Gå til innhold

ADHD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har ADHD og lurer på hvorfor jeg blir slapp/flatetut av adhd medisin Conserta 27mg? Brukte 18mg før og da hadde jeg mye mere uro, men fungerte. Kan det ha noe med jernmangel eller vitamin mangel og gjøre at adhd medisinen virker slik? 

Anonymkode: cdf4a...b24

Madelenemie
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har ADHD og lurer på hvorfor jeg blir slapp/flatetut av adhd medisin Conserta 27mg? Brukte 18mg før og da hadde jeg mye mere uro, men fungerte. Kan det ha noe med jernmangel eller vitamin mangel og gjøre at adhd medisinen virker slik? 

Hei!

Jeg vet ikke, men når jeg gir min datter en tabl, endrer hun personlighet, fra pratsom og aktiv, til fullstendig taus (det er ikke hyggelig)  og helt rolig fysisk.

Hun leser i normalt tempo (så ingen dysleksi) , kan gangetabellen på rams (så ingen dyskalkuli) , trenger ikke telle på fingrene og alt fra forkorting av brøk, til forståelse av likning med x, går kjempelett, og neste dag husker hun det hun lærte.

For oss går det ikke på doser og ulik effekt, mer at den gode effekt, om man tenker i forhold til kroppslig ro og læring, dessverre går ut etter ca 2 - 3 timer. Jeg ser frem til utredning, hjelp og at noen ser alvoret og tar ansvar.

Jeg setter mer pris på pratingen hennes, og helgene og fri, enn noen gang, da kan hun være den hun er, og ikke dopet ned på amfetamin, for det føles sånn, når ungen min, som er nokså slitsom, fordi prater så mye, bare blir så stille og heller vil lese en bok, enn å ta 6-10 flik flak kontinuerlig og uten tegn til slitenhet.

Hun er blitt mer glad i skolen, men bare om hun får en tabl, for da greier hun å ha det bra og hun greier få med seg det som skjer. Hun sa til meg en dag at, "mamma, det beste er at etter jeg får en tabl slutter kriblingen under huden ,inni armene mine mest, men også noen ganger i bena, og da blir jeg rolig inni meg, og det liker jeg".

Da tenkte jeg på at akkurat det spurte psykiateren min eldste datter om, men hun er ikke hyperaktiv på utsiden, men ingenting av det visste min lille, så har hun det akkurat så typsik for adhd.

Skrevet

Fatigue er vanlig bivirkning av methylfenidat (Concerta, Ritalin)

AnonymBruker
Skrevet
Den 26. mai 2016 at 20.15, Madelenemie skrev:

Hun er blitt mer glad i skolen, men bare om hun får en tabl, for da greier hun å ha det bra og hun greier få med seg det som skjer. Hun sa til meg en dag at, "mamma, det beste er at etter jeg får en tabl slutter kriblingen under huden ,inni armene mine mest, men også noen ganger i bena, og da blir jeg rolig inni meg, og det liker jeg".

Sånn blir jeg av Valium. Veldig behagelig.

Anonymkode: c1c97...322

AnonymBruker
Skrevet
Den Thursday, May 26, 2016 at 20.15, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg vet ikke, men når jeg gir min datter en tabl, endrer hun personlighet, fra pratsom og aktiv, til fullstendig taus (det er ikke hyggelig)  og helt rolig fysisk.

Hun leser i normalt tempo (så ingen dysleksi) , kan gangetabellen på rams (så ingen dyskalkuli) , trenger ikke telle på fingrene og alt fra forkorting av brøk, til forståelse av likning med x, går kjempelett, og neste dag husker hun det hun lærte.

For oss går det ikke på doser og ulik effekt, mer at den gode effekt, om man tenker i forhold til kroppslig ro og læring, dessverre går ut etter ca 2 - 3 timer. Jeg ser frem til utredning, hjelp og at noen ser alvoret og tar ansvar.

Jeg setter mer pris på pratingen hennes, og helgene og fri, enn noen gang, da kan hun være den hun er, og ikke dopet ned på amfetamin, for det føles sånn, når ungen min, som er nokså slitsom, fordi prater så mye, bare blir så stille og heller vil lese en bok, enn å ta 6-10 flik flak kontinuerlig og uten tegn til slitenhet.

Da tenkte jeg på at akkurat det spurte psykiateren min eldste datter om, men hun er ikke hyperaktiv på utsiden, men ingenting av det visste min lille, så har hun det akkurat så typsik for adhd.

Hei. Ja er bra når det gjør hværdagen bra for henne og hun synes det selv. Men har alltid lurt på om man kan lære seg og leve uten. samtidig lære adferd og få god oppfølging fra en fagperson men i mitt tilfelle så har jeg blitt trygg på at medisin virker og d gjør at jeg tar den hver dag. Har kjent på det og være uten medisin, men da mye uro. Ble mere livlig uten, men også uro og ukonsentrert. Så arbeidsmessig trenger jeg medisin. Jeg orker ikke og være så flatet ut. Så jeg kommer til og spørre legen min om en annen adhd medisin tenker jeg. ☺

AnonymBruker
Skrevet
Den Sunday, May 29, 2016 at 20.47, Psykia AS skrev:

Fatigue er vanlig bivirkning av methylfenidat (Concerta, Ritalin)

Hei. Hva er Fatigue bivirkning? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Hva er Fatigue bivirkning? 

De bivirkningene du beskriver blant annet. Viser ellers til ordboka. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...