Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig Imovane/Stilnoct?

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet

Legen min har gått god for at jeg får bruke Stilnoct eller Imovane hver dag. Hvor vanskelig vil det egentlig være å slutte med dette etter 3-4 måneder? Hva er i så fall fremgangsmåten?

Dette høres kanskje rart ut, men ved å bruke dette hver dag unngår jeg å måtte ta Tolvon flere timer før jeg skal sove. Da kan jeg også unngå sulten om kvelden som Tolvon ofte gir meg en times tid etter inntak.

Har brukt Imovane/Stilnoct over en måneds tid nå - Noe som har resultert i at jeg har klart å gå ned 3-4 kilo på 4 uker (trener også styrke og cardio 5-6 ganger totalt per uke). Jeg tenker at den lille avvenningstiden om 3-4 måneder virkelig er verdt det, når jeg endelig klarer å gå ned i vekt igjen uten å måtte "sloss" mot maten hver eneste kveld og enkelt klare å holde maks 2000kcal per dag. Når jeg er ferdig å slanke meg kan jeg begynne å seponere Imovane/Stilnoct gradvis. Jeg har ikke noe problem med å holde vekten stabil med sulten jeg får av Tolvon, men det å gå mye ned i vekt er betydelig verre å få til.

Skrevet

Medisinen er jo absolutt ikke farlig, som i farlige bivirkninger på sikt!

Jeg vil tro at det du vil kjenne best når du slutter er at du ikke får sove. Medisinene metaboliseres så raskt (særlig Stilnocht, og særlig av deg som har rask legemiddelforbrenning) at på kvelden er du vel mer eller mindre medisinfri uansett, så man får vel sikkert ikke enorme abstinenser skulle jeg tro.

Hyggelig å høre at vekten går ned. Har kvittet meg med 10 kg selv den senere tid. Spiser ca 1.400 kcal om dagen og løper i ny og ne. Lever nok litt på luft og kjærlighet ;-)

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, YoplaitDouble skrev:

Legen min har gått god for at jeg får bruke Stilnoct eller Imovane hver dag. Hvor vanskelig vil det egentlig være å slutte med dette etter 3-4 måneder? Hva er i så fall fremgangsmåten?

Dette høres kanskje rart ut, men ved å bruke dette hver dag unngår jeg å måtte ta Tolvon flere timer før jeg skal sove. Da kan jeg også unngå sulten om kvelden som Tolvon ofte gir meg en times tid etter inntak.

Har brukt Imovane/Stilnoct over en måneds tid nå - Noe som har resultert i at jeg har klart å gå ned 3-4 kilo på 4 uker (trener også styrke og cardio 5-6 ganger totalt per uke). Jeg tenker at den lille avvenningstiden om 3-4 måneder virkelig er verdt det, når jeg endelig klarer å gå ned i vekt igjen uten å måtte "sloss" mot maten hver eneste kveld og enkelt klare å holde maks 2000kcal per dag. Når jeg er ferdig å slanke meg kan jeg begynne å seponere Imovane/Stilnoct gradvis. Jeg har ikke noe problem med å holde vekten stabil med sulten jeg får av Tolvon, men det å gå mye ned i vekt er betydelig verre å få til.

Er neppe spesielt farlig.

Anonymkode: 04285...b75

YoplaitDouble
Skrevet
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg vil tro at det du vil kjenne best når du slutter er at du ikke får sove. Medisinene metaboliseres så raskt (særlig Stilnocht, og særlig av deg som har rask legemiddelforbrenning) at på kvelden er du vel mer eller mindre medisinfri uansett, så man får vel sikkert ikke enorme abstinenser skulle jeg tro.

Hyggelig å høre at vekten går ned. Har kvittet meg med 10 kg selv den senere tid. Spiser ca 1.400 kcal om dagen og løper i ny og ne. Lever nok litt på luft og kjærlighet ;-)

Jeg tror det er eneste utvei, selv om det høres litt rart å bruke sovemedisiner som slankehjelp. Men det funker jo, og da får jeg heller håndtere abstinensene på en fornuftig måte med noe nedtrapping etterpå.

Det høres jo bra ut :) Noe nytt på kjærlighetsfronten?

Skrevet
13 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hei!

Du er kjempeflink! Men pass på så det ikke blir for lite mat da - 1400 kcal er ikke mye for en mann... - Selv om man kan leve godt på luft og kjærlighet :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte som deg, med sikte på at det kun skulle vøre for en kort periode. Stilnoct er det jeg bruker (Imovane har litt lengre halveringstid, men gir meg metallsmak i munnen). Jeg har etter flere år, ikke klart å slutte med Stilnoct. Faktisk må jeg ta en høyere dose enn da jeg begynte pga tilvenning. Jeg skulle ønske jeg aldri hadde begynt, siden dette gir meg ekstra bekymringer. Det er ikke lett å slutte, jeg har forsøkt, i hvert fall ikke om man sliter med angst i tillegg.

Anonymkode: e3e93...ccc

Skrevet
1 time siden, cilie skrev:

Hei!

Du er kjempeflink! Men pass på så det ikke blir for lite mat da - 1400 kcal er ikke mye for en mann... - Selv om man kan leve godt på luft og kjærlighet :) 

Ja, må nok øke til 16-1700. Men jeg lever jo veldig godt om dagen så er ikke så sulten :) 

Skrevet
12 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, må nok øke til 16-1700. Men jeg lever jo veldig godt om dagen så er ikke så sulten :) 

Ja, det er nok lurt. Så fint at du har det bra :) Jeg har visst matlyst i alle livets fasetter, men lettere å velge de sunnere alternativene i varmen om dagen!

• 1 måned senere...
YoplaitDouble
Skrevet

Nå har jeg snart klart å kvitte meg med hele 10kg siden jeg startet opp dette prosjektet. Det er så deilig å aldri ha disse cravingsene på kveldstid mer, og faktisk kunne holde seg til en fast matplan, uten at den spoleres hver gang Tolvon kicker inn på kveldstid, og som igjen gir meg økt angst for dette "dagen derpå".

Noen som har erfaring med at man klarer å holde seg på 7,5mg - 15mg Imovane i flere år i strekk, eller går toleransen bare opp opp opp hele tiden?

Skrevet
15 timer siden, YoplaitDouble skrev:

Nå har jeg snart klart å kvitte meg med hele 10kg siden jeg startet opp dette prosjektet. Det er så deilig å aldri ha disse cravingsene på kveldstid mer, og faktisk kunne holde seg til en fast matplan, uten at den spoleres hver gang Tolvon kicker inn på kveldstid, og som igjen gir meg økt angst for dette "dagen derpå".

Noen som har erfaring med at man klarer å holde seg på 7,5mg - 15mg Imovane i flere år i strekk, eller går toleransen bare opp opp opp hele tiden?

Etter hvert går toleransen opp ja. Og 15 mg er dobbel dose, og altfor mye å ta. Det finnes så mange andre c-preparat en kan bruke for søvn, ville heller prøvd det enn å gå på b-preparat lenge. 

AnonymBruker
Skrevet

Det beste vil sikkert være å ta jevnlige pauser, dersom man skal ta Imovane eller Stilnocht daglig, over lengre tid. Evt. ikke ta dem hver dag, eller veksle mellom Stilnocht og Imovane. 

Jo, det finnes flere c-preparater som skal fremme søvn. Problemet er at på mange har ikke disse preparatene virkning, virkning forringes fort, eller de gir bivirkninger som kan være alvorlige på kort eller lengre sikt. For meg hadde f.eks. Vallergan ingen særlig virkning, og den virkningen jeg hadde forsvant etter få dagers bruk. I tillegg ble min kroniske rhinitt verre. Remeron hjalp godt på søvn, men gav høyt blodtrykk, leverproblemer, ekstrem apetitt, forstoppelse og overvekt som var vanskelig å ta av - samme hvor lite jeg spiste. Seroquel gav meg så harde hjerteslag at dette i kombinasjon med magesmerter, konstipasjon og reflux gjorde det vanskelig å sove. I tillegg var puls tidvis uregelmessig, og jeg fikk tegn på tiltagende sukkersyke. (Veldig lavt blodsukker, ekstrem svetting og tap av bevissthet). Fikk også bl.a. små ufrivillige bevegelser i ansiktet.

Jeg velger glatt et B-preparat som Stilnocht eller Imovane fremfor disse c-preparatene. Heldigvis har jeg en fornuftig lege.

Anonymkode: e47c7...165

AnonymBruker
Skrevet

Må legge til at jeg vanligvis kun tar en halv til en 7.5 mg Imovane, og har dager der jeg er uten, selv om jeg ikke får sove. 

Anonymkode: e47c7...165

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...