Gå til innhold

Hva mener denne mannen?

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Jeg leste dette innlegget to ganger, men jeg forstår ikke hva han mener/vil?

http://www.dagbladet.no/kultur/ein-hyllest-til-norges-avslappings--og-vonloyseformidling-nav/60144209

Han har fått slik jeg forstår det 120 svar på jobbsøknader, han har utdanning og god kompetanse, men istedet velger han se serier, som feks Homeland mye av  dagene. Han skriver noe om at han har dagpenger, så jeg prøvde da forstå han med det perspektivet, men jeg greier ikke.

For inni mellom skriver han at han ikke tar videreutdanning, fordi han vil ikke det når han får dagpenger, men jeg forstår ikke hvorfor han syns det er mer ok å se serier?

Jeg forstår heller ikke at han har flust med penger som han skriver, for i vertfall bor man i Oslo, og med boligprisene her, har man ikke flust med penger om man har dagpenger.

Så jeg skjønner ikke hva han mener i innlegget, om noen forstår det, takk for hjelp til å forstå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411944-hva-mener-denne-mannen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
15 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg leste dette innlegget to ganger, men jeg forstår ikke hva han mener/vil?

http://www.dagbladet.no/kultur/ein-hyllest-til-norges-avslappings--og-vonloyseformidling-nav/60144209

Han har fått slik jeg forstår det 120 svar på jobbsøknader, han har utdanning og god kompetanse, men istedet velger han se serier, som feks Homeland mye av  dagene. Han skriver noe om at han har dagpenger, så jeg prøvde da forstå han med det perspektivet, men jeg greier ikke.

For inni mellom skriver han at han ikke tar videreutdanning, fordi han vil ikke det når han får dagpenger, men jeg forstår ikke hvorfor han syns det er mer ok å se serier?

Jeg forstår heller ikke at han har flust med penger som han skriver, for i vertfall bor man i Oslo, og med boligprisene her, har man ikke flust med penger om man har dagpenger.

Så jeg skjønner ikke hva han mener i innlegget, om noen forstår det, takk for hjelp til å forstå.

Du har misforstått. Han bruker ironi. Han har søkt mange jobber, men ikke fått jobb. Han prøver selv å finne løsninger, finne noe fornuftig å bruke tiden på. Nav' s regler setter en stopper for dette, slik at han i steden blir sittende hjemme å se på Tv- serier. 

Madelenemie
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Du har misforstått. Han bruker ironi. Han har søkt mange jobber, men ikke fått jobb. Han prøver selv å finne løsninger, finne noe fornuftig å bruke tiden på. Nav' s regler setter en stopper for dette, slik at han i steden blir sittende hjemme å se på Tv- serier. 

ok takk for oppklaringen.

Var det tull at han har fått 120 svar også?

Annonse

Madelenemie
Et øyeblikk siden, slabbedask skrev:

Tror jeg ikke (selv om han kan jo ha overdrevet litt).

:-) så hyggelig at du er på dol igjen:)

Men syns du ikke det er rart at han evt har så god kompetanse, fått så mange svar og bare fortsetter å se på Homeland og i tillegg at han har flust av dagpenger?

Jeg syns dagpenger rekker til ganske presist det man trenger, men jeg vil ikke si man har flust med penger, hvordan tenker du?

Hvor har du vært? Har ikke sett deg på dol på lenge.

3 minutter siden, Madelenemie skrev:

:-) så hyggelig at du er på dol igjen:)

Men syns du ikke det er rart at han evt har så god kompetanse, fått så mange svar og bare fortsetter å se på Homeland og i tillegg at han har flust av dagpenger?

Hva annet skal han gjøre da? NAV tar fra han dagpengene hvis han prøver å sette i gang med noe selv.

Sitat

Jeg syns dagpenger rekker til ganske presist det man trenger, men jeg vil ikke si man har flust med penger, hvordan tenker du?

Han er vel noe ironisk, eller kanskje kona har god inntekt, eller kanskje de bor billig. 

Sitat

Hvor har du vært? Har ikke sett deg på dol på lenge.

Har vært her hele tiden jeg. ;)

Endret av slabbedask
Madelenemie
13 minutter siden, Gargamel skrev:

Han maner at praksisen til nav er feil fordi det lønner seg mer å se på tv enn å studere eller prøve å starte egen virksomhet.

Man mister visst støtte fra nav hvis man f.eks begynner å sysle med IT-ting som kan resultere i inntekt.

ok,

Da er det bedre å være uføretrygdet for da får man lov å gjøre det man vil og studere ;)

Jeg fikk ikke med meg at han har fått 120 avslag, jeg trodde han hadde søkt 120 bedrifter om jobb for han virket så skråsikker på egen kompetanse.

Madelenemie
1 minutt siden, slabbedask skrev:

Hva annet skal han gjøre da? NAV tar fra han dagpengene hvis han prøver å sette i gang med noe selv.

Han er vel noe ironisk, eller kanskje kona har god inntekt, eller kanskje de bor billig. 

Har vært her hele tiden jeg. ;)

Ok:)

Det er fint å vite, jeg hadde en mistanke;)

så jeg spurte en anonym en dag, "er du slabbedask?", men svaret var nei, 

Det er fint når  jeg kan se deg:-)

Ja jeg lurte på det med ironien, men så gikk det litt feil fordi jeg tenkte at han hadde jo så kjempegod kompetanse som han skrev, og da leste jeg 120 svar, som positive svar, men skjønner nå at alt var ironisk ment.

Annonse

Madelenemie
13 minutter siden, slabbedask skrev:

Var jeg som svarte nei, det var ikke jeg som hadde skrevet det innlegget du spurte om.^_^

:)

Det er sjeldent jeg får en tanke om hvem de anonyme er, men greide det:rolleyes:

Rart du svarte nei, du skjønnte vel at jeg håpet det var deg:huh:

20 minutter siden, Madelenemie skrev:

ok,

Da er det bedre å være uføretrygdet for da får man lov å gjøre det man vil og studere ;)

Jeg fikk ikke med meg at han har fått 120 avslag, jeg trodde han hadde søkt 120 bedrifter om jobb for han virket så skråsikker på egen kompetanse.

Det er ikke lov å studere på uføretrygd. Da må man over på aap og man har ikke lov å ta universitetsutdanning, kun høyskole. 

Madelenemie
1 minutt siden, Dorthe skrev:

Det er ikke lov å studere på uføretrygd. Da må man over på aap og man har ikke lov å ta universitetsutdanning, kun høyskole. 

Der tar du feil.

Det er lov å studere på uføretrygd.

Det vet jeg 100% sikkert. Jeg går på universitet ikke høyskole.

Jeg har til og med nylig hatt møte med nav, de vil hjelpe meg med mentor, og anbefalte ikke gå tilbake på aap, da mentor ordningen skulle kunne la seg kombinere med uføretrygd når utdanning kan sees realistisk med tanke på arbeid.

Madelenemie
Et øyeblikk siden, slabbedask skrev:

Men det var jo ikke jeg som hadde skrevet det!

:(

greier ikke forstå dette nå,

skal prøve, men trodde du sa det og ikke sa det og...sånn tolket jeg det.

Men viktigere enn det, er at du er på dol, sånn egentlig er det ikke mer jeg trenger vite.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...