Gå til innhold

Helse og førerkort

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man informerer en pasients fastlege om helsetilstanden for at pasienten skal få bedre hjelp, vil fastlegen på grunnlag av disse opplysningene kunne melde fra til fylkeslegen om at pasienten ikke lenger oppfyller helsekravene til førerkort?

Nå er jeg uvel. Føler det er min skyld. Angrer at jeg gav opplysninger. Jeg vet jeg gjorde det rette, men jeg takler ikke følgene det fikk. 

Anonymkode: ec39b...f19

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når man informerer en pasients fastlege om helsetilstanden for at pasienten skal få bedre hjelp, vil fastlegen på grunnlag av disse opplysningene kunne melde fra til fylkeslegen om at pasienten ikke lenger oppfyller helsekravene til førerkort?

Nå er jeg uvel. Føler det er min skyld. Angrer at jeg gav opplysninger. Jeg vet jeg gjorde det rette, men jeg takler ikke følgene det fikk. 

Dersom fastlegen mener det ikke er forsvarlig at denne personen kjører bil så håper jeg da virkelig legen vil melde fra til fylkeslegen og pasienten får førerkortet inndratt! Jeg skjønner at du synes det er vanskelig, men du har gjort det helt rette!

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er uvel, men tenk på at du har gjort det også for vedkommede det gjelder, for tenk om h*n hadde fått et "illebefinnende" i trafikken. Da har du sannsynligvis reddet han/henne. Det er sånn jeg tenker iallefall. 

Anonymkode: 98fef...ee4

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du er uvel, men tenk på at du har gjort det også for vedkommede det gjelder, for tenk om h*n hadde fått et "illebefinnende" i trafikken. Da har du sannsynligvis reddet han/henne. Det er sånn jeg tenker iallefall. 

Det hadde vært bedre om andre hadde gjort det. Noen som ikke lar det bli en slik belastning, men klarer å legge det bort.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært bedre om andre hadde gjort det. Noen som ikke lar det bli en slik belastning, men klarer å legge det bort.

Legen har i så fall varslet Fylkeslegen ut i fra sin egen vurdering av situasjonen. Dine opplysninger alene er ikke nok, og de trenger ikke engang ha hatt betydning for legens beslutning om å varsle.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, frosken skrev:

Legen har i så fall varslet Fylkeslegen ut i fra sin egen vurdering av situasjonen. Dine opplysninger alene er ikke nok, og de trenger ikke engang ha hatt betydning for legens beslutning om å varsle.

Selv om legen har gjort sine egne vurderinger, så vet jeg at mine opplysninger har hatt betydning. Livet er vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende det er en belastning for andre som gir slike opplysninger også, som du ikke vet om. Ikke alle snakker om det. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende det er en belastning for andre som gir slike opplysninger også, som du ikke vet om. Ikke alle snakker om det. 

Ikke jeg heller snakker om det. Jeg bare skrev det her.

Jeg har inntrykk av at flere klarer å legge ubehagelige ting bak seg.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller snakker om det. Jeg bare skrev det her.

Jeg har inntrykk av at flere klarer å legge ubehagelige ting bak seg.

Kanskje her inne, men i den virkelige verden så vet vi ikke siden vi ikke kan lese andres tanker. 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du har større mulighet enn du innser til å påvirke dine egne tanker og følelser knyttet til dette. Du har sannsynligvis kun informert legen om relevante forhold mht. helsemessige forhold. Legen har så gjort en selvstendig vurdering om har medført at vedkommende ikke lenger har førerkort. Du har ikke skapt de helsemessige problemene og det er de som er årsaken til at vedkommende ikke anses som egnet til å kjøre bil.

For noen år siden snakket NHD mye om grubletid. Jeg tror du bør prøve ut en slik ordning og ikke tillate deg selv å drukne i grubling.

AnonymBruker
Skrevet
Den 26. mai 2016 at 21.37, frosken skrev:

Jeg tenker at du har større mulighet enn du innser til å påvirke dine egne tanker og følelser knyttet til dette. Du har sannsynligvis kun informert legen om relevante forhold mht. helsemessige forhold. Legen har så gjort en selvstendig vurdering om har medført at vedkommende ikke lenger har førerkort. Du har ikke skapt de helsemessige problemene og det er de som er årsaken til at vedkommende ikke anses som egnet til å kjøre bil.

For noen år siden snakket NHD mye om grubletid. Jeg tror du bør prøve ut en slik ordning og ikke tillate deg selv å drukne i grubling.

Jeg forstår ikke helt at det skal være hensiktsmessig å gruble når jeg ikke føler for det. Tankene vil uansett komme når jeg står oppi det. Underbevissheten gjør meg kvalm og uvel selv når jeg ikke tenker på det.

Selv om jeg vet at jeg har gjort det rette og nødvendige, så får jeg samvittighetskvaler for at jeg mest sannsynlig har vært med på å gi andre dårligere livskvalitet. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt at det skal være hensiktsmessig å gruble når jeg ikke føler for det. Tankene vil uansett komme når jeg står oppi det. Underbevissheten gjør meg kvalm og uvel selv når jeg ikke tenker på det.

Selv om jeg vet at jeg har gjort det rette og nødvendige, så får jeg samvittighetskvaler for at jeg mest sannsynlig har vært med på å gi andre dårligere livskvalitet. 

Betyr det at du gikk bak ryggen til vedkommende da du informerte legen og hva sier h*n selv om temaet?

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, frosken skrev:

Betyr det at du gikk bak ryggen til vedkommende da du informerte legen og hva sier h*n selv om temaet?

Skal jeg forklare slik at du forstår, så må jeg gå på detalj nivå. Det ønsker jeg ikke å gjøre her. 

Jeg gjorde det jeg måtte gjøre. Men jeg har fått meg en ekstra belastning selv, som jeg nå sliter med. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg forklare slik at du forstår, så må jeg gå på detalj nivå. Det ønsker jeg ikke å gjøre her. 

Jeg gjorde det jeg måtte gjøre. Men jeg har fått meg en ekstra belastning selv, som jeg nå sliter med. 

Jeg tror fortsatt at du kan påvirke din egen tenkning rundt dette. Har du lest om bruk av grubletid som middel til å stoppe unødvendig grubling?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, frosken skrev:

Jeg tror fortsatt at du kan påvirke din egen tenkning rundt dette. Har du lest om bruk av grubletid som middel til å stoppe unødvendig grubling?

Det beste jeg kan gjøre for meg selv  i fremtiden er å prøve å unngå ting som er vanskelig.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det beste jeg kan gjøre for meg selv  i fremtiden er å prøve å unngå ting som er vanskelig.

Med mindre du har tenkt å bosette deg mutters alene på en øy milevis fra omverdenen så foreslår jeg at du begynner å jobbe med hodet ditt. Du hopper ganske automatisk til katastrofe uten å gi tankene dine noen form for motstand, kanskje du kan forsøke å utfordre deg litt på det området?

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal du kunne klare det? Du har vel ikke makt over liv og død noe mer enn oss andre?

Min erfaring er at det hjelper å sette egne utfordringer inn i et større perspektiv. Jeg har før fortalt om hvordan det hjalp å minne meg selv om at folk over hele verden, merkelig nok, overlever smerten de opplever når deres nærmeste dør. Jeg tenker at det også på andre livsområder kan være greit å etablere et større perspektiv på de vanskene man opplever - men det er noe man må gjøre selv, det fungerer ikke om andre dytter på deg slike perspektiver. Du ser ut til å gjøre nesten det motsatte; det ser ut som om du forteller deg selv at du ikke er rustet til å tåle livets utfordringer.

Skrevet
2 timer siden, frosken skrev:

det ser ut som om du forteller deg selv at du ikke er rustet til å tåle livets utfordringer.

Noen mennesker er dårligere rustet til å takle livets utfordringer. Jeg vet det fordi jeg er en av dem. Vi har en følsomhet som ikke passer inn i dette samfunnet. Og vi kan ikke bare bestemme oss for å bli mer tykkhudet.

Skrevet
20 minutter siden, Nyve skrev:

Noen mennesker er dårligere rustet til å takle livets utfordringer. Jeg vet det fordi jeg er en av dem. Vi har en følsomhet som ikke passer inn i dette samfunnet. Og vi kan ikke bare bestemme oss for å bli mer tykkhudet.

Enig i at det er forskjeller mht hvor robuste mennesker er, men uansett utgangspunkt så kan man selv bidra til å bli noe mer robust.

Skrevet

Jo mer man bryr seg om hva andre mener om en, jo mer angst har man.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...