Gå til innhold

Nardil - søvn og førerkort

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å be om å få denne igjen, da det er det eneste (foruten Lamictal) som hjelper tilstrekkelig på vedvarende dype depresjoner og angst hos meg. Forsøkt det meste i ulike doseringer over flere år. Lamictal kunne jeg ikke ta (ekstremt forhøyede leververdier). Fysisk form, vekt og alle prøver var fine på Nardil.

Men har et par spørsmål vedr. Nardil.

1. Det er veldig vanskelig å få nok søvn på Nardil. Lurer derfor på om Nardil i perioder kan kombineres med en lav dose Remeron, Tolvon, Seroquel eller lignende?

2. Går utifra at man fremdeles kan kjøre bil på Nardil?

3. Om det viser seg at jeg har bipolar 2, bipolar spektrum - el. bipolar affektiv lidelse, vil Nardil fremdeles kunne være et godt valg?

Takknemlig for svar! :)

Anonymkode: b1a3f...5f4

AnonymBruker
Skrevet

Det ble visst et spm mer enn "et par". ;)

Skrevet

Jeg tror at å kombinere Nardil med andre AD eller Seroquel er en ekstrem spesialistoppgave. Fastleger skriver vel for øvrig ikke ut Nardil, du må til psykiater for å få det på registreringsfritak. Ville hørt med vedkommende om kombinasjonen er trygg for deg.

Bil kan du kjøre, såfremt du føler deg i stand til det da.

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, issomethingwrong said:

Jeg tror at å kombinere Nardil med andre AD eller Seroquel er en ekstrem spesialistoppgave. Fastleger skriver vel for øvrig ikke ut Nardil, du må til psykiater for å få det på registreringsfritak. Ville hørt med vedkommende om kombinasjonen er trygg for deg.

Bil kan du kjøre, såfremt du føler deg i stand til det da.

Trodde lave doseringer av disse medisinene rett og slett ikke virker antidepressivt, men kun virkning på søvn? Vallergan/Phenergan og Melatonin har dessverre liten effekt på meg, så da vet jeg ikke hva jeg evt skulle kunne ta mtp søvn. Problemet er at immunforsvaret blir ganske nedsatt av kronisk søvnmangel på Nardil, og kan derfor bli utsatt for infeksjoner etc. Det er jo heller ikke ønskelig å basere seg på z-hypnotika. Jeg får vel ta opp alt dette med en kompetent psykiater tenker jeg. Takk for svar! :)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde lave doseringer av disse medisinene rett og slett ikke virker antidepressivt, men kun virkning på søvn? Vallergan/Phenergan og Melatonin har dessverre liten effekt på meg, så da vet jeg ikke hva jeg evt skulle kunne ta mtp søvn. Problemet er at immunforsvaret blir ganske nedsatt av kronisk søvnmangel på Nardil, og kan derfor bli utsatt for infeksjoner etc. Det er jo heller ikke ønskelig å basere seg på z-hypnotika. Jeg får vel ta opp alt dette med en kompetent psykiater tenker jeg. Takk for svar! :)

Ja, virker primært på søvn men kan også ha andre effekter, i liten grad men som kan bli forsterket av Nardil. Vet at NHD har sagt at Aurorix med Tolvon er OK, men Nardil er sterkere. Diskuter det med psykiateren din, evt se om NHD svarer.

Skrevet
2 hours ago, issomethingwrong said:

Ja, virker primært på søvn men kan også ha andre effekter, i liten grad men som kan bli forsterket av Nardil. Vet at NHD har sagt at Aurorix med Tolvon er OK, men Nardil er sterkere. Diskuter det med psykiateren din, evt se om NHD svarer.

Er nok mye mer problematisk med "medisinkomboer" der irreversible MAO-hemmere inngår ja. Ja, får nok gjøre det. Takk igjen for nyttig input! :) Og god helg! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...