AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 Skrevet 2. juni 2016 Når blir en persons tanker om og opplevelser av overnaturlige makter og guder psykose og når er det religion? The relationship between religion and schizophrenia is of particular interest to psychologists because of the similarities between religious experiences and psychotic episodes; religious experiences often involve auditory and/or visual hallucinations, and those with schizophrenia commonly report similar hallucinations, along with a variety beliefs that are commonly recognized by modern medical practitioners as delusional. In general, religion has been found to have "both a protective and a risk increasing effect" for schizophrenia. A common report from those with schizophrenia is some type of a religious belief that many medical practitioners consider to be delusional - such as the belief they are divine beings, God is talking to them, they are possessed by demons, etc. Active and adaptive coping skills in subjects with residual schizophrenia are associated with a sound spiritual, religious, or personal belief system. In a study of patients with schizophrenia that had been previously admitted to a hospital, 24% had what the medical field refers to as religious delusions. This has led some researchers to question whether schizophrenia leads an individual to become more religious, or if intense religiosity leads to schizophrenia. https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_and_schizophrenia Anonymkode: f19f4...130 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 Skrevet 2. juni 2016 Kanskje religion er opium. Hvem vet... Anonymkode: 34528...b12 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 Skrevet 3. juni 2016 Da jeg var frisk var jeg normalt religiøs. Da jeg var psyk ba jeg døgnet rundt. Og det skle ut på andre områder også. Det er stor forskjell på vanlig tro og på psykose. Det er sikkert mange profeter og sikkert Jesus selv, som har vært sprut hakke gale. Anonymkode: ffd7c...e48 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 Skrevet 3. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var frisk var jeg normalt religiøs. Da jeg var psyk ba jeg døgnet rundt. Og det skle ut på andre områder også. Det er stor forskjell på vanlig tro og på psykose. Det er sikkert mange profeter og sikkert Jesus selv, som har vært sprut hakke gale. Anonymkode: ffd7c...e48 Kommer vel an på hvor vidt det går utover funksjon Anonymkode: ab373...281 0 Siter
FGT Skrevet 3. juni 2016 Skrevet 3. juni 2016 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Når blir en persons tanker om og opplevelser av overnaturlige makter og guder psykose og når er det religion? Religion kan være så mye, så det blir helt umulig å sette dette i relasjon til psykiske plager . Defensjon er enkel : En form for tilbedelse. ...En religion er et system for religiøse holdninger, trosoppfatninger og skikker; disse kan være av personlig art, eller de kan bli fremmet av en organisasjon. Religioner har ført med seg mye ondt , men god religion er ikke er styrt av psykose eller overtro eller hva det måtte være. Endret 3. juni 2016 av FGT 0 Siter
Janus30 Skrevet 3. juni 2016 Skrevet 3. juni 2016 Det sier seg vel selv at folk som snakker med busker og tar inn meldinger om apokalypse og undergang ikke er helt i takt? Messias kommer tilbake hver dag over hele verden også, men i stedet for jubel ender det i tvungen medisinering på dårekisten. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.