Gå til innhold

Artikkel Jan Helge vil heller være psykotisk enn å ta medisiner!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tviler på att det hjelper. men det burde være en rett å få slippe, iallefall hviss det ikke har effekt.

På tidlig 90tall var jeg innlagt med en gruppe kronikere som var psykotiske hele tiden, jeg skjønner ikke hvorfor de ble tvunget til å ta plagsomme gammeldagse medisiner. Er man psykotisk selv om man tar medisin, er det vel like greit å slippe.

Men jeg har svært liten tro på den tilnæmingen som hvite ørn og de tar. Jeg tror nok, att de fleste blir bedre av medisner, som i dag er  langt mindre plagsomme en de gamle medisinene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at en del pasienter godt kan klare seg uten  medisiner, selv har jeg ikke brukt antipsykotika på sånn ca 4 år .Selv om ikke alle i behandlings teamet er like positive har jeg en avtale med hoved behandler om at så lenge jeg klarer meg bra hjemme så er det greit uten medisiner. 

Så med oppfølging en gang i uka og at jeg kan ringe komme ellers vis jeg skulle ha behov og brukerstyrt plass vis jeg trenger det så fungerer det godt.

Jeg tror mange fint kan lære seg å leve med schizofreni, ikke alle men mange, selv takler jeg stemmer ved å ha på radioen eller tv.og ved å ikke bry meg om hva som blir sagt ,regelen er at kan jeg ikke se deg så bryr jeg meg ikke om hva du sier.Selv om det kan være både plagsomt og av og til skremmende. 

Men selvfølgelig kan ting bli overveldende som for noen måneder siden da jeg var alene hjemme og to farlige og grusomme hunder jaget meg rundt i huset, da søkte jeg tilflukt på  brukerstyrt plass noen dager ,til familien som hjelper meg å holde fokus på virkeligheten kom hjem. 

Alt har en pris tenker jeg, og jeg vil føle  gleder som livet gir ,og det gjør jeg ikke på medisiner, da er jeg likegyldig og flat i humøret ,tung og dorsk.  Derfor er det viktig for meg å være medisin fri selv  om det ikke er problem fritt.

Jeg er klar over at jeg er heldig som har så god oppfølging der alt er så godt  tilrettelagt  ,så jeg håper alle schizofreni pasienter kan få noe lignende. 

Anonymkode: ecbc4...bfe

Skrevet
1 time siden, Inner self skrev:

Jeg tviler på att det hjelper. men det burde være en rett å få slippe, iallefall hviss det ikke har effekt.

På tidlig 90tall var jeg innlagt med en gruppe kronikere som var psykotiske hele tiden, jeg skjønner ikke hvorfor de ble tvunget til å ta plagsomme gammeldagse medisiner. Er man psykotisk selv om man tar medisin, er det vel like greit å slippe.

Men jeg har svært liten tro på den tilnæmingen som hvite ørn og de tar. Jeg tror nok, att de fleste blir bedre av medisner, som i dag er  langt mindre plagsomme en de gamle medisinene.

Jeg lurer på hvordan behandlingsapparatet skal avgjøre hvem som skal tilbys medikamentfrie innleggelser og hvem som skal tvangsmedisineres. Synes helseministeren har ganske sære fremgangsmåter når det gjelder å samarbeide med også  fagpersoner.

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer til å bli alt for kostbart og ressurskrevende vs medisiner.

Anonymkode: 3c9e0...a12

Skrevet
8 minutter siden, frosken skrev:

Jeg lurer på hvordan behandlingsapparatet skal avgjøre hvem som skal tilbys medikamentfrie innleggelser og hvem som skal tvangsmedisineres. Synes helseministeren har ganske sære fremgangsmåter når det gjelder å samarbeide med også  fagpersoner.

Ja, må innømme att dette høres litt ut som om Høie er Naiv. Psykiatrien har vansker med å få folk til å være stabilt medisinert i dag, nå som det kommer "medisinsløs" behandling for de med alvorlige sinnslidelser, så komme de til å slite enda mer.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Inner self skrev:

Ja, må innømme att dette høres litt ut som om Høie er Naiv. Psykiatrien har vansker med å få folk til å være stabilt medisinert i dag, nå som det kommer "medisinsløs" behandling for de med alvorlige sinnslidelser, så komme de til å slite enda mer.

Jeg synes også Høie er naiv når det kommer til alvorlige psykiske lidelser. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være egne enheter som gir medikamentfri behandling, målet må vel heller være minste mulige effektive dose - og tett oppfølgning fra spesialist i forhold til virkning og bivirkning dersom medisiner brukes. Men det er bra og nødvendig at pasienter slipper den type behandling du ble utsatt for som ung voksen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...