AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 Skrevet 25. mai 2016 Jeg har grudd meg for å skrive dette innlegget i mange uker, ja måneder. Men jeg håper det er greit at jeg ikke skriver under eget nick da jeg skriver så mye om meg selv at jeg kan bli gjenkjent. Av en eller annen grunn er det svært skambelagt det som følger, for det handler om det innerste i min personlighet som jeg opplever som stor svakhet og som jeg aldri snakker med noen om, selv ikke mine nærmeste. Jeg har en lang historie med depresjon og angst, spiseproblematikk(overspising) trigeminusnevralgi og migrene,er uføretrygdet. Har for en del år tilbake gått til terapi, psykodynamisk, i ti år. Så jeg kjenner meg selv godt, men er vel like ulykkelig som før jeg startet terapien. Jeg har også slitt med medikamentavhengighet, sobril og paralgin forte. I dag står jeg på 50-100 mg truxal for søvn, 20 mg brintellix, 400 mg lyrica for trigeminusnevralgi(og angsten.) Har sluttet helt med benzo og p.forte Jeg har tidligere prøvd tre ssri, to snri, wellbutrin, tolvon. Alene og i kombinasjoner, over tid og relativt høye doser. Jeg har også prøvd litium, fikk voldsomme byller og kviser og måtte slutte. Lamictal, fikk bivirkninger men husker ikke hvilke, sluttet. Jeg har hatt dårlig effekt av alle Ad jeg har prøvd, ingen eller svært beskjeden effekt. Så jeg lurer på om det kan finnes en sjanse for at jeg kan være biplar. Etter at jeg sluttet med sobril og p.forte har jeg hatt det som følger, fikk mani på mat og la på meg 55 kilo på to-tre år. Endte opp med slankeoperasjon. Skulle ønske noen hadde fortalt meg om topimax.. Når den "grillen" var overstått har jeg hatt nye griller.Til eksempel: En periode fyllte jeg huset fullt av hygieneartikler, har shampoo og annet for evigheter, når den grillen var overstått var det bøker. På kort tid innstallerte jeg hele underetasjen full i bokhyller og fylte den opp med tusener av bøker. Trålet loppemarkeder og bruktsjapper nært og fjernt. Så var det overstått og det var rolig en stund til nettshoppingen tok over. Hele dagene med netthandling for tusener av kroner. Nå for tiden er det parfyme, 12 nye parfymer er nå kommet i hus de siste tre ukene. Man må nesten le når man ser det på trykk. Dette er bare et lite utvalg av "perioder". Jeg er ikke veldig oppstemt innvendig, men familien opplever meg som litt "manisk" sier de. De legger jo merke til disse grillene mine for når jeg har fått en grille er det stort sett den jeg tenker på og holder på med. Det holder meg på en måte i ånde. Kan nok føle meg ganske euforisk når jeg holder på til tross for at stemningsleiet mitt ikke er vesentlig høyere om du skjønner. Jeg er ikke så veldig lykkelig, men veldig, veldig gira. Kan høye doser med sobril og p.forte over mange år på en måte dempe symptomer på hypomani? Holde det i sjakk. Kan det at jeg ikke finner noen Ad som virker bety at jeg kan være litt bipolar? Og om jeg ikke "kvalifiserer" til den diagnosen, er det noen medisiner jeg burde prøve som kan roe disse "maniene" mine ned litt så jeg ikke blir helt ruinert. Få meg litt mer i vater. Jeg føler meg så innmari svak som ikke klarer å styre det bedre og blir veldig utslitt av disse periodene. Innimellom er det rolig, men det varer ikke lenge før et eller annet tar overhånd igjen. Håper på svar fra en av dere, eller begge da dette opptar meg mye. Om det er noe dere lurer på så bare spør. Anonymkode: 03346...eef 0 Siter
Annkarin Skrevet 25. mai 2016 Skrevet 25. mai 2016 Antipsykotika virker antidepressivt og anitmanisk hos bipolare selv er jeg stabil med abilify 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. mai 2016 Skrevet 25. mai 2016 Det er muligens noe her som kan være BP, men jeg synes ikke det er mye som taler for dette. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 Skrevet 25. mai 2016 2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det er muligens noe her som kan være BP, men jeg synes ikke det er mye som taler for dette. ok- Kan du tenke deg noen medisiner jeg kunne prøve når AD ikke virker? Anonymkode: 03346...eef 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 Skrevet 25. mai 2016 4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Seroquel ca 300 mg Ok, takk. jeg har prøvd seroquel, men la slik på meg av den medisinen at jeg måtte slutte. Er det det eneste alternativet? Anonymkode: 03346...eef 0 Siter
Psykia AS Skrevet 25. mai 2016 Skrevet 25. mai 2016 Vi ser ofte en samtidig forekomst av bipolar lidelse og andre samtidig forekommende lidelser som gjør at man ikke får tilfredsstillende resultater når man kun har fokus på en diagnose. Dette gjelder særlig der hvor det og er ADHD symptomer. Ettersom det er svært vanskelig i et tilfelle som ditt å skille hva som er symptomer på hva i forhold til evt ADHD må dette utredes skikkelig. Lidelser innenfor ADHD spekteret kan fremstå på mange måter, feks er det mulig å ha dette uten særlig grad av konsentrasjonsvansker, men hvor man har hyperaktivitet og noe impulsivitet kan fremstå som tydelige symptomer hvor opplevelsene av dette er mye indre uro, rastløshet og angst. Symptomene skal ha vært tilstede i barndom. For å sjekke ut det kan DIVA benyttes. http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/RFM/DIVA_2_NORSK.pdf screening for ADHD voksen alder kan ASRS benyttes: http://old.ahus.no/eqs/pasientforlop/docs/doc_22679/attachments/ASRS%20v%201%201%20Sjekkliste%20symptomer%20voksen.pdf Dette er kun et eksempel på vanskelige tilstander som forekommer i kombinasjon. En grundig diagnostisk utredning, også i forhold til evt avvik på EEG bør gjøres. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.