Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man tenke at forskjellen ligger i hvor mentalt sliten man blir? 

Jeg har opplevd gode oppturer hvor alt oppleves flott og godt, hvor jeg har hatt mye energi, fått ting unnagjort, livet er fantastisk, god selvtillit, sosial, lykkelig, osv.

Og oppturer hvor jeg har hatt samme symptomer som over bare at jeg i tillegg også har vært ekstremt irritabel og hatt et vanvittig tankekjør og ikke fått sove om nettene. 

Ved første type opptur blir jeg i etterkant sliten. Men ved den andre typen blir jeg totalt utmattet. Det er en stor forskjell. 

Men kanskje begge typer er hypomani og ikke hypomani og mani?

Anonymkode: 91e93...f93

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man tenke at forskjellen ligger i hvor mentalt sliten man blir? 

Nei, dette er ikke et kriterium for å skille mani fra hypomani.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen? 

Anonymkode: 69180...448

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ok. Men tror du begge selvopplevde "typer" er hypomanier begge to? Eller kanskje den første bare er en frisk periode mens den andre er hypomani. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig forskjellen? 

Grad av funksjonstap.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har forresten opplevd en "type" til hvor jeg ikke er noe spesielt lykkelig, men har blant annet mye tankekjør og irritabilitet. Kan ikke det også være hypomani, da? 

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs kanskje hva du gjør med irritabiliteten, jeg f.eks skriker til fremmede på gata og slåss med de, blir reimet fast i sengs på psyk. uten å huske det.

Anonymkode: e61a9...07e

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs kanskje hva du gjør med irritabiliteten, jeg f.eks skriker til fremmede på gata og slåss med de, blir reimet fast i sengs på psyk. uten å huske det.

Og jeg har bp1

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg har jeg både betalt for sex og tatt imot penger for sex og fått alvorlig psykose. Lå med mange. Sløste bort flere hundre tusen, opp mot en mill. Var nær ved å by på leilighet uten å ha vært på visning, men da husket jeg forrige psykose ved mani og søkte hjelp i tide. Har vært sengeliggende i lange perioder ved mani fordi jeg verken kan spise eller sove. Klikker over småting på restaurant fordi de ikke stiller mine forventninger. Blir besatt av en spes gutt som forer manien.

tidligere år da jeg bare hadde hypomani vasket jeg mye i huset og bare shoppet en del klær

AnonymBruker
Skrevet

Ved innleggelsen kledde jeg av meg klærne i sinne

AnonymBruker
Skrevet

Trodde venninna mi var min Jesus og at en gutt jeg var besatt av ga frelse ved sex så trodde jeg måtte betale venninna mi billetten til syden så hun kunne ha sex med han og få frelse for pre cancer i tarmen 

AnonymBruker
Skrevet

Ved hypomani hadde jeg ikke like stort funksjonstap og bare stirret på en jeg var forelsket i ved baren og hadde sex med masse andre og betalte sydentur me kredittkort både min billett og venninnes søster og all maten. Kunne klikke litt på gaten og sparket i alt jeg kunne så føttene ble blå da en jeg hadde sex sa jeg kunne bli smashing om jeg gikk ned 7 kg. Men var ikke sengeliggende og slåss ikke med fremmede, og brukte ikke alt tankekjør på gutten. 

AnonymBruker
Skrevet

Ved mani med psykose var jeg utmattet med kaos i hodet i et par år etterpå og ble avhengig av antipsykotika i ettertid. Kunne måtte bare legge meg ned pga kaos i hodet selv om jeg var på besøk hos venner. Helt forferdelig ødelagt !

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du delte dine erfaringer med mani og hypomani, ...07e! 

Jeg har kanskje aldri opplevd mani, fordi jeg aldri har vært psykotisk (såvidt jeg vet) under oppturene mine. Men forferdelig sliten blir jeg gjerne, men jeg greier likevel ikke å slappe av. Hjernen jobber og jobber på høygir hele tida og kroppen må følge med for at jeg ikke skal bli gal. Jeg blir hyper og må gjøre noe hele tida. Jeg blir sånn ved sterk angst også. Må gjøre ting, være i aktivitet for ikke å klikke.

Depresjonene kan være tøffe, men hypomaniene vel så ille på sin måte. 

Og det er derfor jeg lurer på om jeg noen ganger opplever mani, siden jeg blir så utmattet. Har nemlig inntrykk av fra ting jeg har lest at hypomanier er deilige og et kjærkomment avbrekk fra hverdagen. Men det er ikke alltid sånn med meg. Noen ganger er det fint og flott, mens andre ganger er det bare sliiiiitsomt! 

Skrevet

Når jeg leser i denne tråden begynner jeg å lure på om jeg i det hele tatt har vært hypoman. Litt av noen beretninger. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Janus30 skrev:

Når jeg leser i denne tråden begynner jeg å lure på om jeg i det hele tatt har vært hypoman. Litt av noen beretninger. 

Jøss er det så ekstremt da? Kanskje jeg har feil diagnose 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøss er det så ekstremt da? Kanskje jeg har feil diagnose 

Du kan ikke vurdere diagnosen din ut fra det andre forteller om sine opplevelser. En del av det er også feildiagnostikk.

Diagnose skal vurderes ut fra ICD-10/DSM-IV sine diagnostiske kriterier.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved hypomani hadde jeg ikke like stort funksjonstap og bare stirret på en jeg var forelsket i ved baren og hadde sex med masse andre og betalte sydentur me kredittkort både min billett og venninnes søster og all maten. Kunne klikke litt på gaten og sparket i alt jeg kunne så føttene ble blå da en jeg hadde sex sa jeg kunne bli smashing om jeg gikk ned 7 kg. Men var ikke sengeliggende og slåss ikke med fremmede, og brukte ikke alt tankekjør på gutten. 

Dette er så godt som helt sikkert mani og ikke hypomani.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dette er så godt som helt sikkert mani og ikke hypomani.

Ok trodde det var hypomani siden jeg ikke ble innlagt, men på den andre siden hadde jeg ikke noe familie og nettverk i nærheten som kunne gripe inn

AnonymBruker
Skrevet

Men når dere sier forskjellen er grad av funksjonstap. Jeg lurer på hva forskjellen er i det hele tatt. Hva er det? Asså, mani da er man vel ekstremt høy oppe og gjør ekstreme ting, men hypoman ? Hva gjør man da? Må man gjøre ekstreme ting? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...