Gå til innhold

Mulig hjertefeil?


Stitluss

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har blitt fortalt at jeg har et "slow heart" under en helse sjekk i statene. De forklarte ikke mer hva det gikk ut på og det har skapt litt bekymring hos meg. Jeg har veldig lav hvilepuls (lavest målt etter yoga er 27 slag/min) og gjennomsnittet når jeg sitter er rundt 45-50 slag/min.

Det som gjør meg bekymret er at jeg opplever av og til en følelse av at hjerte "re-setter" seg, ved at jeg går fra høy puls (ca 160 slag/min) til veldig lav puls på ca 40 slag/min i løpet av 1-2 sekund. Deretter i løpet av 5-15 sek øker pulsen jevnt opp til høy puls igjen. Dette skjer oftest når jeg går brått fra lav aktivitet til høy og brått tilbake til lav igjen. Jeg har opplevd å bli svimmel og kvalm, men det skjer ikke så ofte.

Har jeg grunn til bekymring og bør gå og få testet eller er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg var deg ville jeg bedt fastlegen om en henvisning til 24-timers EKG.

Det finnes en tilstand som gir symptomer som du beskriver, som kalles sinusknutedysfunksjon eller "sick sinus syndrome". Det innebærer at hjertets naturlige "pacemaker" - sinusknuten, enten blir for sterkt påvirket av "input" fra nervesystemet eller av en eller annen grunn ikke fungerer som den skal.

Har du også perioder hvor du føler deg svimmel/besvimer? I såfall bør du undersøkes ganske raskt, men hvis ikke er det nok ikke farlig, men det finnes behandling for det, hvis det er det du har.

Det kan også være andre årsaker (andre blokkeringer i hjertets elektriske system, eller faktisk normalt), men det finner de som sagt ut av ved en 24 timers EKG. Det kan også bestilles "på dagen" privat ved de fleste større medisinske sentre (Volvat, Aleris, mv.) og koster et par tusen kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...