Gå til innhold

er serien "fresh prince of bell air" rasistisk mot hvite folk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blomsterfluen
2 minutter siden, Annkarin skrev:

Det har jeg aldri lagt merke til

Ok. Hvorfor er det så mange i serien som er mørkhudet, men nesten ingen hvithudede? Er Bell air i los angeles et sted der det omtrendt bare bor mørkhudede?

Blomsterfluen

Og i tillegg virker det som om "thats so raven" serien på disney channel er til tider ganske rasistisk. Veninnen til raven baxter i serien, eneste med lys hud, spiller en person med temmelig lite iq og gjør mye rart. Og vennene til cory som er lyshidede også. Han ene derd, og han andre helt merkelig. Ellers virker alle der i den serien med mørk hud smartest og kulest. Politi mannen som fengslet raven og kompisen med mørk hud, han politi mannen var også lyshidet og hans rolle var en dum politimann som ikke skjønte noen ting, og bare stod på sitt.

Blomsterfluen
1 minutt siden, Annkarin skrev:

fordi det skal finnes en eneste serie der rollene er svarte så de også får noen forbilder de som er svarte, alt er jo dominert av hvite i hollywood.

Ok. Dette ante jeg ikke. Jeg trodde sorte og hvite mennesker i usa var blitt venner, etter onkel toma hytte greiene, jeg.

Annonse

Gjest Gargamel
2 timer siden, Blomsterfluen skrev:

Jeg lurer på det, siden han i en epiode rakket ned på om en hvit mann.

Det er sikkert mange fargede som gjør narr av hvite menn. Jeg håper endelig ikke hvite menn begynner å syte, klage, kjøre fb kampanjer og gå i fakkeltog pga det. Det er nok krenkede folk om ikke vi også skal begynne. 

Blomsterfluen
13 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er sikkert mange fargede som gjør narr av hvite menn. Jeg håper endelig ikke hvite menn begynner å syte, klage, kjøre fb kampanjer og gå i fakkeltog pga det. Det er nok krenkede folk om ikke vi også skal begynne. 

Ok. Men jeg har aldri ment å syte eller klage eller noe annet. Jeg bare hadde noe jeg lurte på.

Det er endel å finne i amerikansk film om african americans som latterliggjør hvite (caucasian) eller har nedsettende holdninger basert på "rase". "Presh Price in Bel Air" er ganske mildt sånn sett, sitcom som det er. Men jeg vil ikke si at det er rasistisk å fremstille rasisme. Det blir vel som å sende en dokumentar om Hitler - hvis man da blir fremstilt som nazist, så er det noe galt. Det er fakta i dokumentarer om holocaust, akkurat som det er fakta at mange african americans har nedsettende holdninger basert på "rase" mot hvite. Det er også fakta det som fremstilles i "American Sniper" - det finnes faktisk muslimer som er slik, f.eks. en kone som sender sitt barn mot de amerikanske soldatene med en granat.

Jeg skjønner ikke hvorfor underholdning hele tiden skal tolkes. Hvorfor skal man tolke American Sniper til å være muslimhat, er det ikke greit å se på det som en historie fra en amerikansk soldat sitt liv? Hvorfor skal man tolke tegningene til Charlie Hebdo til å være rasisme, når det åpenbart er satire? Det blir som når Harald Eia og Bård Tufte Johansen viser et klipp med narkomane "Jarle", som har heroinistfremtoning og blander cornflakes i Litago - jeg tror ikke det er vanlig blant de dette gjelder å oppfatte det som hets. Tror de ler av det selv jeg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...