Gå til innhold

Du ser jo så godt ut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det andre som har blitt møtt med den hos fastlegen når de prøver å formidle at det ikke er så bra?

"Du ser så godt ut. Da kan det ikke være så galt." Med et slik svar følte jeg ikke for å si noe mer om hvordan det gikk.

Anonymkode: 96800...dd3

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det andre som har blitt møtt med den hos fastlegen når de prøver å formidle at det ikke er så bra?

"Du ser så godt ut. Da kan det ikke være så galt." Med et slik svar følte jeg ikke for å si noe mer om hvordan det gikk.

Jeg er delvis enig fordi setningen sperrer for formidlingsforsøket som i seg selv kan være uhyre vanskelig. Jeg tror mange ville følt seg avvist og dermed gitt opp.

Men, jeg ser også på kommentaren som et stort kompliment, -fordi jeg har mektig sans for mennesker som legger vekt på å se frisk og velstelt ut selv om de går igjennom sitt livs største krise/-r. Jeg har sans for den bruken av "masker", om vi kan kalle det det. Det er litt dette med å  -"get up, dress up, show up".

motorPrøysen
Skrevet

Det syns jeg var en lite heldig kommentar fra legen. Det kan skyldes situasjonen, stress, tidspress, eller det kan skyldes at legen ikke har den beste holdningen til temaet. Om du føler for det syns jeg du skal være direkte med ham ved neste time og si hvordan kommentaren virket inn på det du ønsket å kommunisere. Er han en god lege tar han lærdom av det og er takknemlig for tilbakemeldingen. Går han derimot i forsvar kan du antagelig få bedre hjelp hos en annen lege.

AnonymBruker
Skrevet

Mange ganger og ikke bare hos fastlegen .Kommer vel av at uansett hvor syk jeg er så steller og sminker jeg meg,kfordi jeg vet at velstelte mennesker blir behandlet bedre og tatt mer seriøst enn ustellte. 

Anonymkode: 769a1...118

AnonymBruker
Skrevet
On 6/2/2016 at 6:02 PM, XbellaX said:

Men, jeg ser også på kommentaren som et stort kompliment, -fordi jeg har mektig sans for mennesker som legger vekt på å se frisk og velstelt ut selv om de går igjennom sitt livs største krise/-r. Jeg har sans for den bruken av "masker", om vi kan kalle det det. Det er litt dette med å  -"get up, dress up, show up".

Det er mange i verden (og landet) som ikke har råd til dyr sminke og fancy tøy til enhver anledning. Eller frisørtimer hver måned.

Anonymkode: bffda...e17

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange i verden (og landet) som ikke har råd til dyr sminke og fancy tøy til enhver anledning. Eller frisørtimer hver måned.

Det er heller ikke det jeg snakker om :-) 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, XbellaX said:

Det er heller ikke det jeg snakker om :-) 

I journalen min fra DPS står det om at jeg har "møtt litt ustelt". Jeg har alltid dusjet før timer, og hatt på meg rene klær. Det var visst ikke bra nok når jeg hadde litt slitte klær og skjeggstubber... jeg visste ikke at slike luksusproblemer hadde noen plass på et sykehus.

AnonymBruker
Skrevet

I journalen min fra DPS står det om at jeg har "møtt litt ustelt". Jeg har alltid dusjet før timer, og hatt på meg rene klær. Det var visst ikke bra nok når jeg hadde litt slitte klær og skjeggstubber... jeg visste ikke at slike luksusproblemer hadde noen plass på et sykehus.

Er nok glad jeg aldri har lest journalen.

Anonymkode: a839e...8bf

Skrevet

Litt slitte klær går helt fint, spørsmålet er hva du legger i "litt". Dusj og rene klær høres veldig bra ut. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, XbellaX said:

Litt slitte klær går helt fint, spørsmålet er hva du legger i "litt". Dusj og rene klær høres veldig bra ut. 

Blir litt "tilfeldig" det der du sier med å tenke på "litt", i og med at noen produsenter av jeans sliter klærne med vilje før de selges, pga. at det er slik noen ønsker å fremstå... lager revner og slitasje.

Men men. :ph34r:

Skrevet

Blir litt "tilfeldig" det der du sier med å tenke på "litt", i og med at noen produsenter av jeans sliter klærne med vilje før de selges, pga. at det er slik noen ønsker å fremstå... lager revner og slitasje.

Men men. :ph34r:

Det er jeg klar over, slik har det tross alt vært de siste 30 årene..... ;-) Kall det helhetsinntrykk i stedet da.

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, XbellaX said:

Det er jeg klar over, slik har det tross alt vært de siste 30 årene..... ;-) Kall det helhetsinntrykk i stedet da.

Det er bra for miljøet å bruke klærne lengst mulig, helst helt til de ikke lenger fungerer som de skal, altså verne mot kulde og/eller fuktighet. Hvis man bruker klærne lenger kan man også betale mer for de, og det muliggjør mer rettferdige arbeidskår for de som produserer alt dette.

Skrevet

Jeg tror du skal være veldig ustelt før noen i psykiatrien reagerer på det.

Skrevet
Den 6/2/2016 at 19.47, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det finnes flere måter å tolke denne uttalelsen, og hvordan en selv føler seg (den dagen og generelt) vil i stor grad påvirke tolkningen.

Selvbildet påvirker også fortolkningen; med dårlig selvbilde tolker man gjerne det meste negativt. Med ok selvfølelse kan man tolke uttalelsen som et kompliment.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Xtra skrev:

Jeg tenker at det finnes flere måter å tolke denne uttalelsen, og hvordan en selv føler seg (den dagen og generelt) vil i stor grad påvirke tolkningen.

Selvbildet påvirker også fortolkningen; med dårlig selvbilde tolker man gjerne det meste negativt. Med ok selvfølelse kan man tolke uttalelsen som et kompliment.

Jeg prøver å finne en port for å kunne fortelle hvordan jeg har det psykisk. Svaret stengte porten. Det hadde ikke noe med selvfølelsen å gjøre, men jeg forstod fort at psyken ikke var noe legen ville snakke om. Noe jeg også har forstått før når jeg har prøvd. Om det er mangel på interesse eller tid vet jeg ikke. Men på det somatiske er han flink.

AnonymBruker
Skrevet

De driter i meg også, nå har jeg jo tross alt blitt trygdet.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De driter i meg også, nå har jeg jo tross alt blitt trygdet.

Har du blitt det nylig?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har du blitt det nylig?

Nei, men det var da de begynte å avslutte meg. Nå er fastlegen bare oppgitt, og eneste tilbud er dagsenter. Skal si man ikke kan få i pose og sekk? Visstnok.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det var da de begynte å avslutte meg. Nå er fastlegen bare oppgitt, og eneste tilbud er dagsenter. Skal si man ikke kan få i pose og sekk? Visstnok.

Man kan sikkert få i ertepose, vel. 

LOL+Meme+(25).gif

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...