Gå til innhold

Stemningsstabiliserende? Nhd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Historie med tilbakevendende depresjoner fra tenårene. Noen episoder alvorlige med melankoli og selvmordstanker, men uten psykotiske symptomer.

Depresjonen begynner gjerne med dårligere søvn og mer problem med konsentrasjon. Videre lite energi og samtidig indre uro, anhedoni. Klarer ikke smile. Noen ganger irritabilitet. 

Effekt av antidepressiv medisin? Blir alltid bra igjen, men usikker på om det er antidepressiv medisin eller noe annet, siden det gjerne går noen måneder på aktuell foreldre før bedring.

I perioder vil jeg si jeg er frisk, men noe problem med konsentrasjon og hukommelse er det uansett om jeg ellers er symptomfri. 

Hypomani? Må man sove mindre for å kunne si at man er hypoman? Har hatt perioder hvor jeg har mer energi enn vanlig. Jobber mer, trener mer, gjør mer husarbeid, er mer kreativ og eksentrisk, men ikke noe av dette er nok unormalt om jeg sammenligner med andre, det er bare ikke meg. Andre reagerer ikke på aktivitetsnivået. Ikke jeg heller, der og da, ikke før lang tid etter. I alle fall en av disse periodene kom etter oppstart med antidepressiva. De andre husker jeg ikke. Det har vært en del av og på opp gjennom. Jeg sover bra og normalt lenge i disse periodene, men de etterfølges av en periode med dårlig søvn, og så følger resten av depresjonsymptomene på. 

Har det bra for øyeblikket. Bruker Efexor og Remeron. Tåler de greit men to bivirkninger skulle jeg gjerne vært kvitt, økt matlyst og nedsatt libido.

Men jeg tror, på bakgrunn av det som har vært, selv om jeg har det bra nå, så kommer det dårlige perioder igjen.

Burde jeg heller eller i tillegg til Remeron og/eller Efexor,  bruke noe stabiliserende?

Anonymkode: c9686...909

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kan godt være at du helle burde bruke stemningsstabiliserende.

Hvis ikke, ville jeg byttet ut Efexor med Brintellix pga de seksuelle bivirkningene.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det kan godt være at du helle burde bruke stemningsstabiliserende.

Hvis ikke, ville jeg byttet ut Efexor med Brintellix pga de seksuelle bivirkningene.

Hvordan gjør man det med stabiliserende i så fall? Trapper ned nåværende medikasjon samtidig som øker dose stabilisator?

Lamictal som vil være førstevalg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, Lamictal vil være førstevalg. En trapper opp Lamictal til ca 300 mg. Det tar 6-8 uker. Deretter trapper en ned et og et AD.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

"Det kan godt være at du heller burde bruke stemningsstabiliserende ."

Jeg klarer ikke helt å tolke "det kan godt være". Anbefaler du å prøve? Eller vente på neste nedtur? 

GlemteGlemte forresten nevne at jeg bruker prevensjon,  Zeracette. Har denne innvirkning på metabolismen?

Har time hos fastlegen.  Må psykiater kobles inn hvis jeg skal begynne på Lamictal?

Jeg ser for meg at om jeg avventer, så kommer neste nedtur,  så øker jeg nåværende medikasjon,  tiden går, depresjonen klinger av, og jeg vet ikke om piller, ekstra oppfølging av fagfolk, eller tiden har hjulpet. Så fortsetter jeg å spise piller i stadig høyere doser, som jeg ikke vet om hjelper.

En psykiater satte meg en gang på Lamictal på grunn av manglende effekt avantidepressiva. Hadde da forsøkt Zoloft i kombinasjon med Tolvon, deretter Efexor i kombinasjon med Remeron . Jeg sluttet med Lamictal på grunn av noe jeg den gang trodde var bivirkninger . Ser nå at det nok ikke hadde noe med medisinen å gjøre likevel. Tiden gikk  og jeg ble bedre, holdt meg bra et par år, men vet altså ikke om det var effekt av antidepressiv medisin eller ei. Synes kanskje det gikk lang tid fra aktuell dose til bedring.

Under en innleggelse, ble jeg av en psykoanalytisk psykiater oppfatta som å ha eupf. Det har jeg lurt på selv også, men andre behandlere har ikke tenkt i de baner, og viss jeg hadde det,  skulle vel jeg ikke ha gode, stabile perioder? Har i etterkant lurt på om det var en blanda episode. Tror kanskje jeg i depressive faser noen ganger kan minne om personer med eupf? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...