Gå til innhold

Cipralex - oppdatering og erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er nå gått to og en halv uke på den generiske versjonen av Cipralex, Escitalopram Mylan 10 mg. startdose for depresjon og grublerier. Dette var en situasjonsutløst depresjon. Jeg har ingen tidligere medisinsk historie. Mine erfaringer så langt er gode. Jeg har så og si ingen store bivirkninger sett bort ifra søtsug og noe nedsatt seksuallyst. Den første tiden hadde jeg også en svak hodepine, men dette gikk over iløpet av noen dager. Jeg har hørt jeg har tålt medisinen godt. Det er vel forøvrig vanskelig å finne et AD, som er helt uten bivirkninger? Uansett, hvis jeg veier opp så foretrekker jeg søtsuget og nedsatt seksualdrift kontra grubling, fortvilelse, frustrasjon og destruktive tanker.

Psykologen min har sagt at virkningen normalt kommer etter en 4 uker. Så hvis jeg har merket en bedring nå er det sannsynligvis tid og placebo. Det er iallefall godt å kjenne at jeg er i stand til å smile og le igjen. Det er flere måneder siden sist. De som sier en blir helt følelsesmessig avflatet og zombie tar feil. Når det er sagt var jeg på Remeron en periode. Da følte jeg meg tydelig medisinering og sløv. Nå føler meg heller ikke fullt så isolert, apatisk og i min egen boble lenger. Det er godt å kjenne på. 

Jeg går ut ifra at jeg nå må gå på dette medikamenter noen måneder, minst 4 har jeg hørt. Det får ta den tiden det tar i samråd med fastlegen min. Spørsmålet mitt er hvordan er nedtrappingen? Noen som har gode erfaringer med å ga gått på dette, som nå har kuttet helt ut? Disse skrekkhistoriene kommer vel først og fremst av de som har hatt langtidsbruk og som har sluttet brått. Det kan jeg forstå ikke er noe sjakktrekk. 

Ellers ønsker jeg alle her inne på forumet en god helg :-)

Skrevet

Gikk på 20mg escitalopram i ca 7 måneder før jeg trappet ned til 0 over en 8 ukers periode.  

Sexlysten forsvant da jeg først begynte å ta det men etter ca 3 uker kom den sakte tilbake. 

Nedtrappingen i seg selv gikk fint.  Var ikke før jeg hadde sluttet helt at jeg opplevde diverse ubehag i form av, svimmelhet, kvalme og innsovningsproblemer.  Det varte i ca 2 uker men var langt ifra en skrekkhistorie. Varierer veldig fra person til person.  

Skrevet

Lyrica, hvordan er du nå iforhold til hvordan du var på medisinen? Tok du medisinen for klinisk depresjon, eller mild/moderat? I mitt tilfelle er jeg vel mild/moderat. Jeg har lest at medisinen først og fremst er effektiv på kraftige depresjoner, men jeg har fått steng beskjed om å ikke og ta til meg alt jeg leser, holde meg til troverdige kilder. Stjernestøv, takk :-)

Skrevet

På den tiden var det moderat i følge psykolog.  Jeg ble veldig flat, følelsesmessig i perioden jeg tok det.  Det hjelper heller ikke at jeg har levd livet i en egen boble, på gutterommet hjemme med mor og far uten struktur og ansvar i hverdagen.

Jeg har det bedre i dag men det skyldes andre faktorer enn medisiner.  Vill ikke gi inntrykket av at ting ble bedre etter jeg sluttet med AD.  Foreldrene mine ga meg et spark i baken og jeg har byttet til en psykiater som jeg virkelig har troen på.  Jeg tar medisiner men ikke AD.  Kort oppsummert:

Jeg jobbet ikke.  Droppet ut av studiene.  Jeg var en egoist og utnyttet foreldrene mine sin snillhet.  Jeg nektet å vokse opp og ta ansvaret for mitt eget liv.  Jeg var passiv.  Det var hovedårsakene til ting gikk som det gikk.  Er folk der ute som har oppnådd fantastiske resultater på AD.  Vi er alle unike ☺

motorPrøysen
Skrevet

Bedring etter to og en halv uke trenger slett ikke være placebo. Sjansen for abstinenssymptomer er mindre jo langsommere du trapper ned. Etter fire måneders bruk kan du bruke en måned på å trappe ned. For de fleste går det greit.

Skrevet

Takk for svar igjen, Lyrica og motorPrøysen. Jeg kjenner det er litt tidlig og uroe seg for nedtrapping etter så kort tid, og som du sier så går det sikkert greit dersom det er en fornuftig nedtrapping. AD er selvfølgelig ikke noen løsning i seg selv, men for å forsøke og komme litt ovenfor og tenke klarere i en periode. Følelsene mine kjennes ikke avflatet ut og det er godt. Nå har jeg endelig fått time hos off. psykolog, så nå blir det ikke så fryktelig dyrt heller. Jeg føler jeg ser litt lys nå etter lang tid i gjørma og det er godt.

Det er virkelig skummelt med tanker om at ting ikke blir bedre når en er skikkelig nede. Jeg har fått en helt ny respekt for psykiatrien og sinnslidelser etter de siste måneders påkjenninger. Tenk at det finnes folk som strever kronisk med både angst og depresjon. Det må være et helvete. Jeg bør vel være takknemlig for at ting ikke er verre når alt kommer til alt. 

Skrevet

Jeg kjente også virkning etter bare noen dager på Cipralex 10mg.  Noen glimt av håp og liv, som ikke hadde vært der på lenge. 

Hadde en moderat til alvorlig (?) depresjon, som jeg der og da trodde kom som lyn fra klar himmel - men som jeg i ettertid ser at har utviklet seg over ett til to år.  De første symptomene mine var kvalme og tidvise svelgeproblemer.  

Så ble det gradvis bedre og bedre.  Depressive tanker og mørk stemning om morgenen var det som hang lengst igjen, men etter 4 - 5 måneder var alt helt bra.  

Nedtrapping har jeg ikke erfaring med, da jeg bare har fortsatt på samme dose i alle tre årene siden.  Planen var først å slutte etter 6 måneder, men utsatte det til 1 år, og så bestemte jeg meg for å fortsette så lenge jeg kan. Bakgrunnen for det, var at jeg når jeg ser tilbake har jeg "alltid" hatt vanskelige perioder som ikke er generert av ytre hendelser. Jeg trodde bare at det skulle være sånn, men nå vet jeg at det ikke er nødvendig. 

Jeg føler meg heller ikke flat i følelseslivet.  Jeg slipper angst, grubling, nedstemthet, daglig kvalme og tvangstanker.  Finner rolig glede i ting som litteratur, musikk, familieliv, etc.  

Jeg bruker forøvrig også nå Escitalopram Mylan 10 mg, og merker ingen forskjell fra originalpreparatet. 

Deler tankene dine om ny respekt for psykiatrien, og alle som sliter med psykiske sykdommer.   Ønsker deg lykke til og god bedring. 

Skrevet

Hei Kalevaala, takk for at du deler.

Det er vel typisk for depresjonen at de depressive tankene og den mørke stemningen kommer om morgenen? Jeg kjenner meg iallefall igjen der. Jeg har det generelt bedre om kvelden, særlig før jeg skal sove da jeg vet jeg får en pause fra alle grublerier.  Tankene pleier som regel å lette litt iløpet av dagen. 

Det er skummelt når små tegn til depresjon får utvikle seg. En føler seg nedstemt en periode. Så varer det og blir gradvis verre før en kan få en skikkelig smell. Du skriver at de mørke følelsene ble generert innenfra. Det er vel kanskje typisk for den mer alvorlige depresjonen? 

Det er godt å høre at du merker en bedring. Jeg var egentlig veldig skeptisk til medisiner i utgangspunktet, men jeg er villig til å prøve hva som helst for å få roet ned tankene og grubleriet. Merker du også at du blir veldig tørr i munnen om morgenen? Jeg passer på å drikke mye vann. Jeg var hos tannlegen nylig og fikk påvist begynnende hull. En får det visstnok lettere når en er tørr i munnen, så jeg får passe på, ellers blir det fort dyrt. 

når det gjelder dose tenker jeg å fortsatt stå på 10 mg. Leser om mange som øker/minker dose etterhvert, men det er vel helt i orden å stå på samme dose og ikke endre noe dersom en merker en effekt. Escitalopram er forøvrig mye rimeligere enn Cipralecen. Tror jeg betalte 30,- for en 50 tabl.

Takk skal du ha. Jeg ønsker deg lykke til selv:)

Skrevet

Hei,

Jeg har veldig god erfaring med Cipralex. De virker fort på meg, innen 1-2 uker merket jeg forskjell. Jeg merket ikke noen andre bivirkninger enn at jeg var veldig trøtt de første ukene, men det gikk så over. Jeg tenker det er verdt det å gå på en slik medisin en stund, når man kan få det bedre. Går man for lenge med en depresjon har den også lettere for å sette seg helt fast - det er min erfaring.

Skrevet

Hei dere,

Fra å ha noen gode dager fikk jeg plutselig tilbakefall med en del grubling. De siste dagene har jeg følt meg nedstemt, irritert, frustrert, rastløs og lei av å ha det kjipt. Jeg hadde også en elendig dag etter en kveld med alkohol, kanskje ikke overraskende. Spørsmålet mitt er om det er normalt med tilbakefall også på AD, nå nærmer det seg vel tre uker. Jeg har lest at full effekt oppnås først etter 4-6 uker.  Det ble vel ekstra nedtur nå som jeg merket at jeg hadde noen gode dager. Er det normalt at det går litt i bølgedaler? Det blir vel lettere å akseptere hvis dette er innenfor normalen. Jeg velger å skrive her slik st jeg ikke blir en belastning for nærmeste familie. Jeg merker behovet for å ventilere litt av og til.  Takk for svar. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det vanlige er at det går i en bølgende utvikling, men at trenden er at det går oppover.

Det er ekstremt uheldig å drikke alkohol i denne fasen.

Skrevet

NHD, takk for svar. Da avstår jeg fra alkohol fremover. Det var ikke noe voldsomt inntak, men tydeligvis nok. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...