Gå til innhold

Skifte fra Seroquel til en ny medisin NHD

Anbefalte innlegg

Elisabeth36
Skrevet

Jeg har brukt seroquel depot 300 mg i 2 år ca. Den virker bra for angst, tvangstanker og depresjon hos meg. Men jeg blir så fryktelig trøtt av den. Det ødelegger hele dagen min ofte, og det er slitsomt å ha det sånn. Bruker i tillegg efexor og lamictal. Jeg vil gjerne prøve en annen type som har god virkning og ikke blir så trøtt av. Har du noe å anbefale NHD? Den var og god for min ustabilitet siden jeg har emosjonell ustabil pf også.

Elisabeth36
Skrevet

Glemte å skrive at jeg har prøvd zyprexa før, men av den ble jeg et matvrak så den er utelukkende å prøve igjen

Skrevet
4 minutter siden, Elisabeth36 skrev:

Jeg har brukt seroquel depot 300 mg i 2 år ca. Den virker bra for angst, tvangstanker og depresjon hos meg. Men jeg blir så fryktelig trøtt av den. Det ødelegger hele dagen min ofte, og det er slitsomt å ha det sånn. Bruker i tillegg efexor og lamictal. Jeg vil gjerne prøve en annen type som har god virkning og ikke blir så trøtt av. Har du noe å anbefale NHD? Den var og god for min ustabilitet siden jeg har emosjonell ustabil pf også.

Hva med å forsøke vanlig Seroquel, altså ikke depot? Jeg bruker 400 mg på kveld, ingenting på dag. Det går også an å ta en liten dose på morgenen. Prøve seg frem så en ikke blir sløvet på dagtid.

Seroquel depot har sikkert en jevnere effekt enn vanlige tabletter, men om alternativet er å slutte på noe som fungerer såpass godt, så kan det være verdt et forsøk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dose Efexor?

Elisabeth36
Skrevet

300 mg efexor og 100 mg lamictal

Elisabeth36
Skrevet

Er det ikke slik at man blir mer trøtt av vanlige seroquel tabletter enn depot? Har hørt det men.

Skrevet

Man blir mer trøtt i timene etter inntak. Med depot fordeles virkningen over lengre tid.

Elisabeth36
Skrevet

Ja men finnes det en annen type med like god virkning som seroquel? bare utenom trøttheten?

Skrevet
4 minutter siden, Elisabeth36 skrev:

Ja men finnes det en annen type med like god virkning som seroquel? bare utenom trøttheten?

Ja, du kan prøve Abilify.

Et alternativ kan være å prøve med 200 mg.

Skrevet
4 timer siden, Elisabeth36 skrev:

Er det ikke slik at man blir mer trøtt av vanlige seroquel tabletter enn depot? Har hørt det men.

4 timer siden, Elisabeth36 skrev:

Jeg blir kjempetrøtt på kvelden, så jeg sovner av dem. Men jeg blir ikke trøtt på dagtid av dem, fordi de har kortere halveringstid enn depottablettene.

Skrevet
5 timer siden, Elisabeth36 skrev:

Jeg tåler ikke zyprexa og seroquel eller noe annet AP unntatt abilify, og den blir jeg ikke trøtt av.

Elisabeth36
Skrevet

Hvordan er abilify på angst, uro, tvangstanker, depresjon og ustabilitet? Er viktig for meg at medisinen hjelper på de tingene hos meg. Kan jo som NHD redusere på dosen og se om det fungerer bedre. Og hvis ikke prøve vanlige seroquel tabl. Vil jo aller helst fortsette å ta den pga den hjelper så godt på alt annet, men når jeg er så mye trøtt så orker og klarer jeg ikke å få gjort alt jeg skal på dagtid. 

Skrevet

Ikke så god på angst men på det andre veldig 

Skrevet

Jeg tror en overgang til vanlige tabletter (ikke depot), samt reduksjon til 200 mg kan være den tryggeste endringen.

Elisabeth36
Skrevet
53 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg tror en overgang til vanlige tabletter (ikke depot), samt reduksjon til 200 mg kan være den tryggeste endringen.

Ok hva dosering anbefaler du da NHD? 1 tabl hver kveld? Og evt en liten dose på morgenen også? Hvor mange mg?

Elisabeth36
Skrevet

Skal til legen i morgen, så hadde vært fint om du NHD kunne gi meg et tips ang om jeg skal ta en liten dose på dagtid også eller ikke? og evt hvilken dose?

Skrevet

Hvis du vil være mest mulig opplagt på dagen, bør du ta alt om kvelden.

Elisabeth36
Skrevet

Snakket med legen og han ville ikke gjøre noe endringer på medisinen. Sa jeg hadde sluttet på den pga trøttheten min. Har en boks med trilafon 2 mg. Peratsin som de heter nå. Begynte på dem fordi jeg har brukt dem før jeg begynte på seroquel. Men et par dager etter jeg begynte på den, så begynte jeg å bli litt trøtt av dem og. Pluss jeg fikk sykdoms og febervarme inni meg. Har det fremdeles og det er forferdelig med den varmen omtrent hele tiden. Har ikke feber bare 37,5  Kan være kald på bena men er som det koker under huden. Er dette pga peratsin tror du NHD? er det farlig og bør jeg slutte på den? Tar 2 mg morgen og kveld. Merker den gjør meg litt mer stabil psykisk da. Skal begynne på dps i begynnelsen på juli hos psykolog, og da kan psykologen koble inn psykiater ang medisinene mine sa legen til meg. Han ville psykiater skal gjøre det. Er egentlig enig med det.

Elisabeth36
Skrevet

Regner med at ikke den sykdoms følelsen jeg har har med trilafon å gjøre siden NHD ikke svarer her.

Men hvilke symptomer kan man få hvis man reagerer på AP? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...