Nå burde jeg være trøtt, men kjenner på en intens indre uro og lurer litt på om det blir noe søvn I natt. Om det er BP eller alkoholen vet jeg ikke, men jeg kjenner igjen endel angstsymptomer som jeg også hadde da jeg hadde abstinenser. Jeg har fortsatt veldig lyst på alkohol for å takle alt, men jeg er "heldigvis" livredd for å kaste bort tida til de ansatte da jeg var innlagt...livredd for å mislykkes, ikke være god nok. 0 Siter
Psykojenta Skrevet 20. mai 2016 Forfatter Skrevet 20. mai 2016 Fikk sove litt I natt, 3-4 timer... Nå er jeg selvsagt ikke noe trøtt, men skal prøve å legge meg litt nedpå etterpå . Skal be fastlegen om Truxal 50mg for søvnen. Forhåpentligvis vil den og ta litt av tankekjøret. Bestilte ting for 1500kr...jeg som har 800 I ukepenger. Fikk gudskjelov ekstra til 17.Mai, så klarte å betale for meg. Må bare lære meg å prioritere og kjøpe mat og andre ting, framfor ting jeg ønsker meg eller kan finne nytte av en dag. Men dette er jo bedre enn alkohol da I alle fall. Må lære meg å prioritere rett. Kommer seg nok når jeg våkner litt opp fra dette. Har dårlig samvittighet fordi jeg har spist så mye idag, passer ikke inn I dietten min. Andre sprekk på 3 1/2 uke...det får gå.. forrige gang var lørdag I forrige uke. det er nesten legitimt å skeie ut innimellom på en helgedag, men vanskelig å tillate seg selv å kose seg litt noen ganger. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 Skrevet 21. mai 2016 Denne sykepleieren som gir deg nye diagnoser, hun går ut over sin kompetanse. Sykepleiere kan ikke utrede og sette diagnoser. Jeg hadde heller stolt på de diagnosene du har fått under andre innleggelser og utredninger, diagnoser satt av psykiatere eller psykologer. Har du vurdert å bytte behandler, dersom det ikke fungerer så bra med denne sykepleieren? Anonymkode: f98e9...7e3 1 Siter
Psykojenta Skrevet 21. mai 2016 Forfatter Skrevet 21. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Denne sykepleieren som gir deg nye diagnoser, hun går ut over sin kompetanse. Sykepleiere kan ikke utrede og sette diagnoser. Jeg hadde heller stolt på de diagnosene du har fått under andre innleggelser og utredninger, diagnoser satt av psykiatere eller psykologer. Har du vurdert å bytte behandler, dersom det ikke fungerer så bra med denne sykepleieren? Anonymkode: f98e9...7e3 Hu sa hu hadde drøfta dette med teamet. Problemet her er vel egentlig at det såkalte teamet aldri har snakka med eller møtt meg...så da har de kun hennes observasjoner. Jeg har ytra ønske om å få annen hjelp enn jeg får idag..for å klare takle alt som skjer, så mulig jeg blir henvist til poliklinikken. Og jeg håper at jeg en gang I fremtida kan få en psykolog eller psykiater som behandler. Det har jeg aldri hatt før...bortsett fra ett par innleggelser, men det er jo ikke langvarig...siste innleggelsen fikk jeg en psykologspesialist-suveren og spot on fra dag 1. Bare synd jeg ikke kunne fortsette hos denne. 2 uker ble litt lite. Mulig jeg går på det private markedet og finner en eller annen med driftstilskudd. Skal høre hva som er tenkt når jeg kommer på ettervern neste tirsdag. Og høre om denne spesialisten har noen forslag på kandidater jeg kan søke hos... 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 Skrevet 21. mai 2016 15 minutter siden, Psykojenta skrev: Hu sa hu hadde drøfta dette med teamet. Problemet her er vel egentlig at det såkalte teamet aldri har snakka med eller møtt meg...så da har de kun hennes observasjoner. Jeg har ytra ønske om å få annen hjelp enn jeg får idag..for å klare takle alt som skjer, så mulig jeg blir henvist til poliklinikken. Og jeg håper at jeg en gang I fremtida kan få en psykolog eller psykiater som behandler. Det har jeg aldri hatt før...bortsett fra ett par innleggelser, men det er jo ikke langvarig...siste innleggelsen fikk jeg en psykologspesialist-suveren og spot on fra dag 1. Bare synd jeg ikke kunne fortsette hos denne. 2 uker ble litt lite. Mulig jeg går på det private markedet og finner en eller annen med driftstilskudd. Skal høre hva som er tenkt når jeg kommer på ettervern neste tirsdag. Og høre om denne spesialisten har noen forslag på kandidater jeg kan søke hos... Selv har jeg EUPF og diverse andre diagnoser. Min beste erfaring er privatpraktiserende psykiater med driftstilskudd. Han kunne følge meg over lang tid og også gi medisiner hvis det var nødvendig. Men mest betydde det å få langvarig oppfølging hos en som man kan snakke godt med. Dette var psykodynamisk behandling. Kognitiv behandling er mer her og nå og over kortere tid. Jeg ville dypere ned i materien, forstå oppveksten og hvorfor jeg er som jeg er i dag. Håper du får den hjelpen og forståelsen du trenger etterhvert. Det er så viktig å få det mens man ennå er ung. Anonymkode: f98e9...7e3 0 Siter
Psykojenta Skrevet 22. mai 2016 Forfatter Skrevet 22. mai 2016 Må finne en annen løsning enn Seroquel. Ikveld tok jeg 100mg mer enn vanlig da jeg er klin nødt til å få til å sove ordentlig.. 500mg Seroquel...vel...ble ikke trøtt av det heller... Nå legger jeg meg og håper jeg I det minste klarer slappe litt av og evt duppe litt før det er morgen igjen. Uro...jaja...går over bare jeg klarer roe ned I kroppen og det tankekjøret I hodet! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.