Blomsterfluen Skrevet 23. mai 2016 Skrevet 23. mai 2016 Hun driter i at jeg er redd og er annerledels, og har panikk for oppkast, spessielt å høre på når noen spyr live på ekte og å måtte risikere å få det på meg. Når vi var i Florida, var det med kjæresten til storebroren min, og hun var med oss på en båt ut til noen rev. Hun ble dritkvalm på båten, mens ingen andre ble det. For å ungå oppkastsenario, satte jeg meg helt på andre siden av båten. Men når vi skulle kjøre hjem i stor leiebil, tvang mamma meg til å måtte sitte på bak vedsoiden av henne som satt og hikket og kunne spy på meg når som helst, og jeg hadde ingen steder å flukte! Jeg fikk avogtil sitte i forsetet på den USA turen der, men selvfølgelig ikke da. I tillegg d3n dagen jeg fikk beskjed av mamma på telefonen at vi skulle til florida, ble jeg så naivt glad, fordi jeg ante jo ikke at en liten baby på 2 år skulle være med! Dette med babyen fortalte hun først en goood stund etterpå jublingen min. På turen tvang hun meg til å bli vant til ungen, og jeg måtte holde ungen og mamma håndledet meg til å holde rundt babyen. Jeg gruer meg til påfunnene hennes i sommer på tur. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 Skrevet 23. mai 2016 32 minutter siden, Blomsterfluen skrev: Hun driter i at jeg er redd og er annerledels, og har panikk for oppkast, spessielt å høre på når noen spyr live på ekte og å måtte risikere å få det på meg. Når vi var i Florida, var det med kjæresten til storebroren min, og hun var med oss på en båt ut til noen rev. Hun ble dritkvalm på båten, mens ingen andre ble det. For å ungå oppkastsenario, satte jeg meg helt på andre siden av båten. Men når vi skulle kjøre hjem i stor leiebil, tvang mamma meg til å måtte sitte på bak vedsoiden av henne som satt og hikket og kunne spy på meg når som helst, og jeg hadde ingen steder å flukte! Jeg fikk avogtil sitte i forsetet på den USA turen der, men selvfølgelig ikke da. I tillegg d3n dagen jeg fikk beskjed av mamma på telefonen at vi skulle til florida, ble jeg så naivt glad, fordi jeg ante jo ikke at en liten baby på 2 år skulle være med! Dette med babyen fortalte hun først en goood stund etterpå jublingen min. På turen tvang hun meg til å bli vant til ungen, og jeg måtte holde ungen og mamma håndledet meg til å holde rundt babyen. Jeg gruer meg til påfunnene hennes i sommer på tur. Du må vel ikke være med hvis du ikke vil? Anonymkode: f2a23...f9b 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Skrevet 23. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må vel ikke være med hvis du ikke vil? Anonymkode: f2a23...f9b Nei, men jeg vil jo på sommerferieturer jeg også. På omsorgbotilltaket jeg bor i, sier kommunen at vi ikke har lov å reise på turer, verken i norge eller utlandet som innebærer overnatting. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Skrevet 23. mai 2016 Derfor reiser jeg med mamma så jeg får meg ferieopplevelser. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 23. mai 2016 Skrevet 23. mai 2016 19 minutter siden, Blomsterfluen skrev: Derfor reiser jeg med mamma så jeg får meg ferieopplevelser. Jeg tror du missoppfatter moren din ganske mye når du kritiserer henne så mye som du gjør her inne. Det høres ut som hun vil deg vel, men at du trenger noen grenser, senke kravene dine og du må lære deg å tilpasse deg andre litt. Hvis ikke kan du bli sittende mye alene og kjede deg. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Skrevet 23. mai 2016 1 time siden, Nicklusheletida skrev: Jeg tror du missoppfatter moren din ganske mye når du kritiserer henne så mye som du gjør her inne. Det høres ut som hun vil deg vel, men at du trenger noen grenser, senke kravene dine og du må lære deg å tilpasse deg andre litt. Hvis ikke kan du bli sittende mye alene og kjede deg. Ok. Men jeg er livredd unger og spye. 0 Siter
Trine Skrevet 24. mai 2016 Skrevet 24. mai 2016 6 timer siden, Blomsterfluen skrev: Ok. Men jeg er livredd unger og spye. Men du overlevde jo både ungen på 2 år og kjæresten til broren din som var kvalm. Kanskje moren din bare prøver å få deg til å venne deg til slike situasjoner så du slipper være redd. Hva er det som er så skummelt med en 2åring? Spy er heller ikke farlig, bare ekkelt. Uansett skal det veldig mye til at et voksent menneske spyr på deg. Man har gjerne litt kontroll på når det kommer. 0 Siter
laban Skrevet 24. mai 2016 Skrevet 24. mai 2016 8 timer siden, Blomsterfluen skrev: Nei, men jeg vil jo på sommerferieturer jeg også. På omsorgbotilltaket jeg bor i, sier kommunen at vi ikke har lov å reise på turer, verken i norge eller utlandet som innebærer overnatting. 8 timer siden, Blomsterfluen skrev: Derfor reiser jeg med mamma så jeg får meg ferieopplevelser. Livet er slik at vi må velge. Verken du eller jeg eller andre vanlige mennesker er sentrum i verden og kan forlange at alle skal ta hensyn til oss. Hvis du skal være sikker på å unngå småbarn, vond lukt og støy, må du holde deg inne i boligen din og bare gå småturer med personalet. Hvis du skal på ferietur, øker risikoen litt for at du må forholde deg til barn, lukter, lyder og andre uforutsigbare innslag i tilværelsen. Vær glad du bor i et land der du slipper å tenke på giftslanger, miner og malariamygg - småbarn er tross alt ikke direkte farlige. Husk også at folk er forskjellige. Du har sikkert møtt noen som har omtrent samme forhold til dine pinnedyr og snegler, som du har til småbarn. Alle må ta litt hensyn til andre, men ingen kan forlange å få alt tilrettelagt etter sine særegenheter hele tiden. 2 Siter
Blomsterfluen Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Skrevet 24. mai 2016 2 timer siden, Trine skrev: Men du overlevde jo både ungen på 2 år og kjæresten til broren din som var kvalm. Kanskje moren din bare prøver å få deg til å venne deg til slike situasjoner så du slipper være redd. Hva er det som er så skummelt med en 2åring? Spy er heller ikke farlig, bare ekkelt. Uansett skal det veldig mye til at et voksent menneske spyr på deg. Man har gjerne litt kontroll på når det kommer. Ok. Men det er uansett galt å tvinge folk til å måtte like noe de hater. Jeg har traumer fra barndommen når det gjelder spying og at jeg ikke har rømningsmuligheter. Jeg har vært på biltur med en dame som var utviklingshemmet også men kan prate bra, og hun fa ikke beskjed. Hun bare spydde på seg selv i bilen. Flere ganger oppi en tynn plastikkpose også på hjemveien. Hun kan gå og alt sån. Da er det jo ikke alle som kan gi beskjed. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Skrevet 24. mai 2016 2 timer siden, laban skrev: Livet er slik at vi må velge. Verken du eller jeg eller andre vanlige mennesker er sentrum i verden og kan forlange at alle skal ta hensyn til oss. Hvis du skal være sikker på å unngå småbarn, vond lukt og støy, må du holde deg inne i boligen din og bare gå småturer med personalet. Hvis du skal på ferietur, øker risikoen litt for at du må forholde deg til barn, lukter, lyder og andre uforutsigbare innslag i tilværelsen. Vær glad du bor i et land der du slipper å tenke på giftslanger, miner og malariamygg - småbarn er tross alt ikke direkte farlige. Husk også at folk er forskjellige. Du har sikkert møtt noen som har omtrent samme forhold til dine pinnedyr og snegler, som du har til småbarn. Alle må ta litt hensyn til andre, men ingen kan forlange å få alt tilrettelagt etter sine særegenheter hele tiden. Ok. Men mamma tvinger meg til å bade på turene hver dag, bare for hun syns det er så javla deilig. Jeg får vondt i huden når jeg bader i vann som ikke er varmere enn 30 grader. 0 Siter
laban Skrevet 24. mai 2016 Skrevet 24. mai 2016 2 minutter siden, Blomsterfluen skrev: Men mamma tvinger meg til å bade på turene hver dag, bare for hun syns det er så deilig. Jeg får vondt i huden når jeg bader i vann som ikke er varmere enn 30 grader. Det er jo egentlig en bagatell, det klarer dere sikkert å finne ut av. Jeg tviler på at du får direkte kuldesmerter når vanntemperaturen er f.eks. 24 grader og oppover. Men hvis du ikke klager over varmen og passer på å dusje når dere er ferdige på stranden, kan dere sikkert finne en løsning på akkurat dette. Kanskje du f.eks. kan vasse litt. Vær rolig og ikke protester vilt, så tenker jeg det ordner seg. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Skrevet 24. mai 2016 6 minutter siden, laban skrev: Det er jo egentlig en bagatell, det klarer dere sikkert å finne ut av. Jeg tviler på at du får direkte kuldesmerter når vanntemperaturen er f.eks. 24 grader og oppover. Men hvis du ikke klager over varmen og passer på å dusje når dere er ferdige på stranden, kan dere sikkert finne en løsning på akkurat dette. Kanskje du f.eks. kan vasse litt. Vær rolig og ikke protester vilt, så tenker jeg det ordner seg. Ok. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 Skrevet 24. mai 2016 18 minutter siden, Blomsterfluen skrev: Ok. Men mamma tvinger meg til å bade på turene hver dag, bare for hun syns det er så javla deilig. Jeg får vondt i huden når jeg bader i vann som ikke er varmere enn 30 grader. Som voksen bestemmer du slikt selv. Anonymkode: a614c...e81 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 24. mai 2016 Skrevet 24. mai 2016 30 minutter siden, Blomsterfluen skrev: Ok. Men mamma tvinger meg til å bade på turene hver dag, bare for hun syns det er så javla deilig. Jeg får vondt i huden når jeg bader i vann som ikke er varmere enn 30 grader. Jeg tviler på at hun tvinger deg. Kanskje hun prøver å overtale deg, siden hun selv synes det er deilig og håper at du også vil like det. Det er ikke det samme som å tvinge. Jeg tror ikke du fremstiller moren din helt riktig her inne. Jeg får inntrykk av at hun gjør ganske mye for at du skal ha det bra og du har nok grunn til å være takknemlig Alle feiler av og til og det gjør sikkert din mor også, men i det store og hele tror jeg det er du selv som misoppfatter en del utsagn og handlinger. Du tenker veldig negativt i perioder . 1 Siter
Blomsterfluen Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Skrevet 24. mai 2016 2 timer siden, Nicklusheletida skrev: Jeg tviler på at hun tvinger deg. Kanskje hun prøver å overtale deg, siden hun selv synes det er deilig og håper at du også vil like det. Det er ikke det samme som å tvinge. Jeg tror ikke du fremstiller moren din helt riktig her inne. Jeg får inntrykk av at hun gjør ganske mye for at du skal ha det bra og du har nok grunn til å være takknemlig Alle feiler av og til og det gjør sikkert din mor også, men i det store og hele tror jeg det er du selv som misoppfatter en del utsagn og handlinger. Du tenker veldig negativt i perioder . Ok. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 25. mai 2016 Skrevet 25. mai 2016 Den 5/23/2016 at 0.20, Blomsterfluen skrev: Nei, men jeg vil jo på sommerferieturer jeg også. På omsorgbotilltaket jeg bor i, sier kommunen at vi ikke har lov å reise på turer, verken i norge eller utlandet som innebærer overnatting. Hm. Det beste er om man slipper, feks ikke er gift, for en med autisme, å være der man har det bra. For min del er det noen få steder, et av de er fjellheimen, den kjenner jeg som bukselommen min, og jeg trives. Jeg syns ikke du om du ikke har veldig lyst skal reise til utlandet. Jeg forstår ikke hva man skal hit og dit for, ikke nå der man har google og net, og jeg som feks har hyperfokus, fokuserer såpass godt, at når jreg kommer til stedet, har jeg sett det, og opplevd det nærmest bedre. Og sett med miljøbriller, hvorfor kan man ikke lese en bok, se på youtube, hvorfor må alle fly og svette og stresse? 1 Siter
Madelenemie Skrevet 25. mai 2016 Skrevet 25. mai 2016 Den 5/23/2016 at 0.47, Nicklusheletida skrev: Jeg tror du missoppfatter moren din ganske mye når du kritiserer henne så mye som du gjør her inne. Det høres ut som hun vil deg vel, men at du trenger noen grenser, senke kravene dine og du må lære deg å tilpasse deg andre litt. Hvis ikke kan du bli sittende mye alene og kjede deg. Men jeg tror den mammaen stresser fælt og glemmer at datter har autisme og er den hun er. Hvorfor kan man ikke se hyggelige dokumentarer sammen? som er mer lærerrike, mindre stressende og billigere? Er det fordi det koster mye å reise og er en anerkjent ting? hva er grunnen til at man ikke kan se ting bedre, hjemme, samt stressfritt, og billigere? Hvorfor er ikke det like ok? Da jeg ved flere anledninger har sagt at jeg reiser hit og dit, og det er ok, men å hygge meg med å "reise" ved å se en dvd, sitte å lese om en kultur,et land, en tid, det kan ikke gjøres bedre enn nettopp hjemmefra. Så er poenget å lære mer? eller imponere med en flytur? For min del ønskes kunnskap, og den læres ikke noe sted bedre enn nettopp hjemmefra. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 25. mai 2016 Skrevet 25. mai 2016 (endret) 11 minutter siden, Madelenemie skrev: Men jeg tror den mammaen stresser fælt og glemmer at datter har autisme og er den hun er. Hvorfor kan man ikke se hyggelige dokumentarer sammen? som er mer lærerrike, mindre stressende og billigere? Er det fordi det koster mye å reise og er en anerkjent ting? hva er grunnen til at man ikke kan se ting bedre, hjemme, samt stressfritt, og billigere? Hvorfor er ikke det like ok? Da jeg ved flere anledninger har sagt at jeg reiser hit og dit, og det er ok, men å hygge meg med å "reise" ved å se en dvd, sitte å lese om en kultur,et land, en tid, det kan ikke gjøres bedre enn nettopp hjemmefra. Så er poenget å lære mer? eller imponere med en flytur? For min del ønskes kunnskap, og den læres ikke noe sted bedre enn nettopp hjemmefra. Jeg har da ikke sagt at hun ikke kan det ? Blomsterfluen har lyst til å dra på sommerferie med moren sin og da kan jeg ikke svare at hun bør holde seg hjemme for å tilegne seg kunnskap i steden i sommerferien sin Tror ikke det var det hun hadde tenkt seg. Endret 25. mai 2016 av Nicklusheletida 0 Siter
Madelenemie Skrevet 25. mai 2016 Skrevet 25. mai 2016 (endret) 49 minutter siden, Nicklusheletida skrev: Jeg har da ikke sagt at hun ikke kan det ? Blomsterfluen har lyst til å dra på sommerferie med moren sin og da kan jeg ikke svare at hun bør holde seg hjemme for å tilegne seg kunnskap i steden i sommerferien sin Tror ikke det var det hun hadde tenkt seg. ok Noen gangen må det en NT til for at en autist skal forstå an annen:-) takk:-) (sånn kan det bli når man selv etter massiv hjelp fra spesialisthelsetjenesten, er like mye autist, men fra hjelpesløs autist er blitt greier-seg selv autist Det er jo ikke alltid oppsrkiftene fungerer på alt, men generelt fungerer de jo utmerket.-) Klem Endret 25. mai 2016 av Madelenemie 1 Siter
Lillemus Skrevet 25. mai 2016 Skrevet 25. mai 2016 1 time siden, Madelenemie skrev: Men jeg tror den mammaen stresser fælt og glemmer at datter har autisme og er den hun er. Hvorfor kan man ikke se hyggelige dokumentarer sammen? som er mer lærerrike, mindre stressende og billigere? Er det fordi det koster mye å reise og er en anerkjent ting? hva er grunnen til at man ikke kan se ting bedre, hjemme, samt stressfritt, og billigere? Hvorfor er ikke det like ok? Da jeg ved flere anledninger har sagt at jeg reiser hit og dit, og det er ok, men å hygge meg med å "reise" ved å se en dvd, sitte å lese om en kultur,et land, en tid, det kan ikke gjøres bedre enn nettopp hjemmefra. Så er poenget å lære mer? eller imponere med en flytur? For min del ønskes kunnskap, og den læres ikke noe sted bedre enn nettopp hjemmefra. Poenget er definitivt ikke å imponere noen som helst - men når sommeren stort sett består av 12 grader og regn så er det deilig med en uke på sydligere breddegrader sammen med kjæresten sin. Hvor man kan bruke lett sommertøy, kjenne fremmede lukter og smaker og bare nyte hverandre en hel uke til ende. Å kjenne sola på kroppen, plaske i bølgene i Middelhavet, svømme i bassenget og rett og slett la seg oppvarte litt noen dager - ellers er det jeg som er oppvarter 358 dager i året. Så nei - det blir overhodet ikke det samme å sitte hjemme og lese en bok eller se en film om Kreta. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.