Gå til innhold

Velge fengsel istedenfor tvangsinnleggelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg ble tvangsinnlagt på bursdagen min (fylte 16). Var innlagt veldig lenge (flere måneder) ble også tvangsbehandlet. Jeg mener at jeg ble behandlet på en veldig dårlig måte, og at personalet kunne være veldig frekke. 

Det var helt forferdelig, og jeg er veldig redd, håper jeg ikke blir tvangsinnlagt igjen. Grunnen til at jeg ble tvangsinnlagt var bare fordi jeg var paranoid og hadde vrangforestillinger. Gjorde aldri noe ulovlig, men var bare veldig redd hele tiden. Går nå til psykolog ukentlig. Men er redd for om psykologen bestemmer seg for å be overlegen tvangsinnlegge meg igjen.

Dette stresser meg veldig mye. Det eneste jeg tenker på er om jeg kommer til å bli tvangsinnlagt igjen.

Så det jeg lurer på er om man kan velge å bli fengslet isteden for å bli tvangsinnlagt? Selv om man ikke har gjort noe ulovlig.

Endret av BleLurt
Skrevet
16 minutter siden, BleLurt skrev:

Hei

Jeg ble tvangsinnlagt på bursdagen min (fylte 16). Var innlagt veldig lenge (flere måneder) ble også tvangsbehandlet. Jeg mener at jeg ble behandlet på en veldig dårlig måte, og at personalet kunne være veldig frekke. 

Det var helt forferdelig, og jeg er veldig redd, håper jeg ikke blir tvangsinnlagt igjen. Grunnen til at jeg ble tvangsinnlagt var bare fordi jeg var paranoid og hadde vrangforestillinger. Gjorde aldri noe ulovlig, men var bare veldig redd hele tiden. Går nå til psykolog ukentlig. Men er redd for om psykologen bestemmer seg for å be overlegen tvangsinnlegge meg igjen.

Dette stresser meg veldig mye. Det eneste jeg tenker på er om jeg kommer til å bli tvangsinnlagt igjen.

Så det jeg lurer på er om man kan velge å bli fengslet isteden for å bli tvangsinnlagt? Selv om man ikke har gjort noe ulovlig.

Nei, du kan ikke velge fengsel fremfor sykehus. 

Fengsel er en straffemetode som idømmes en person som har forbrutt seg mot norsk lov. Har du ikke gjort noe skikkelig galt skal du heller ikke i fengsel.

At du har så dårlige erfaringer med innleggelse at du vil foretrekke fengsling er noe du må ta opp med behandleren din. Slik skal det ikke være.

Skrevet (endret)
40 minutter siden, Janus30 skrev:

Nei, du kan ikke velge fengsel fremfor sykehus. 

Fengsel er en straffemetode som idømmes en person som har forbrutt seg mot norsk lov. Har du ikke gjort noe skikkelig galt skal du heller ikke i fengsel.

At du har så dårlige erfaringer med innleggelse at du vil foretrekke fengsling er noe du må ta opp med behandleren din. Slik skal det ikke være.

Veldig kjipt at det ikke går an.

Jeg tør selvfølgelig ikke å ta dette opp med psykologen, for da kan hun finne på å tvangsinnlegge meg igjen. Vil egentlig bare at helsevesenet skal la meg være i fred. Angrer veldig på at jeg startet å gå til psykolog. Må være den største feilen jeg har gjort i hele mitt liv...

Endret av BleLurt
Skrevet

Det er sikkert mange ting du kan foreta deg som reduserer grunnlaget for tvang?

Skrevet

jeg hadde en tvangsinnleggelse som var helt grusom(det jeg husker), beltelegging og skjerming. Var der seks uker 2 mnd. Men jeg fant ut grunnen til at det var så kjedelig. Det var fordi de ga meg cisordinol...

Den gjør at alt føles kjedelig.

Så det trenger ikke bli like kjedelig om du skulle legges inn igjen. Jeg har hatt innleggelser i ettertid som jeg ønsket selv og som gikk greit. (uten cisordinol, for med var det like kjedelig å være hjemme igjen.)

Skrevet

Syns det er veldig urettferdig at man ikke får velge.

Jeg har fått en psykose diagnose, og da kan jeg når som helst bli tvangsinnlagt. Hovedkriteriet er at man har en alvorlig psykisk lidelse, tror jeg. Så det er alltid grunnlag for å tvangsinnlegge meg.

stjernestøv
Skrevet
58 minutter siden, BleLurt skrev:

Syns det er veldig urettferdig at man ikke får velge.

Jeg har fått en psykose diagnose, og da kan jeg når som helst bli tvangsinnlagt. Hovedkriteriet er at man har en alvorlig psykisk lidelse, tror jeg. Så det er alltid grunnlag for å tvangsinnlegge meg.

De kan jo bare legge deg inn om du er psykotisk, og da er det vel best å legge seg inn og?

Skrevet
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

De kan jo bare legge deg inn om du er psykotisk, og da er det vel best å legge seg inn og?

Er mest redd for om psykologen tror jeg er psykotisk når jeg ikke er det. Det er jo helt umulig å bevise at man ikke er psykotisk. Psykologen kan tro at jeg bare er tildekkende.

stjernestøv
Skrevet
15 minutter siden, BleLurt skrev:

Er mest redd for om psykologen tror jeg er psykotisk når jeg ikke er det. Det er jo helt umulig å bevise at man ikke er psykotisk. Psykologen kan tro at jeg bare er tildekkende.

Isåfall er de rare. Her skal det VELDIG mye til for å bli tvangsinnlagt, de spør vel om du vil frivillig først?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...