Gå til innhold

Arbeidsdag, hvor mange timer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal begynne å jobbe. Lurer på hvor mange timer en vanlig arbeidsdag er? 7,5 eller 8 timer??

Skal bli godt å komme i jobb etter flere år som psyk, er frisk nok nå til å jobbe. :-)

Anonymkode: 2e8e5...01d

Skrevet

Får betalt for 8, inkl. 30 min obligatorisk pause.

Skrevet

7,5 timer.

8 timer hvis du har betalt matpause.

motorPrøysen
Skrevet

I det private er arbeidsdagen nesten alltid 8 timer (du har med andre ord ikke betalt lunsj). I det offentlige er arbeidsdagen ofte 7,5 timer (du har betalt lunsj).

AnonymBruker
Skrevet

1. Hvor mange uker ferier har man? Er vel variabelt?

2. Hvordan får man betalt i ferien? Er vel noe som heter "feriepenger" som man får til sommeren. Men mange har vel ikke all ferien på én gang, i fellesferien.

3. Har alle krav på ferie? Er vel noe med "fast stilling" å gjøre?

Anonymkode: d47e7...8bd

AnonymBruker
Skrevet

4. Hvis man ikke har krav på ferie (eller betalt ferie blir vel rettere sagt), hvordan ordner man det økonomisk når man skal ha "ferie" (jeg antar man må ha noen avbrekk...)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Alle har 5 ukers ferie (i året). Fra 60 har en 6 uker.

2. I det offentlige får vi vår månedslønn hver måned enten vi har ferie eller ikke. Alternativet er å få utbetalt feriepenger i juni og bli trukket i lønn når en har ferie. http://www.dinside.no/104650/her-er-ferie-pengekalkulatoren

3. Alle har krav på ferie. Om en ikke har opptjent feriepenger forrige år, må en ta ferie uten lønn.

4. Da tar en mindre ferie eller lever på oppsparte midler.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal begynne å jobbe. Lurer på hvor mange timer en vanlig arbeidsdag er? 7,5 eller 8 timer??

Skal bli godt å komme i jobb etter flere år som psyk, er frisk nok nå til å jobbe. :-)

Anonymkode: 2e8e5...01d

Jeg jobber 100% stilling og 38 timers uke, vi får altså betalt 4 av 5 lunsjpauser, aner ikke hvorfor det er sånn. :) Kommunalt ansatt.

Skrevet
37 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Alle har 5 ukers ferie (i året). Fra 60 har en 6 uker.

2. I det offentlige får vi vår månedslønn hver måned enten vi har ferie eller ikke. Alternativet er å få utbetalt feriepenger i juni og bli trukket i lønn når en har ferie. http://www.dinside.no/104650/her-er-ferie-pengekalkulatoren

3. Alle har krav på ferie. Om en ikke har opptjent feriepenger forrige år, må en ta ferie uten lønn.

4. Da tar en mindre ferie eller lever på oppsparte midler.

Pkt.1 i innlegget er ikke riktig.

Ferieloven definerer 25 dager men det inkluderer lørdager. Derfor er minste ferie etter loven 4 uker og 1 dag. Ved en slik ferie er feriepenger 10,2%. Men de aller fleste har fem hele uker og da er feriepengene 12,5%.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har peiling på sånt

-begynte å jobbe i fjor i juni, har jobba et år til sammen når juni måned er over i år, har jeg da tjent opp noe ferie? 6 mnd = 2,5 uker, eller?

-hvis jeg bare får feriepenger, det jeg tjente opp i fjor, utbetalt i juni eller  juli, betyr det at jeg kan ta 4-5 uker ferie?

Anonymkode: b7700...455

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tjener typisk de lavtlønnede? Ufaglært f.eks. Rema, renhold, bensinstasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...