Gjest Lithium Skrevet 26. mai 2016 Skrevet 26. mai 2016 NHD. Bruker Lithionit 83 mg morgen og kveld og Seroquel 400 mg dep. kveld samt 100 mg (vanlig). Schizoaffektiv/bipolar lidelse. De siste lithiumspeil har vært lavere enn før, først på 0,49 og nå på litt over 0,5. Har en del bivirkninger blant annet diare som er nokså plagsomt. Googlet litt og lurer på om valproat eller karbamazepin kan være alternativ? Er ikke så positiv til å øke lithiumdosen på grunn av bivirkningene. Ble nettopp utskvevet dps på grunn av alvorlig depressiv episode. Tenkt mye på om depresjonen kom blant annet på grunn av lavt lithiumnivå..På forhånd takk for svar. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. mai 2016 Skrevet 26. mai 2016 Dessverre vil jeg ikke anbefale disse to alternativene. Karbamazepin er et skikkelig "dirty drug" som interagerer med de fleste andre medikament. Valproat vil jeg sterkt fraråde til alle kvinner som kan tenkes å bli gravide. Jeg har heller ikke mye positivt å si om dette medikamentet. Det virker dessuten best på mani og ikke så bra på depresjon. Jeg anbefaler enten en doseøkning på litium eller tillegg av Lamictal. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.