Gå til innhold

Vanskelig middelvei

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Jeg syns ofte at mye blir nokså ekstremt,

Jeg er selv veldig bevisst på priser, fordi jeg vil spare mer, men jeg lar det ikke gå så langt at det blir livsoverskyggende.

Da jeg leste denne artikkelen:

http://pluss.vg.no/2016/05/30/2421/2421_23695233

Tenkte jeg at selv om jeg liker tilbud, er bevisst tilbud, handler bevisst og ikke for mye av noe, (lar meg ikke lure til å handle noe jeg ikke hadde tenkt) , så syns jeg det har gått litt langt når man ikke kan kjøpe en fargeleggingsbok til barnet sitt, eller klipper opp tuber med mat, tannkrem, shampoo m.m.

Jeg har ikke noe ønske om å bli så ekstrem, jeg ville ikke følt frihet og lykke, hvis alt skulle handle om sparing helt ned til hvert minste øre.

Da jeg drev med dumpsterdiving, handlet det mer om prinsipper, ønske om å lære noe nytt, og jeg gjorde det med stor stolthet, 

Kan jeg spare, gjør jeg det, men må jeg bruke mye penger gjør jeg også det.

De som lærte meg dumpsterdiving, syns jeg er ekstreme, fordi de kan ikke bare handle en blomst når de trenger det, de må først finne ut om de kan finne noe gratis. Og de kan ikke spise på resturant m.m.. Det er da jeg syns ting har blitt ekstreme, og ikke er ok lenger.

Men fortsatt sparer jeg, det og der jeg kan, og med enda bedre råd, medfører det at jeg kan kjøpe fine ting til andre:-) 

Jeg vurderer ta meg en rusletur i natt, der jeg titter inn i søppelkassene til butikkene, det er lenge siden jeg har spart, på den måten:-),  men det handler mer om prinsipper, mer enn behov jeg har, og en gang da en bussholdeplass jeg gikk forbi hadde mange mennesker på seg, fikk alle sin del, og mer enn det økt bevissthet rundt hvor mye som kastes.

De fleste mennesker blir tenksomme når de ser hvor mye mat som kastes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411933-vanskelig-middelvei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
51 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg syns ofte at mye blir nokså ekstremt,

Jeg er selv veldig bevisst på priser, fordi jeg vil spare mer, men jeg lar det ikke gå så langt at det blir livsoverskyggende.

Da jeg leste denne artikkelen:

http://pluss.vg.no/2016/05/30/2421/2421_23695233

Tenkte jeg at selv om jeg liker tilbud, er bevisst tilbud, handler bevisst og ikke for mye av noe, (lar meg ikke lure til å handle noe jeg ikke hadde tenkt) , så syns jeg det har gått litt langt når man ikke kan kjøpe en fargeleggingsbok til barnet sitt, eller klipper opp tuber med mat, tannkrem, shampoo m.m.

Jeg har ikke noe ønske om å bli så ekstrem, jeg ville ikke følt frihet og lykke, hvis alt skulle handle om sparing helt ned til hvert minste øre.

Da jeg drev med dumpsterdiving, handlet det mer om prinsipper, ønske om å lære noe nytt, og jeg gjorde det med stor stolthet, 

Kan jeg spare, gjør jeg det, men må jeg bruke mye penger gjør jeg også det.

De som lærte meg dumpsterdiving, syns jeg er ekstreme, fordi de kan ikke bare handle en blomst når de trenger det, de må først finne ut om de kan finne noe gratis. Og de kan ikke spise på resturant m.m.. Det er da jeg syns ting har blitt ekstreme, og ikke er ok lenger.

Men fortsatt sparer jeg, det og der jeg kan, og med enda bedre råd, medfører det at jeg kan kjøpe fine ting til andre:-) 

Jeg vurderer ta meg en rusletur i natt, der jeg titter inn i søppelkassene til butikkene, det er lenge siden jeg har spart, på den måten:-),  men det handler mer om prinsipper, mer enn behov jeg har, og en gang da en bussholdeplass jeg gikk forbi hadde mange mennesker på seg, fikk alle sin del, og mer enn det økt bevissthet rundt hvor mye som kastes.

De fleste mennesker blir tenksomme når de ser hvor mye mat som kastes.

La ungene dine få slippe å ha en mor som flyr rundt nattetider og plukker fra søppelkassene. Det har du økonomi til å la være med og bør overlate til de som virkelig trenger det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411933-vanskelig-middelvei/#findComment-3702466
Del på andre sider

Madelenemie
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

La ungene dine få slippe å ha en mor som flyr rundt nattetider og plukker fra søppelkassene. Det har du økonomi til å la være med og bør overlate til de som virkelig trenger det.

:-)

Jeg sover stort sett da, så det setter sin begrensning:-)

Men jeg er glad for erfaringen, og kunnskapen det da ga meg og det har ikke noe med økonomi å gjøre, men prinsipper,

prøvde formidle det.:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411933-vanskelig-middelvei/#findComment-3702468
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, Madelenemie skrev:

:-)

Jeg sover stort sett da, så det setter sin begrensning:-)

Men jeg er glad for erfaringen, og kunnskapen det da ga meg og det har ikke noe med økonomi å gjøre, men prinsipper,

prøvde formidle det.:-)

Du går fra den ene ytterligheten til den andre :) Husker den gangen du kjøpte alt for mye fisk av fiskebilen. Mener det var snakk om tusenvis av kroner og var redd for reaksjonen til mannen din. Akkurat nå er det altså søppelkassemat som gjelder en stund igjen.

Som du skriver i overskriften. Middelveien er litt vanskelig for deg noen ganger. Derfor mitt ærlige råd. Hold deg unna søppelkasseplukking :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411933-vanskelig-middelvei/#findComment-3702474
Del på andre sider

Madelenemie
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du går fra den ene ytterligheten til den andre :) Husker den gangen du kjøpte alt for mye fisk av fiskebilen. Mener det var snakk om tusenvis av kroner og var redd for reaksjonen til mannen din. Akkurat nå er det altså søppelkassemat som gjelder en stund igjen.

Som du skriver i overskriften. Middelveien er litt vanskelig for deg noen ganger. Derfor mitt ærlige råd. Hold deg unna søppelkasseplukking :)

Hei!

Nei akkurat nå er ikke søppelkassemat, det er en stund siden, har ikke drevet med dette, fordi for mye bare meg hverdaghverdag og fått en erfaring:-)

Men jeg syns ok å beholde erfaringen, sånn at ikke engasjementet glipper:-)

Fisken har vi spist opp,men prøvde å forklare, men gidder ikke gå i detaljer igjen,  en gang til, på at steinbit og kamskjell osv...går i mål på 5 kg, så å si ja til å "prøve" steinbir, betyr 5 kg steinbit, sånt blir fort 14000 kroner, heldigvis, mer eller mindre spist opp nå, så sist gang handlet min mann og han handlet krabbe, det dyreste og fiskemannen hukset både meg og handelen:-)

Han sa til min mann, som prøvde å være myndig, men så glapp det for han også, for dette var en meget dyktig selger som min mann sa.-),så selv min mann endte med å kjøpe for en ikke ubetydelig sum, og med forklaringer om at dette var mer enn en vanlig selger:rolleyes:

idag spiser vi igjen, på siste restene, hvit fisk med ingefærsmør;)

Vi klager ikke på kvaliteten, selv min mann er meget fornøyd med fiskemannen nå, han sier han har usedvalig gode varer, og han sier ingenting om meg mer:-) bare at denne mannen har salgsevner, og derfor endte min mann opp med å kjøpe mye fiskemat, men denne gangen av det dyreste, men en så god kvalitet må man betale for som han sa.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411933-vanskelig-middelvei/#findComment-3702479
Del på andre sider

Jeg er den mest prisbevisste i vår husstand.  Men det er mannen min som er middagskokken.  Jeg påvirker så godt jeg kan slik at vi får kjøpt en del på tilbud.  Vi kaster omtrent ikke noe mat, fordi jeg er flink til å ta vare på og å få utnyttet restene (noe som ikke er så vanskelig siden vi bare er tre personer).  Dette siste handler lite om økonomi, men jeg synes det er for lettvint å kaste mat bare fordi man ikke gidder å f.eks. holde orden på hva man har i fryseren og kjøleskapet.   

Jeg kan gjerne kjøpe ting som er i ferd med gå ut på dato hvis det er noe vi kan ha nytte av, men det kunne ikke falle meg inn å tømme søppelkasser eller lete etter tomflasker. 

Artikkelen inneholder tips til de som har trang økonomi, det er ingen som påstår at det er noe feil med å f.eks. kjøpe fargeleggingsbøker hvis man har råd til det.  Jeg klipper ikke opp shampoflasker, men jeg snur dem på hodet når de er i ferd med å gå tomme. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411933-vanskelig-middelvei/#findComment-3702489
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...