Gå til innhold

Begynne å røyke igjen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har du faktisk klart å slutte å røyke, og så skal du begynne igjen? Hvis du vil gå ned, spis mindre!

Anonymkode: 2b4a3...94c

Men jeg are spiser og spiser, tror det blir mindre spising hvis jeg røyker. 

Annonse

stjernestøv
6 minutter siden, Trine skrev:

Du hadde jo nettopp gått ned 3 kg. Desuten gikk du opp før du sluttet å røyke. Jeg tror ikke du er redd du må begynne å røyke igjen, men at du prøver å finne en "gyldig" grunn til å begynne.

Har gått opp igjen :( 

Bare spiser og spiser og har ikke kontroll :( 

Men jeg gikk ikke så mye opp. Du røyker jo selv- 

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det har med medisiner å gjøre, men mest med at jeg har sluttet å røyke. Ville du ha vært tykk eller begynt å røyke igjen? 

Nei, det har ikke mest med at du sluttet å røyke å gjøre, det har mest med konstant spising å gjøre, kombinert med inaktivitet.  Det er jo flere her som har beskrevet hvordan enkelte medisiner gir enormt søtsug og oksehunger.  Det var ikke de dagene du la bort røyken at du plutselig skiftet livsstil. 

Av alle ting du kan forsøke på mht. vektproblemet, ikke velg det mest destruktive tiltaket.  Tenk på økonomien, lukten, kols, hoste, kreft eller hva du vil, men tenk litt :angry:  Du går kanskje ned bittelitt, men du vil også få nederlagsfølelser, hvis du er så dum / tankeløs at du begynner igjen.

Trine var inne på noe her for ikke lenge siden; at du burde føre logg over medisininntak og hvordan du føler deg.  Jeg synes det er rart du ikke er pålagt å gjøre akkurat det, siden du har hatt så mye endringer i medisinbruken.  I tillegg kan du prøve å skrive ned alt du putter i munnen i løpet av dagen.  For noen kan det være en inspirasjon til å begrense seg - i hvert fall til å spise litt sunnere.  Det finnes "erstatningsprodukter" som tar noe av søtsuget, uten å være kaloribomber.

stjernestøv
2 minutter siden, laban skrev:

Nei, det har ikke mest med at du sluttet å røyke å gjøre, det har mest med konstant spising å gjøre, kombinert med inaktivitet.  Det er jo flere her som har beskrevet hvordan enkelte medisiner gir enormt søtsug og oksehunger.  Det var ikke de dagene du la bort røyken at du plutselig skiftet livsstil. 

Av alle ting du kan forsøke på mht. vektproblemet, ikke velg det mest destruktive tiltaket.  Tenk på økonomien, lukten, kols, hoste, kreft eller hva du vil, men tenk litt :angry:  Du går kanskje ned bittelitt, men du vil også få nederlagsfølelser, hvis du er så dum / tankeløs at du begynner igjen.

Trine var inne på noe her for ikke lenge siden; at du burde føre logg over medisininntak og hvordan du føler deg.  Jeg synes det er rart du ikke er pålagt å gjøre akkurat det, siden du har hatt så mye endringer i medisinbruken.  I tillegg kan du prøve å skrive ned alt du putter i munnen i løpet av dagen.  For noen kan det være en inspirasjon til å begrense seg - i hvert fall til å spise litt sunnere.  Det finnes "erstatningsprodukter" som tar noe av søtsuget, uten å være kaloribomber.

Klarer ikke spise mindre, går bare opp opp opp. Er som en ballong nå! Tror jeg MÅ begynne ¨å røyke igjen, klarer ikke dette. Har lyst å slutte på all dum medisin og. 

19 minutter siden, stjernestøv skrev:

Er redd jeg må begynne å røyke igjen, har gått opp 25 kilo siden i fjor, og jeg ser så svær og fæl ut. Det har med medisiner å gjøre, men mest med at jeg har sluttet å røyke. Ville du ha vært tykk eller begynt å røyke igjen? 

Du strevde like mye med mat og overspising da du røkte som du gjør nå. Du skal til legen om 2 uker, da foreslår jeg at du forbereder deg godt og ber om et  tilbud ang din vektproblematikk som inkluderer oppfølging på (f.eks) hjelp til å lage matplaner samt hva slags aktivitet som vil være nyttig for deg i din situasjon. Evt forhøre deg om hjemstedet har en form for organisert aktivitet for ulike pasientgrupper.

Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Klarer ikke spise mindre, går bare opp opp opp. Er som en ballong nå! Tror jeg MÅ begynne å røyke igjen, klarer ikke dette. Har lyst å slutte på all dum medisin og. 

Ingen MÅ røyke når de først har klart å slutte.  Ikke tenk sånn, det stemmer ikke.  Jeg var imponert da du klarte å stumpe røyken, det er vanskelig når man har så lite andre aktiviteter å avlede seg med som du har.  Husker du ikke hvor ubehagelig det var - ikke riv det ned på et øyeblikk nå.

Finnes det ikke en sånn krisetelefon for røykesluttere som du kan ringe?  Du vet jo hva vi på DOL mener om saken. 

Herlighet, jeg skulle ønske du fikk ordentlig hjelp over tid.  Jeg har sett hvordan du har holdt på med den runddansen med medisinene i årevis nå.  Det er så trist :(

Annonse

stjernestøv
1 minutt siden, XbellaX skrev:

Du strevde like mye med mat og overspising da du røkte som du gjør nå. Du skal til legen om 2 uker, da foreslår jeg at du forbereder deg godt og ber om et  tilbud ang din vektproblematikk som inkluderer oppfølging på (f.eks) hjelp til å lage matplaner samt hva slags aktivitet som vil være nyttig for deg i din situasjon. Evt forhøre deg om hjemstedet har en form for organisert aktivitet for ulike pasientgrupper.

Ja men da var jeg 25 kilo mindre. Herregud, tror jeg begynner å røyke igjen. Da spiser jeg mindre. 25 kilo er mye. 

Ja men da var jeg 25 kilo mindre. Herregud, tror jeg begynner å røyke igjen. Da spiser jeg mindre. 25 kilo er mye. 

Nei, du har ikke lagt på deg 25 kilo på de månedene du har vært røykfri, dette vet jeg. Du la på deg kraftig da du røkte og du hadde dager hvor du overspiste da og. 

stjernestøv
1 minutt siden, laban skrev:

Ingen MÅ røyke når de først har klart å slutte.  Ikke tenk sånn, det stemmer ikke.  Jeg var imponert da du klarte å stumpe røyken, det er vanskelig når man har så lite andre aktiviteter å avlede seg med som du har.  Husker du ikke hvor ubehagelig det var - ikke riv det ned på et øyeblikk nå.

Finnes det ikke en sånn krisetelefon for røykesluttere som du kan ringe?  Du vet jo hva vi på DOL mener om saken. 

Herlighet, jeg skulle ønske du fikk ordentlig hjelp over tid.  Jeg har sett hvordan du har holdt på med den runddansen med medisinene i årevis nå.  Det er så trist :(

Jo tror jeg må begynne å røyke + slutte med medisiner. Iallefall  seroquel, nok er nok. Får heller være søvnløs. 

stjernestøv
2 minutter siden, XbellaX skrev:

Nei, du har ikke lagt på deg 25 kilo på de månedene du har vært røykfri, dette vet jeg. Du la på deg kraftig da du røkte og du hadde dager hvor du overspiste da og. 

Ja da er det vel medisinen da. 

stjernestøv
1 minutt siden, laban skrev:

Du har ikke gått opp 25 kilo siden røykeslutten, stjernestøv.  Jeg har irriterende god hukommelse ;)

Jeg har gått opp 25 kilo siden i fjor på denne tiden :(  Ser cdet godt på bilder og, forstår ikke hva jeg klagde etter. Litt overvektig var jeg, men nå er jeg BIG. 

Ja da er det vel medisinen da. 

AP kan gjøre vektproblemer ganske mye verre, det er jeg enig i, men det kan finnes hjelp. Derfor skal du ta dette med din lege, du skal legge frem hvor omfattende og vanskelig dette er for deg og be om hjelp til å legge en god plan som inkludere (evt) matplaner, aktivitet og oppfølging på disse områdene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...