Gå til innhold

hvorfor sier de "individuellt" og ikke bare "forskjellig"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
15 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Hvorfor brukes det oftest ordet "individuellt", og så tror de at alle forstår betydningen av det, uten å bare si "forskjellig"? Jeg bare lurer på det.

Fordi det ikke betyr det samme.

Anonymkode: eaa31...ef1

1 time siden, Blomsterfluen skrev:

Hvorfor brukes det oftest ordet "individuellt", og så tror de at alle forstår betydningen av det, uten å bare si "forskjellig"? Jeg bare lurer på det.

Det staves "individuelt".  Hvis man skal la være å bruke dette ordet, bør man si "forskjellig fra person til person". 

Det er mange grunner til at noen foretrekker å bruke fremmedord, men begrepene "individ" og "individuelt" er jo ganske godt kjent. 

Blomsterfluen
27 minutter siden, laban skrev:

Det staves "individuelt".  Hvis man skal la være å bruke dette ordet, bør man si "forskjellig fra person til person". 

Det er mange grunner til at noen foretrekker å bruke fremmedord, men begrepene "individ" og "individuelt" er jo ganske godt kjent. 

Ok. Staves det "individuel" når de sier foreksempel: du er så individuel? Hvorfor uttales individuel som om det var to L-er i slutten av ordet? Ordet Ole Brumm sies jo som det staves. Jeg bare lurer.

1 time siden, Blomsterfluen skrev:

Ok. Staves det "individuel" når de sier foreksempel: du er så individuel? Hvorfor uttales individuel som om det var to L-er i slutten av ordet?

Nei, det staves individuell og individuelle, men individuelt. Regelen er at hvis ordet allerede har to like konsonanter etter hverandre (dobbelt konsonant), forsvinner den ene når ordet ved bøyning får enda en konsonant bak de to like.

Eks.: grønn - grønne, men grønt.  Ikke grønnt, som gir to like (nn) fulgt av enda en (t)  Samme regel for individuell - individuelle, men individuelt.

Som de fleste andre regler, har denne unntak:

Dobbelt konsonant (de to like) beholdes hvis ordet ellers kan forveksles med et annet: Det er et ord som heter ful, det blir fult når det bøyes (et fult blikk).  Derfor beholdes de to like konsonantene i full - fullt (et fullt glass). Samme med adjektivene vis (en vis mann, et vist råd), og viss - visst (et visst sted). 

Regelen utgår også hvis ordet er sammensatt - selv om det noen ganger kan være litt vanskelig å se sammensetningen.  Et kjent eksempel er alltid, vi tenker vel ikke så mye på at det er sammensatt av "all" og "tid".  Samme med unnvike og unngå (eller unntak...), det har sikkert hett "unna-vike" eller noe sånt, i sin tid. 

Det finnes også eksempler på ord som har sin opprinnelse i et annet språk og derfor ikke følger regelen.

Jeg sitter ved et tastatur som ofte "stjeler" noen bokstaver hvis jeg ikke trykker skikkelig hardt, så nå håper jeg inderlig at jeg ikke har lagt inn noen forvirrende stavefeil av den grunn, det ville passe svært dårlig.

PS: Jeg synes du skulle ta en liten stavesjekk på signaturteksten din det gikk visst litt fort i svingene da du la den inn ;)

2 timer siden, laban skrev:

PS: Jeg synes du skulle ta en liten stavesjekk på signaturteksten din det gikk visst litt fort i svingene da du la den inn ;)

Gikk litt fort i svingene her også vel ;) Men takk for den veldig fine forklaringen på bøyinger. Nå tror jeg det skal bli lettere å få det riktig, selv om jeg tror jeg har relativt god kontroll på akkurat det der :) 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...