Gå til innhold

Black and Decker eller

Anbefalte innlegg

Madelenemie
7 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg trodde du bare skulle bore et hull. Skal du sage et sånt hull i en betongsvegg mener jeg du bør leie et firma med betongsag. Det er ikke et noe jeg ville prøvd på i alle fall. Jeg leker gjerne rørlegger, elektriker og psykiater, men ett sted må jo grensen gå:-) 

ok takk,

Jeg tenker gjøre det selv, men har jeg tid å finne ut av mulighetene for dette.

Jeg har borret hull i murveggen mange ganger med slagdrill, jeg visste ikke forskjellen på navnet, og det var den Bosh som har gått i stykker.

Jeg leker ikke de lekene du leker:-) jeg leker mer bilmekaniker, :-) sparte nettop 60 000 kr:-) og jeg tenker prøve få til dette selv.

Psykiater:odet gir jeg meg aldri ut på.

Fortsetter under...

35 minutter siden, Madelenemie skrev:

Ok takk,

Det blir da til at jeg har bestemt å leie så kraftig utstyr, takk for det med murbrekker, aldri hørt om.

Jeg vil lage en åpning på ca 1x2 meter i en bettong som er ekstremt solid, så må leie utstyr for sånt, men det er lenge til:-)

Da må du være sikker på at det ikke er en bærevegg i huset.

Få fagfolk til å se på dette og til å utføre jobben, det er ikke noe for amatører.

Madelenemie
8 minutter siden, Trine skrev:

Ok, vær forsiktig med vinkelsliperen da ;)

Om du skal skjære ut ca 1x2 m betongvegg, så trenger du ikke en slagdrill. En slagdrill brukes til å borre runde hull opp til ca 30 mm i diameter. Det du trenger er en betongskjærer. Altså, en som er utdannet til å skjære ut store hull i betong. Den jobben krever både vann og maskiner man ikke får kjøpt på Jula.

ok takk;)

Tenker google og evt leie utstyr og vurdere videre.

Når jeg greier gå fra null kunnskap i bil til på ca 2 uker spare ca 60 000 kr, så tror jeg at dette bør gis en sjanse.

Men som jeg sa med bilen:-) jeg vet ikke om jeg greier det men jeg skal la deg vite det om jeg gjør:-)

Bilen greide jeg;)

takk for rådet med vinkelsliperen:-)

Madelenemie
3 minutter siden, Høstløv skrev:

Da må du være sikker på at det ikke er en bærevegg i huset.

Få fagfolk til å se på dette og til å utføre jobben, det er ikke noe for amatører.

ok takk,

det sa de med bilen også, den har nettopp vært på en velfortjent langtur;)og møtt dols søteste dame.

Jeg vet hva som er bærevegger, og jeg tenker altså ikke fjerne en hel vegg, heller ikke fjerne en del av den uten å spørre, google m.m. men jeg planlegger å gjøre det selv, men om det ender med det, det vet jeg ikke. 

Jeg ser bare oftere og oftere at mye kan fikses selv.

Jeg vet ikke hvor mange PC jeg har fikset uten en eneste kunnskap på papir, og jeg har ikke ødelagt noen.

8 minutter siden, Madelenemie skrev:

ok takk,

det sa de med bilen også, den har nettopp vært på en velfortjent langtur;)og møtt dols søteste dame.

Jeg vet hva som er bærevegger, og jeg tenker altså ikke fjerne en hel vegg, heller ikke fjerne en del av den uten å spørre, google m.m. men jeg planlegger å gjøre det selv, men om det ender med det, det vet jeg ikke. 

Jeg vet ikke hvor mange PC jeg har fikset uten en eneste kunnskap på papir, og jeg har ikke ødelagt noen.

Bil og pc er litt anderledes enn en tung betongkloss. Og strengt talt var det vel en fyr som hjalp deg med å bytte ventilene på bilen? Du bør ta risikovurderinger før du setter igang med alle disse tingene du ikke kan. Hva er det værste som kan skje om du gjør noe galt med bilen? Den må på verksted. Hva er det værste som kan skje om du ødelegger en pc? Du må kjøpe en ny. Hva er det værste som kan skje om du river ned en betongvegg i et hus?

1 time siden, Madelenemie skrev:

ok takk,

Det er ganske stor forskjell på å fikse en PC og å begynne å styre med å ta ned evt. bærevegger i huset uten kyndig hjelp :-)

Annonse

Madelenemie
1 time siden, Trine skrev:

Bil og pc er litt anderledes enn en tung betongkloss. Og strengt talt var det vel en fyr som hjalp deg med å bytte ventilene på bilen? Du bør ta risikovurderinger før du setter igang med alle disse tingene du ikke kan. Hva er det værste som kan skje om du gjør noe galt med bilen? Den må på verksted. Hva er det værste som kan skje om du ødelegger en pc? Du må kjøpe en ny. Hva er det værste som kan skje om du river ned en betongvegg i et hus?

:-)

Bil og PC er vanskeligere enn en betongkloss:-)

Tja jeg fikk god hjelp, men jeg fant selv hva som var problemet, jeg har selv byttet alle delene, og alene:-) og før jeg dro på langtur, før jeg dro på langtur, ja jeg var litt annspent i skuldrene, syns bilen ristet m.,m. men etter 10 mil gikk det bedre:-)

Bilen og jeg trengte altså en langur.

Ang PC`er, er det langt mer som kan gå galt, og jeg har fikset mange PC `er , og for mange, med kun satt på spissen ved hjelp av you tube som lærer:-) 

Mine barn gjør det samme med Pc `er.

Men så får vi se da om jeg får til en bettongvegg, alt beror på fakta jeg finner ut av, samt råd, samt om jeg finner det forsvarlig.

Altså ang bilen, jeg har aldri byttet bildeler, men etter å ha lært grunnprinsippene, byttet jeg alle selv, og uten problem, nå var jeg godt og nært og tydelig intruert, men jeg gjorde det selv og med nye deler, 

Jeg var likevel forbausende usikker på mitt eget arbeide, og jeg  merker meg nettopp det, usikkerheten, og grunnløsheten i denne, men det må jeg tenke mer på, jeg vet ikke hvilken konklusjon å trekke av det, men de jeg besøkte var mer enn imponert, så hvorfoir er ikke jeg det? Jeg aner ikke, men det må jeg tenke mer på før jeg har noen mening om.

6 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Dette er et prosjekt som er viktig, men ikke skal skje i løpet av sommeren, jeg skal ikke fjerne en hel vegg, men fjerne nok til å sette inn en dør, dvs jeg gjør om i kjelleren.

Skal du henge opp bilder i murvegg kan du nok bruke murstifter, det gjør jeg, men det er lette ting, eller for skikkelig oppheng må du nok ha slagdrill.:-)

Så handy du er, har du alltid vært slik? 

Jeg vurderte murstifter i dag men de maleribildene jeg skal ha opp er så tunge at jeg våger ikke, det er bare så typisk at det raser ned og knuser glass og ramme..

8 timer siden, Trine skrev:

Om du skal borre i en murvegg så må du ha en drill med slagfunksjon, med mindre det er en skikkelig bedriten murvegg. Da kan du klare det med en vanlig drill og murbor. Men da bør du beregne goooood tid :P

Notert. Men ...hvordan vet man om drillen har slagfunksjon?? 

2 timer siden, XbellaX skrev:

Jeg vurderte murstifter i dag men de maleribildene jeg skal ha opp er så tunge at jeg våger ikke, det er bare så typisk at det raser ned og knuser glass og ramme..

Da har den en bryter med bilde av et bor og bilde av en hammer. Så bare vrir man om ettersom hva man skal bore i ;) Tunge malerier ville jeg brukt skrue og plugg for å henge opp. Bruker det på mindre bilder også jeg da, selv om det sikkert er litt overdimensjonert. Sikkert fordi jeg alltid har hatt slikt for hånden, så slipper jeg dra ut for å kjøpe stifter. Men nå har jeg bare betongvegger i kjelleren og der har jeg ikke pyntet med bilder ;)

Madelenemie
15 timer siden, XbellaX skrev:

Hei!

Nei jeg måtte bli det fordi min mann har flere tommeltotter enn meg, også liker han ikke fysisk arbeide.

Jeg har inidlertid alltid fikset og funnet ut av ting, men snekring, har jeg aldri fått til.

Har ikke grunnleggende kunnskap, har ikke hatt en foreldre å lære av, så googler, feiler, og prøver på nytt, altså med tanke på snekring.

Det har gått raskt fremover etter at jeg kastet meg mer seriøst ut i det. 

Maleribilder, med glass og ramme, da ville jeg nok ikke valgt murstift:-)

Har du funnet en løsning for bildene?

1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Nei jeg måtte bli det fordi min mann har flere tommeltotter enn meg, også liker han ikke fysisk arbeide.

Jeg har inidlertid alltid fikset og funnet ut av ting, men snekring, har jeg aldri fått til.

Har ikke grunnleggende kunnskap, har ikke hatt en foreldre å lære av, så googler, feiler, og prøver på nytt, altså med tanke på snekring.

Det har gått raskt fremover etter at jeg kastet meg mer seriøst ut i det. 

Maleribilder, med glass og ramme, da ville jeg nok ikke valgt murstift:-)

Har du funnet en løsning for bildene?

Ja, nå skal det gå, takket være deg og Trine :-) 

Madelenemie
1 minutt siden, XbellaX skrev:

Ja, nå skal det gå, takket være deg og Trine :-) 

;)supert

Flott at man spør om konkrete ting på dol, for det meste konkrete og fysiske kan lett fikses.

Selv fikset jeg bilen for litt over en uke siden, og sparte ca 60 000 kr. på å fikse den selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...