Beautiful_Creatures Skrevet 29. mai 2016 Skrevet 29. mai 2016 Ville bare dele denne:-) Vet jo det er flere med førstehåndskunnskap om Asperger her på forumet. Her ser man hvor viktig det er med tidlig hjelp. http://mobil.an.no/nyheter/det-er-ikke-synd-pa-meg/s/1-33-5620738 0 Siter
FGT Skrevet 29. mai 2016 Skrevet 29. mai 2016 (endret) 33 minutter siden, Beautiful_Creatures skrev: at Ville bare dele denne:-) Vet jo det er flere med førstehåndskunnskap om Asperger her på forumet. Her ser man hvor viktig det er med tidlig hjelp. http://mobil.an.no/nyheter/det-er-ikke-synd-pa-meg/s/1-33-5620738 Ja det er fint å lese om dette. Dette er fra 2010, så vi får bare håpe på at hun fortsatt har det slik, eller at det utvikler seg for henne slik at hun kan møte nye utfordringer på en positiv måte. Ellers kan jeg si at det med tidlig hjelp er spesielt viktig å få god respons på det en er flink til, slik at selvfølelsen og selvtilliten kan vokse , samt å kunne også se sine begrensinger etter hvert. Unødvendige strenge krav som ikke er viktig for å beskytte, vel og merke, kan kvele den følelsen de trenger, nemlig selvtillit og gode tilbakemeldinger.. Endret 29. mai 2016 av FGT 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 29. mai 2016 Forfatter Skrevet 29. mai 2016 (endret) Jeg la ikke merke til at den var fra 2010, men uansett bra det settes mere søkelys på problemene innen autismespekteret:-) Spesielt godt å se foreldre som forstår og setter seg inn i problemene til barnet på den måten:-) Endret 29. mai 2016 av Beautiful_Creatures 0 Siter
FGT Skrevet 29. mai 2016 Skrevet 29. mai 2016 (endret) 5 timer siden, Beautiful_Creatures skrev: Jeg la ikke merke til at den var fra 2010, men uansett bra det settes mere søkelys på problemene innen autismespekteret:-) Spesielt godt å se foreldre som forstår og setter seg inn i problemene til barnet på den måten:-) Ja visst Endret 29. mai 2016 av FGT 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2016 Skrevet 30. mai 2016 Den 5/29/2016 at 10.48, Beautiful_Creatures skrev: Ville bare dele denne:-) Vet jo det er flere med førstehåndskunnskap om Asperger her på forumet. Her ser man hvor viktig det er med tidlig hjelp. http://mobil.an.no/nyheter/det-er-ikke-synd-pa-meg/s/1-33-5620738 Ja:-) det er, viktig med tidlig hjelp ved asperger. Hos mine barn går det faktisk mot at noen av dem "vokser fra" diagnosen, dvs at selv om de hadde et sett medfødte vansker, og man på et vis kan si at de er der fremdeles, så har de teorien om hvordan ting fungerer så mye mer implementert i seg, nettopp fordi de startet tidlig på autismeprogrammet. Jeg visste dette var viktig da vi søkte dem inn og forklarte hva jeg ville barnehabiliteringen skulle hjelpe dem med, men at det har så mye å si i forskjell, det visste jeg ikke. Men dette er jo barn med svært gode evner (det vil si langt over gjennomsnittet), så som min sønn sa en dag, " Jeg finner det ikke vanskelig å forstå andre mennesker, lese andre mennesker", han forklarte at etter at han fikk interesse leste han seg bare opp på det. Han er ganske god på det, det er himmelvid forskjell fra for bare et par år siden, altså før han fikk interesse. Han tenker kvitte seg med diagnosen etter hvert, men han skal ta master kjappere først, også søke forsvaret. Men nettopp det å få interesse for de mellommenneskelige relasjoner, kan kreve nettopp at man starter tidlig. Jeg fikk selv interessen gradvis og etter at jeg ble diagnostisert, jeg begynte skjønne at det var en kunnskap jeg manglet, da jeg skjønte det, leste meg litt opp over en god del år, og var nok litt for skråsikker iblant, men så begynte jeg lytte og lære av andres erfaringer, og dermed ved å sette teori og andres erfaring sammen, er jeg blitt langt flinkere sosialt, selv om jeg startet på "egenhånd" og ikke gikk gjennom et bestemt autismeprogram, men jeg hadde en sterk psykiater med lang farsttid og erfaring med meg, så helt på egenhånd var det ikke. Så avhengig av også kognitive og intelektuelle evner, autisme kan underlettes for den som har det, og gå fra besvær til styrke, det skaper trygghet og et solid fundament man kan bygge videre på. Så igjen, denne jenta er som så mange, et godt resultat av gode foreldre, godt omsorgsmiljø, tidlig hjelp og forståelse, det er sånn man minimaliserer vansker, og ikke minst syns jeg hennes integritet og modenhet er spesielt gledelig og vitner om noe som vil funke, hun viser en tydelig styrke som kommer fra hennes eget ego/indre. Viktig å formidle nettopp disse historiene. Anonymkode: 8fd5b...9fd 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.