Gå til innhold

Bytte fra efexor til fontex

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

har gått på efexor i to mnd no og har bare blitt verre med angst og depresjon, fått bare mye bivirkninger.

ønsker å bytte over til fontex.

har efexor 150 mg, og fontex 20 mg.

hvordan gjør jeg dette bytte? 

Anonymkode: a0413...76e

Skrevet

Ønsker svar fra NHD. 

Så det var et eget forum hvor spørsmål skulle stilles, men det var stengt! 

Noen som vet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

har gått på efexor i to mnd no og har bare blitt verre med angst og depresjon, fått bare mye bivirkninger.

Du starter med Fontex i dag. Så trapper du langsomt ned på Efexor. Hvilken tablettstyrke Efexor har du?

Skrevet
9 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du starter med Fontex i dag. Så trapper du langsomt ned på Efexor. Hvilken tablettstyrke Efexor har du?

Hei

Takk for raskt svar:)

Jeg har 150 mg efexor. 

Hvilken styrke skal jeg starte med fontex?

Hvordan ligger jeg opp løpet i ukene som kommer, dose efexor og fontex? Kun brukt Efexor siden 1 april.

Har forstått d slik at fontex vil avlaste seponeringssymtomper, er d korrekt? 

Håper på raskt svar:)

Skrevet

Du starter med Fontex 20 mg sammen med Efexor 150 mg i to uker.

Deretter hadde det vært fint om du hadde Efexor 37,5 eller 75 mg tabl.

Ja, det motvirker seponeringssymptomene.

Skrevet

Hei:)

Imponert over rask besvarelse, tusen takk:)

Har fått resept på tab 37, 5 mg efexor, men ikke god nok hjelp til hvordan, lege ikke tilgjengelig før om tre uker! 

Da begynner jeg på fontex i dag, men jeg kan ikke begynne nedtrapping av efexor i dag? Har så forferdelig mye bivirkninger av efexor desverre:( 

Skrevet

Lurer på en ting, når jeg nå har gått på efexor i 6 uker på dose 150 mg, og merker ingen bedring, bare bivirkninger er det da noe poeng og øke denne dosen? Kan man da merke bedring og mindre bivirkninger?  ( nybegynt som psykriater) er veldig utilgjengelig og har lite peiling. Derfor ble konklusjonen og seponere over til fontex.

håper på snarlig svar da jeg sitter her og lurer på hvordan jeg skal ta medisinene i dag. 

Skrevet
Den 20. mai 2016 at 9.30, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du starter med Fontex 20 mg sammen med Efexor 150 mg i to uker.

Deretter hadde det vært fint om du hadde Efexor 37,5 eller 75 mg tabl.

Ja, det motvirker seponeringssymptomene.

Hei:)

har du mulighet for å svare meg på mine to siste innlegg?

Skrevet
Den 20.5.2016 at 10.54, Helpme999 skrev:

Lurer på en ting, når jeg nå har gått på efexor i 6 uker på dose 150 mg, og merker ingen bedring, bare bivirkninger er det da noe poeng og øke denne dosen? Kan man da merke bedring og mindre bivirkninger?  ( nybegynt som psykriater) er veldig utilgjengelig og har lite peiling. Derfor ble konklusjonen og seponere over til fontex.

håper på snarlig svar da jeg sitter her og lurer på hvordan jeg skal ta medisinene i dag. 

Skulle du ikke over på fontex da? Da er det vel ingenting å lure på. NHD har jo allerede forklart hvordan du skal gjøre det.

Den 20.5.2016 at 9.44, Helpme999 skrev:

Da begynner jeg på fontex i dag, men jeg kan ikke begynne nedtrapping av efexor i dag? Har så forferdelig mye bivirkninger av efexor desverre:( 

Jo du kan trappe ned på efexor med engang. Det beste hadde nok vært å tatt 112,5 mg i et par uker, så trappet ned til 75 mg i et par uker, så 37,5 i et par uker. Siden du går på fontex så blir det kanskje ikke så ille å slutte på efexor, men jeg ble ganske dårlig i noen dager da jeg gikk fra 37,5 til 0.

Skrevet

Er ....ab76e og Helpme999 samme person?

Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jepp

Skrevet
Den 24. mai 2016 at 9.09, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hei mitt nick er helpme999, vet ikke hva det ab76e er. Jeg har da kommet opp som anonym på noen innlegg. Var ikke klar over at nick måtte være på. Skal passe på at det er på alltid:) håper jeg kan få svar på mine spørsmål om bytte fra efexor til fontex nå. 

Beklager at det ble så mye tull for at jeg var anonym. Aldri vært her inne å skrevet før så viste ikke at det var en regel. 

Håper det går fint å få svar nå det hadde jeg satt stor pris på:)

Skrevet
Den 24. mai 2016 at 9.01, Trine skrev:

Skulle du ikke over på fontex da? Da er det vel ingenting å lure på. NHD har jo allerede forklart hvordan du skal gjøre det.

Jo du kan trappe ned på efexor med engang. Det beste hadde nok vært å tatt 112,5 mg i et par uker, så trappet ned til 75 mg i et par uker, så 37,5 i et par uker. Siden du går på fontex så blir det kanskje ikke så ille å slutte på efexor, men jeg ble ganske dårlig i noen dager da jeg gikk fra 37,5 til 0.

Ja det hørtes jo lurt ut,:) ble du dårlig fordi du ikke hadde noe annet du gikk over til? 

Skrevet
Den 19. mai 2016 at 23.18, AnonymBruker skrev:

Hei

Dette er starten på mitt spm, mitt nick er hjelp 999

Skrevet
Den 26.5.2016 at 12.49, Helpme999 skrev:

Ja det hørtes jo lurt ut,:) ble du dårlig fordi du ikke hadde noe annet du gikk over til? 

Det vet jeg ikke, men det er vel ikke usannsynlig. Så burde jeg nok gått på 37,5 mg litt lenger.

Skrevet

Efexor i en lav dose som 150mg fungerer som SSRI, effekten på noradrenalin ser man først på høyere doser. Med mindre du har langsom nedbrytning av Efexor (mutasjon på CYP2D6) vil det ikke være særlig forskjell på Efexor og Fontex. Fontex er imidlertid bra å bruke (bytte over til ved seponering) hvis man sliter med seponeringsbivirkninger av andre SSRI da den vaskes ut svært langsomt pga den svært lange halveringstiden ( t 1/2 = 1 uke).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...