Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
Skrevet
30 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg tenker på agape.

Jeg aner ikke hva en agape er, om det er en slags apekatt eller noe annet, men jeg må si at kjærlighet med dsån forelskelse og sånt, spessielt når jeg som tenåring og barn syns noen var søte, viste de seg å egentlig være noen inkompetente jævler. Han ene kalte meg dust da jeg sa at han var søt, og han andre kjente meg ikke men budde i samme bofellesskap. Han gikk forbi vinduet på soverommet mitt, og jeg såg i en film forran øynene at han ville komme tilbake å vise meg fingen. Jeg må ha ført over tankene mine eller noe sånt til ham, for han gikk tilbake å viste fingen til meg, uten at jeg hadde gjort/sagt noe til ham engang. Jeg hadde bare beundret ham for jeg syntes han var kjekk å se på.

Madelenemie
Skrevet
29 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg tenker på agape.

Hei!

Jeg tenker på å elske noen ubetinget.

For min del handler det også feks om å forsvare et system som ivaretar selv de som man skulle tro var mine fiender, feks Anders Behring Brevik, men prisippfasthet, beslutsomhet, får primitive instinkter som hat og ønske om lynsjing til å vike, fordi man søker å forstå, behanandler rettferdig, og ikke viker fra prinsippene, ikke lar seg synke ned på lavmål og lynsjingsnivå.

Skrevet
5 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg tenker på å elske noen ubetinget.

For min del handler det også feks om å forsvare et system som ivaretar selv de som man skulle tro var mine fiender, feks Anders Behring Brevik, men prisippfasthet, beslutsomhet, får primitive instinkter som hat og ønske om lynsjing til å vike, fordi man søker å forstå, behanandler rettferdig, og ikke viker fra prinsippene, ikke lar seg synke ned på lavmål og lynsjingsnivå.

Kan fysisk begjær være en form for kjærlighet?

Blomsterfluen
Skrevet
1 minutt siden, Gondor skrev:

Kanskje. Når jeg ser på bilder og filmer med menn og sånt, hender det at jeg blir ufrivillig begjæret/kåt, så jeg må kjempe imot. Da pleier jeg å flire/le for å få bort tankene.

Madelenemie
Skrevet
Et øyeblikk siden, Gondor skrev:

Tenker du på ønske og begjær etter sex?

Skrevet
2 minutter siden, Madelenemie skrev:

Tenker du på ønske og begjær etter sex?

I sitt ytterste uttrykk,ja. Men kroppen er da vel med på hele kjærlighetsprosessen, er den ikke det? For å avromantisere det hele tenker jeg på hormoner, synapser, dendritter, signalfeil eller ikke i hjernen.

Skrevet
5 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Kanskje. Når jeg ser på bilder og filmer med menn og sånt, hender det at jeg blir ufrivillig begjæret/kåt, så jeg må kjempe imot. Da pleier jeg å flire/le for å få bort tankene.

Jeg pleier å fullstendig la meg rive med. Synes det er kjempedeilig!

Madelenemie
Skrevet
1 minutt siden, Gondor skrev:

I sitt ytterste uttrykk,ja. Men kroppen er da vel med på hele kjærlighetsprosessen, er den ikke det? For å avromantisere det hele tenker jeg på hormoner, synapser, dendritter, signalfeil eller ikke i hjernen.

ok

Jeg tror begjær på den måten er noe annet enn kjærlighet.

Men jeg kan ikke så mye om dette, skal tenke litt/sove litt på det:-)

Men hvis man i seksuelt begjør føler og sier at man elsker noen...ja så lurer jeg på om ikke selve hormonrushet som medfører det konkrete begjæret, får en til å tro at det er kjærlighet, mens det mer er et uttrykk for sitt eget begjær, og det er noe annet enn ubetinget kjærlighet.

Gjest Gargamel
Skrevet

Følelsene er vel virkelige selv om de har en årsak. Selv om det er hormoner inne i bildet, så blir det ikke mindre ekte.

Jeg mener det handler om å ønske det beste for andre. F.eks at man blir fortvilet når barna eller partneren er syke og glad når de har det bra.

Skrevet
4 minutter siden, Gargamel skrev:

Følelsene er vel virkelige selv om de har en årsak. Selv om det er hormoner inne i bildet, så blir det ikke mindre ekte.

Jeg mener det handler om å ønske det beste for andre. F.eks at man blir fortvilet når barna eller partneren er syke og glad når de har det bra.

Meget godt svar. Jeg liker det du skriver.

Madelenemie
Skrevet
23 timer siden, Gargamel skrev:

Hei!

Der er jeg uenig med deg.

For sett på seksualiteten, så betyr ikke at man virkelig begjærer en annen seksuelt, feks pga av hormoner, at man elsker vedkommende. For meg handler å elske noen, om forpliktelse, det er noe annet enn det begjær visse hormoner kan skape.

Mens begjæret trenger overordnet kontroll og selvdisiplin, trenger ikke kjærligheten det, fordi kjærlighet og det å elske er en prosess over tid som utvikler seg, men begjæret skjer umiddelbart, som å tenne på en fystikk, og da gjelder det å evne å ha kontroll på ilden og varmen.

Skrevet
Den ‎21‎.‎05‎.‎2016 at 19.54, Gondor skrev:

Jeg tenker på agape.

Agape er den form for kjærlighet som holder sammen, forener  når ting røyner på. Helt uselvisk. Har i tankene den andres beste. Men du har tre andre typer kjærlighet også. Men begjær har ikke noe med kjærlighet å gjøre, for begjær er selvisk.    

Skrevet

Agape er den typen kjærlighet Gud har til mennesker. Betingelsesløs.

Mennesker kan ikke elske slik.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Rådvilla skrev:

Nå synes jeg du er naiv og ganske usakelig.

Anonymkode: c9429...3a1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg du er naiv og ganske usakelig.

Anonymkode: c9429...3a1

Da er du isåfall dum og/eller kunnskapsløs. Bare til å ta et google-søk så ser du hva agape tradisjonelt sett betyr. Det motsatte av agape er eros. Basic knowledge.

Gjest Gargamel
Skrevet
11 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Der er jeg uenig med deg.

For sett på seksualiteten, så betyr ikke at man virkelig begjærer en annen seksuelt, feks pga av hormoner, at man elsker vedkommende. For meg handler å elske noen, om forpliktelse, det er noe annet enn det begjær visse hormoner kan skape.

Mens begjæret trenger overordnet kontroll og selvdisiplin, trenger ikke kjærligheten det, fordi kjærlighet og det å elske er en prosess over tid som utvikler seg, men begjæret skjer umiddelbart, som å tenne på en fystikk, og da gjelder det å evne å ha kontroll på ilden og varmen.

Jeg mener ikke at begjær er det samme som kjærlighet, selv om det er en fin kombinasjon:-) .

Jeg mener bare at følelser generelt kan være ekte selv om det er hormoner inne i bildet, inkludert de følelsene som utvikler seg over tid og som er noe annet enn begjær.

Gjest Gargamel
Skrevet
Den 21.5.2016 at 20.36, Gondor skrev:

Det er ikke 100% adskilt for min del, men jeg kan jo synes at damer jeg ikke kjenner er sexy.

Skrevet (endret)
11 timer siden, Rådvilla skrev:

Vi mennesker kan vise agape kjærlighet . Svært viktig egenskap som det er mye mangel på i dag.

Har med kjærlighet til prinsipper. Kan komme til utrykk til fremmede eller til noen som i utgangspuntet ikke har fortjent det blant annet. .

Endret av FGT
Blomsterfluen
Skrevet
Den Saturday, May 21, 2016 at 20.36, Gondor skrev:

Jeg er bare bæsj for omverdenen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...