Gå til innhold

Måltid etter trening, hva er best?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg blir alltid skrubbsulten etter trening, og da kunne jeg spist masse. 

Spørsmålet: hva er best å spise etter trening, og hvor mye? Tenker å gå ned i vekt samtidig. 

Noen sier at banan er bra? Men blir jo ikke mett av det..

Anonymkode: 76bc2...93f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411963-m%C3%A5ltid-etter-trening-hva-er-best/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir alltid skrubbsulten etter trening, og da kunne jeg spist masse. 

Spørsmålet: hva er best å spise etter trening, og hvor mye? Tenker å gå ned i vekt samtidig. 

Noen sier at banan er bra? Men blir jo ikke mett av det..

Ta en kjapp dusj og spis så et lite måltid, ikke bare en banan eller en shake eller noe. F.eks. et par egg og litt salat eller litt kylling og grønnsaker/salat og evt. litt ris eller en grovbrødskive til, så dekker du alle næringsgruppene (karbohydrater, proteiner og fett). :) Hvis du trener på senter er det kanskje ikke så enkelt - kan du ha med en kyllingsalat i en boks?

AnonymBruker

Takk for svar, Lillemus. Det er viktig for meg dette, så jeg setter stor pris på svar. Jeg kan lite om kosthold egentlig, hva som gir næring, og jeg vil ikke at kostholdet skal få ødelegge for meg nå som jeg er så godt i gang og er motivert for trening. 

Jeg er med på et opplegg som fastlegen henviste meg til, og i morgen skal vi trene først i to timer (1 time individuell/styrke, og en time gruppe. Etter disse to timene skal vi ha teori i to timer, og da bør jeg også ha med meg matpakke (jeg visste bare ikke hva som er best/gir næring). Men det er ikke bare for da jeg ønsker å vite dette, men også ellers. Vil gjerne spise "riktig", om du forstår :) 

Banan skal du spise før trening. Karbohydrater som gir energi til treningsøkten.

Etter trening bør du spise proteiner for å bygge muskler. Gjerne egg, kylling eller mager ost. 

Det har ingenting for seg for kroppen å spise karbohydrater etter trening. Bygger ikke kroppen og lagres bare som glykogen (binder vann) og/eller fett.

påskelilje

Mat som inneholder proteiner er det beste rett etter trening. Men gjerne også litt karbohydrater. En skål med havregryn og melk, brød og melk, eller banan og melk, er ypperlig.

Evt kan du ta noe lite (for eksempel et glass melk med oboy/sjokolademelk rett etter (dvs innen en halvtime etter trening), og såspise et skikkelig måltid (lunsj, middag eller ordentlig kveldsmat) en time etter.

Jeg var på foredrag med ei fra Olympiatoppen (for fotballspillere med foreldre) for noen uker siden, og hun forklarte veldig godt om hva kroppen trenger når en trener. Du kan lese noe her: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/undervisningsopplegg/media46862.media og her: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/page1016.html

For de som trener MYE, er det selvsagt ekstra viktig å spise riktig, men også vi som trener litt/mosjonerer, kan helt sikkert tjene på å ha litt mer kunnskaper om hvordan de ulike stoffene virker inn på kroppen, i bakhodet. 

Annonse

AnonymBruker

Hvis man er i aktivitet lenge av gangen så er det bra med karbohydrater både under og etter trening, fordi lageret av sukker tømmes og man da ellers blir mer utmattet enn nødvendig. Med med en joggetur på 30 min så blir det ikke nødvendig. Hvis man har vært i aktivitet i 6 timer så er det ofte at man mister matlysten (jeg i alle fall), slik at det er bra å få i seg litt kjappe karbohydrater  i starten så kan man heller spise middagen (med proteiner) et par timer senere.

Anonymkode: 1a838...a3a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...