Gå til innhold

Tanker I natten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får god tid til å tenke når man ikke får til å sove.

Jeg skal takke ja til gruppeterapi. I tillegg skal jeg undersøke om de psykiaterne her som har avtale med Helfo kanskje kan være noe for meg. Men det er jo ganske lang ventetid hos dem da. Det er ei jeg ønsker vite mer om, selv om jeg egentlig har kjennskap til de to andre her. Den ene har kort ventetid, men trur ikke den kan hjelpe særlig. Den andre er spesialist I utredning og behandling av affektive lidelser. Trur faktisk det var denne som en gang satte BP på meg. H*n jobba da som overlege på DPS her.

Jeg må finne en løsning på søvnen min. Det er egentlig litt slitsomt for huet å ikke få ro...men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. 

Jeg er I alle fall motivert for å jobbe med meg selv og mine problemer med alt som er kommet frem I lyset. 

Men først må jeg lande på en eller annen måte. Klarer ikke fokusere på en og en ting...det er fullstendig kaos I alt nå..

Må forberede meg til et møte med de jeg har rundt meg. Sånn at alle jobber I samme retning...jeg er litt frustrert over at det er jeg som må planlegge møtene hver gang, men det er jo mitt liv...jeg får I alle fall brukermedvirkning på dette da...siden det er jeg som planlegger...synes ikke dette blir gjort på en skikkelig måte, men jeg har kun meg selv å skylde på. 

Nå er det en halvtime siden sola sto opp. Ikke at vi får se den idag, men det er meldt bedre Vær seinere I uka. Får se frem til det...

Skrevet

Jeg skal i alle fall slite meg ut idag. Skal hjelpe til med skau/hagearbeide ved ei hytte. Vet ikke om det blir å kutte ved og sånne ting, men jeg skal få brukt kroppen fysisk. Kanskje jeg får sove til kvelds?

Jeg skal be fastlegen om Truxal 25mg. Det ser ut til at den reagerer med Fontex. Noen forhåndsregler jeg må ta? Hadde tenkt å be om 50mg, men da kan jeg heller prøve med 25 først og evt ta to eller flere om det ikke funker. Nå må jeg få sove snart...

Skrevet

Nok en natt uten søvn...og bare 4 timer søvn natt til igår. 

Jeg har sendt mld til legekontoret - bestilt time hos fastlegen, håper jeg får time denne uka.

Alt er kaos, så er ikke sikker på om jeg får med meg det som bør sies I denne omgang. Når jeg får svar på når jeg får time, skal jeg sette meg ned å skrive stikkord. Være godt forberedt. 

Jeg har mista matlysta og gått ned ca 10kg siden 26.April. Ikke overspiser jeg lenger når jeg inntar noe heller. Dvs. Jeg synes jeg overspiser endel ganger, men har fått beskjed om at én Fjordlandmiddag ikke er overspising. Eneste maten jeg lager for meg selv, som ikke er fare med overspising, er salater. Har begynt å ha Fjordland innimellom, for det er visst porsjon str på. Slutta med pasta og ris...spiste det hver dag før...og lagde alltid for mye, men jeg kunne jo ikke kaste restene...så det ble enorme porsjoner...I tillegg til all den ølen.

Håper jeg slipper vente flere uker på time hos legen...det vil tiden vise...

Skrevet

En fjordlandmiddag er ikke overspising nei. Spiser du for lite nå, siden du har gått ned 10 kg, eller er det pga endring av kosthold og at du har sluttet å drikke øl?

Lurt å forsøke å forberede seg litt før timen. Håper du får time fort :)

Skrevet
17 minutter siden, Trine skrev:

En fjordlandmiddag er ikke overspising nei. Spiser du for lite nå, siden du har gått ned 10 kg, eller er det pga endring av kosthold og at du har sluttet å drikke øl?

Lurt å forsøke å forberede seg litt før timen. Håper du får time fort :)

Spiser vel litt lite kanskje, og det er ikke noen ulempe å kutte tre liter øl hver dag. 

Jeg vet jeg bør spise oftere, har herpa forbrenninga...en eller annen gang I fremtida skal jeg klare få et bedre forhold til mat og følelser rundt det..

Jeg har fått time idag allerede!

Skrevet
4 minutter siden, Psykojenta skrev:

Spiser vel litt lite kanskje, og det er ikke noen ulempe å kutte tre liter øl hver dag. 

Jeg vet jeg bør spise oftere, har herpa forbrenninga...en eller annen gang I fremtida skal jeg klare få et bedre forhold til mat og følelser rundt det..

Jeg har fått time idag allerede!

Å kutte 3 liter øl hver dag bør jo merkes på vekta. Jeg forsto fra et annet innlegg her, at du sliter endel med mat.

Lykke til hos legen i dag. Bra du fikk time så fort, håper du rekker å forberede deg litt ;)

Skrevet
2 minutter siden, Trine skrev:

Å kutte 3 liter øl hver dag bør jo merkes på vekta. Jeg forsto fra et annet innlegg her, at du sliter endel med mat.

Lykke til hos legen i dag. Bra du fikk time så fort, håper du rekker å forberede deg litt ;)

Ja, sliter veldig med maten...det er nok en av mine måter å regulere følelser på. Nå har jeg ikke alkoholen, så da begynte jeg være strengere på matfronten. 

Jada, rekker å forberede meg, er på slutten av dagen.

Skrevet

Bra du har klart å kutte alkoholen ihvertfall. Alkohol syns jeg lager bare enda mer kaos i hodet.

Skrevet

Jeg syntes alkoholen funka I 5 uker...Etter det begynte jeg slite med søvn, og følte jeg måtte ha det for å roe ned og holde depresjon og hallusinasjoner I sjakk...

Nå har jeg bestemt meg for at jeg har tatt min siste øl/dram/shot/drink ol. Så nå er det "bare" å stå imot da. Trur det skal gå, for jeg er livredd for å feile/mislykkes. 

Skrevet

Du høres ut som en utrolig sterk person psykojenta - og med bra selvinnsikt.

Stå på - få deg litt søvn.

Skrevet
5 timer siden, Strikka skrev:

Du høres ut som en utrolig sterk person psykojenta - og med bra selvinnsikt.

Stå på - få deg litt søvn.

Takk!

Jeg har fått Truxal som jeg ønska. Skal prøve 50mg først.Nå skal jeg ta den 1 til 3 timer før leggetid, så skal prøve å ta kl 20 I kveld. Da er det vanskeligere å forsove seg imorra når jeg tar dem såpass tidlig. Er tross alt jobb imorra og den vil jeg ikke forsove meg til. Det er en av de viktigste tingene som skjer I hverdagen, og jeg gleder meg hver dag til det er arbeidsdag igjen.

Fastlegen ønska ikke at jeg søkte til den psykiateren jeg hadde tenkt meg ut. Det er visst ikke lenge før h*n går av, så noe langtidsprosjekt var ikke veldig sannsynlig at h*n ville ta på seg.

Anbefalte gruppeterapi han og. Så da får jeg vel søke om plass på det da...

Men nå skal jeg fokusere på å få tilbake søvnen, så får det andre komme etterhvert. 

Skrevet
Den 25.5.2016 at 16.02, Psykojenta skrev:

Takk!

Jeg har fått Truxal som jeg ønska. Skal prøve 50mg først.Nå skal jeg ta den 1 til 3 timer før leggetid, så skal prøve å ta kl 20 I kveld. Da er det vanskeligere å forsove seg imorra når jeg tar dem såpass tidlig. Er tross alt jobb imorra og den vil jeg ikke forsove meg til. Det er en av de viktigste tingene som skjer I hverdagen, og jeg gleder meg hver dag til det er arbeidsdag igjen.

Fastlegen ønska ikke at jeg søkte til den psykiateren jeg hadde tenkt meg ut. Det er visst ikke lenge før h*n går av, så noe langtidsprosjekt var ikke veldig sannsynlig at h*n ville ta på seg.

Anbefalte gruppeterapi han og. Så da får jeg vel søke om plass på det da...

Men nå skal jeg fokusere på å få tilbake søvnen, så får det andre komme etterhvert. 

Jeg har så vondt av deg når du ikke får sove, det er forferdelig slitsomt å ha det slik. Hvordan går det med deg? 

Skrevet
Den 2.6.2016 at 20.10, XbellaX skrev:

Jeg har så vondt av deg når du ikke får sove, det er forferdelig slitsomt å ha det slik. Hvordan går det med deg? 

Hei...Nei,  det blir lite søvn. Truxalen funka noen dager, I helga nå har jeg ikke tatt noen for legen skreiv til meg:

Trur du må akseptere grunnleggende at søvnen ikke kan jages eller tvinges. Den er som en katt, kommer når du er rolig og trygg. 

...det blir bedre...

Så da tenker jeg at det ikke er vits I å ta medisiner for noe som må komme av seg selv...

Hadde en fin ettervernsamtale...behandleren ønsket fortsette samtaler fram til det kom noen som virkelig kunne se meg og mitt. Så det blir et forlenga ettervern. Det er jeg veldig glad for. 

Søvnen blir vel kanskje mer stabil når ting ellers rundt meg stabiliseres litt mer. At jeg får mer kontroll over tanker og følelser og klarer slippe uroen av og til...for når angst og uro slipper litt taket klarer jeg noen ganger å roe ned nok til litt søvn..

Jeg får bare holde ut, kanskje blir det bedre...

Skrevet
1 time siden, Psykojenta skrev:

Hadde en fin ettervernsamtale...behandleren ønsket fortsette samtaler fram til det kom noen som virkelig kunne se meg og mitt. Så det blir et forlenga ettervern. Det er jeg veldig glad for. 

Søvnen blir vel kanskje mer stabil når ting ellers rundt meg stabiliseres litt mer. At jeg får mer kontroll over tanker og følelser og klarer slippe uroen av og til...for når angst og uro slipper litt taket klarer jeg noen ganger å roe ned nok til litt søvn..

Dette vil jeg anta at betyr veldig mye for deg :-) Er det lagt konkrete planer mht videre behandling?

Skrevet
4 minutter siden, frosken skrev:

Dette vil jeg anta at betyr veldig mye for deg :-) Er det lagt konkrete planer mht videre behandling?

Ja, det er veldig godt å bli sett og forstått...og at noen vil bruke tid på meg.

Videre behandling blir vel å bli vurdert om jeg er egna til gruppeterapi, og så er det søkt om individuell terapi I forbindelse med dette. Gruppeterapien begynner vel til høsten,  og regner med at det er lange ventelister på VIP så blir vel evt tidligst høsten der og.

Og selvsagt vil jeg fortsette med jobben en dag I uka, og turgruppa . De er de viktigste hendelsene I hverdagen min, de som betyr mest for meg og gir meg mest og best energi :)

Skrevet
Den 4.6.2016 at 20.58, Psykojenta skrev:

Hei...Nei,  det blir lite søvn. Truxalen funka noen dager, I helga nå har jeg ikke tatt noen for legen skreiv til meg:

Trur du må akseptere grunnleggende at søvnen ikke kan jages eller tvinges. Den er som en katt, kommer når du er rolig og trygg. 

...det blir bedre...

Så da tenker jeg at det ikke er vits I å ta medisiner for noe som må komme av seg selv...

Det med søvn kan være et enormt problem når man strever. Sitte å vente på søvnen... joda men dagene og formen blir ganske mye vondere om man ikke klarer å få seg noen timer med søvn. Fungerer ikke Truxal i det hele tatt for deg? Har du forsøkt andre medisiner? 

Skrevet
1 time siden, XbellaX skrev:

Det med søvn kan være et enormt problem når man strever. Sitte å vente på søvnen... joda men dagene og formen blir ganske mye vondere om man ikke klarer å få seg noen timer med søvn. Fungerer ikke Truxal i det hele tatt for deg? Har du forsøkt andre medisiner? 

Ja, det er tunge dager og uker... Truxal opptil 75mg funker ikke. Det funka de første dagene, så var det stopp.(Fastlegen ville jeg skulle ned på 50mg igjen som maks...) Akkurat samme med Seroquel - funka på søvn de første dagene, så var det slutt.

Har prøvd endel opp igjennom årene, men det er få som funker. Jeg har et langvarig søvnproblem og da hjelper det ikke med innsovningsmedisin. Jeg sovner som oftest, men det har jeg stått på et års tid, tatt uke pause hver tredje uke. 

Ifjor fikk jeg hjelp med søvn og klarte meg ok ganske lenge. Gikk litt dårligere litt før jul, Så begynte jeg å drikke. Det funka på søvnen I nesten 5 uker...så var det stopp igjen...

Så da sitter man her da, holder ut og prøver leve så "normalt " som mulig. Selv om jeg følger søvnrestriksjonene jeg lærte meg ifjor,  blir jeg sjelden trøtt, men er fullstendig utslitt...også når jeg da får sove 3-4 timer...

Må nok bare holde ut...må jo bli bedre en gang

Skrevet
10 timer siden, Psykojenta skrev:

Ja, det er tunge dager og uker... Truxal opptil 75mg funker ikke. Det funka de første dagene, så var det stopp.(Fastlegen ville jeg skulle ned på 50mg igjen som maks...) Akkurat samme med Seroquel - funka på søvn de første dagene, så var det slutt.

Har prøvd endel opp igjennom årene, men det er få som funker. Jeg har et langvarig søvnproblem og da hjelper det ikke med innsovningsmedisin. Jeg sovner som oftest, men det har jeg stått på et års tid, tatt uke pause hver tredje uke. 

Ifjor fikk jeg hjelp med søvn og klarte meg ok ganske lenge. Gikk litt dårligere litt før jul, Så begynte jeg å drikke. Det funka på søvnen I nesten 5 uker...så var det stopp igjen...

Så da sitter man her da, holder ut og prøver leve så "normalt " som mulig. Selv om jeg følger søvnrestriksjonene jeg lærte meg ifjor,  blir jeg sjelden trøtt, men er fullstendig utslitt...også når jeg da får sove 3-4 timer...

Må nok bare holde ut...må jo bli bedre en gang

Er du blitt skikkelig utredet for søvnproblemet ditt, det høres ut som om du har slitt med det nærmest hele livet?

Skrevet
35 minutter siden, XbellaX skrev:

Er du blitt skikkelig utredet for søvnproblemet ditt, det høres ut som om du har slitt med det nærmest hele livet?

Nei, aldri blitt utredet. Jeg har slitt med søvnen I kanskje så mye som 20 år nå. Omtrent like lenge som spiseproblemene(kom på den tida) og depresjon(et par år tidligere)

Men det er de 15 siste årene det har vært såpass ille at jeg har prøvd medisiner, pusteteknikker,  meditasjon/avslapningsøvelser, søvnrestriksjoner, være aktiv hver dag osv osv...I kombinasjoner og enkeltvis...

Kanskje det er kompleks traumelidelse  (en av de nye diagnosene mine, ved siste innleggelse) som gjør at ting er problematisk. Barndommen satte sine spor, og endel av psykosesymptomene kan linkes til traume og dissosiasjoner .

Jeg får bare fortsette å leve med dette, fortsette med søvnrestriksjoner, gå/sykle turer ol.

Det blir nok bedre en eller annen gang...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...