Fourvix Skrevet 29. mai 2016 Skrevet 29. mai 2016 Hei! Håper du tar deg tid til å svare meg, for dette lurer jeg veldig på. Jeg går i dag på 10mg cipralex, men psykiateren min har nevnt at brintellix kanskje er et bedre preparat for meg. Har egentlig grei effekt av cipralex, men har hørt så mye positivt om brintellix, at jeg ønsker å gi det et forsøk. Spørsmål: Hvordan bør overgangen være? Altså hvordan seponere cipralex og starte med brintellix på best mulig overlappende måte? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 Skrevet 29. mai 2016 3 timer siden, Fourvix skrev: Hei! Håper du tar deg tid til å svare meg, for dette lurer jeg veldig på. Jeg går i dag på 10mg cipralex, men psykiateren min har nevnt at brintellix kanskje er et bedre preparat for meg. Har egentlig grei effekt av cipralex, men har hørt så mye positivt om brintellix, at jeg ønsker å gi det et forsøk. Spørsmål: Hvordan bør overgangen være? Altså hvordan seponere cipralex og starte med brintellix på best mulig overlappende måte? Jeg tror du går rett over fra den ene dagen til den andre til 10 mg brintellix. NHD får korrigere om det er feil.Har selv gjort byttet. Anonymkode: f8d52...1f5 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. mai 2016 Skrevet 29. mai 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du går rett over fra den ene dagen til den andre til 10 mg Brintellix. Anonymkode: f8d52...1f5 Det er helt korrekt :-) 0 Siter
Fourvix Skrevet 29. mai 2016 Forfatter Skrevet 29. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du går rett over fra den ene dagen til den andre til 10 mg brintellix. NHD får korrigere om det er feil.Har selv gjort byttet. Anonymkode: f8d52...1f5 Aah, tusen takk for svar begge to Hvordan er erfaringen din med brintellix Anonym? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 Skrevet 29. mai 2016 1 time siden, Fourvix skrev: Aah, tusen takk for svar begge to Hvordan er erfaringen din med brintellix Anonym? Så langt veldig bra. Den påvirker ikke libidoet, og det er en bra ting etter årevis med cipralex som gjorde meg helt aseksuell. Jeg sover bedre om nettene enn på cipralex, virker like bra på pmsen min. Når det gjelder hvordan den virker på humøret så skulle jeg nok ønske den trakk meg litt lenger opp. Føler meg ikke helt depresjonsfri, men det er like bra som på cipralexen. Den virker ganske bra på angsten min. Alt i alt er jeg glad for å ha byttet. Du må ha lykke til. Om du blir kvalm i starten, så er det ganske vanlig. Det gikk over med meg da. Anonymkode: f8d52...1f5 0 Siter
Fourvix Skrevet 30. mai 2016 Forfatter Skrevet 30. mai 2016 Skjønner. Spennende. Men litt skeptisk til den kvalmegreia.. Er det full spysyke liksom? Og er det lurest å ta om morgenen eller kveld? Ja libido-issuet går meg på nervene. Men det er også den eneste langvarige bivirkningen jeg har. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2016 Skrevet 30. mai 2016 1 time siden, Fourvix skrev: Skjønner. Spennende. Men litt skeptisk til den kvalmegreia.. Er det full spysyke liksom? Og er det lurest å ta om morgenen eller kveld? Ja libido-issuet går meg på nervene. Men det er også den eneste langvarige bivirkningen jeg har. Ikke alle blir kvalm. Men en del blir det. Lurt å ta den til mat. Jeg tar den morgenen, men noen som blir kvalm av den sier de tar den om kvelden, slik at de kan sove når kvalmen står på. Du får bare se hvordan det går. Kanskje du ikke får noen bivirkninger. Jeg synes det med libidoet er viktig. Spesielt for oss som må stå på det hele livet. Om en trenger AD for kortere perioder er det kanskje ikke så viktig. Anonymkode: f8d52...1f5 0 Siter
Tandorini Skrevet 31. mai 2016 Skrevet 31. mai 2016 12 timer siden, Fourvix skrev: Skjønner. Spennende. Men litt skeptisk til den kvalmegreia.. Er det full spysyke liksom? Og er det lurest å ta om morgenen eller kveld? Ja libido-issuet går meg på nervene. Men det er også den eneste langvarige bivirkningen jeg har. Folk reagerer forskjellig. Jeg merket ingen kvalme, annet en muligens litt nedsatt appetitt noen dager. Litt kløe på overkroppen, som også gikk over i løpet av 3-4 dager. Det er mange AD som har kvalme som bivirkning, men ikke så mange som har oppkast/brekninger. Forsøk ikke å tenke for mye på det. Alle blir kvalme av tanken på å bli kvalm. Dersom en i familien har oppkastsyke, for eksempel, så er det umulig ikke å føle seg kvalm, selv om en ikke skulle være smittet. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. mai 2016 Skrevet 31. mai 2016 Når du går direkte over fra et SSRI til Brintellix, har du allerede gjort unna "den kvalmegreia" :-) 1 Siter
Mexico Skrevet 12. juni 2016 Skrevet 12. juni 2016 Den 29.05.2016 at 15.10, Fourvix skrev: Hei! Håper du tar deg tid til å svare meg, for dette lurer jeg veldig på. Jeg går i dag på 10mg cipralex, men psykiateren min har nevnt at brintellix kanskje er et bedre preparat for meg. Har egentlig grei effekt av cipralex, men har hørt så mye positivt om brintellix, at jeg ønsker å gi det et forsøk. Spørsmål: Hvordan bør overgangen være? Altså hvordan seponere cipralex og starte med brintellix på best mulig overlappende måte? Hei! Hvordan har det gått med deg,har du byttet til Brintellix, gikk det greit å bytte? Håper det er greit at jeg spør, for jeg har tatt min første i dag, gått rett over fra 20 mg Cipralex til 10 mg Brintellix og er veldig spent :-) 0 Siter
Fourvix Skrevet 20. juni 2016 Forfatter Skrevet 20. juni 2016 (endret) Hei. Jeg har vært ute og reist, beklager at jeg ikke svarte. I samråd med behandler ble vi enige om å utsette dette foreløpig, da cipralex i lav dose har såpass bra effekt som den har, og med tanke på at jeg er i slutten av nedtrapping av sobril. Er vel kanskje ønsketenkning at brintellix vil gjøre det så mye bedre, men cipralex har hatt dårlig resultat på angst. Og så er det libidotullet :/ men jeg sier til meg selv, at det er bedre å være litt sløv nedentil enn å gå på 100mg+ sobril i døgnet og være sløv i hodet, og suicidal-depressiv. For hver dårlige dag i dag, minner jeg meg selv på hvordan det var før jeg begynte på cipralex igjen. Men fra 20mg cipra til 10mg brintellix hørtes da skummelt ut? Slik jeg har skjønt det er de ganske ekvivalente, så da må du vel få fryktelige withdrawals/seponeringssymtomer? Endret 20. juni 2016 av Fourvix 0 Siter
tilstede Skrevet 20. juni 2016 Skrevet 20. juni 2016 2 timer siden, Fourvix skrev: Hei. Jeg har vært ute og reist, beklager at jeg ikke svarte. I samråd med behandler ble vi enige om å utsette dette foreløpig, da cipralex i lav dose har såpass bra effekt som den har, og med tanke på at jeg er i slutten av nedtrapping av sobril. Er vel kanskje ønsketenkning at brintellix vil gjøre det så mye bedre, men cipralex har hatt dårlig resultat på angst. Og så er det libidotullet :/ men jeg sier til meg selv, at det er bedre å være litt sløv nedentil enn å gå på 100mg+ sobril i døgnet og være sløv i hodet, og suicidal-depressiv. For hver dårlige dag i dag, minner jeg meg selv på hvordan det var før jeg begynte på cipralex igjen. Men fra 20mg cipra til 10mg brintellix hørtes da skummelt ut? Slik jeg har skjønt det er de ganske ekvivalente, så da må du vel få fryktelige withdrawals/seponeringssymtomer? Å gå fra 20 mg cipralex til 10 mg brintellix er helt greit. Ingen seponeringsvansker, men en er kanskje litt ubeskyttet en ukes tid før det går seg til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.