Gå til innhold

Hva er en medarbeidersamtale

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en liten vaskejobb og er innkalt til medarbeidersamtale. I innkallingen står det at  grunnlaget for samtalen vil være arbeidskontrakt/stillingsbeskrivelse. Jeg trodde at en slik samtale dreide seg om andre ting. Tar jeg feil? Hva er viktig å tenke over i forkant? Har jeg plikt til å stille opp?

Anonymkode: e0583...f57

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411975-hva-er-en-medarbeidersamtale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medarbeidersamtale er egentlig en samtale mellom arbeidstaker og dens nærmeste leder. Man prater om hvordan det går i jobben. Å diskutere arbeidskontrakt/stillingsbeskrivelse er ikke noe jeg forbinder med medarbeidersamtale ihvertfall. Vet ikke hva du skal tenke på i forkant, det er jo ikke så lett å vite når man ikke vet hva møtet handler om. Du har plikt til å stille opp så lenge det er i arbedistiden.

Hvis dette er en liten vaskejobb, er kanskje stillingsbeskrivelsen mangelfull eller utdatert eller ikke-eksisterende, slik at det er ønskelig å rydde opp i det?  I så fall er det jo naturlig.  Gå på møtet og ta med deg det du evt. har av papirer på ansettelsen og arbeidsforholdet. 

Medarbeidersamtale er et veldig vanlig verktøy for ledelse. Det er ikke uvanlig at det er obligatorisk å ha denne samtalen, både for leder og medarbeider. Det dreier seg ofte om arbeidsoppgaver og resultater. Ofte setter man arbeidsmål for kommende år. I en vaskejobb kan f.eks. et arbeidsmål kan være å redusere antall klager på jobben. Andre temaer kan være arbeidsbelastning, stillingsprosent, om nødvendig utstyr er tilgjengelig for jobben.

På forhånd bør du tenke gjennom hva du trenger fra din leder/arbeidsgiver for å gjøre jobben din. Og din sjef vil sikkert si hva han/hun forventer av deg. Veldig ofte innleder man medarbeidersamtalen med å gå gjennom skjema som ble fylt ut ved den forrige medarbeidersamtalen, men det er tydeligvis ikke aktuelt for deg.

AnonymBruker

Med mindre medarbeidersamtale er kontraktsfestet, har du ingen plikt til å møte. Møter du ikke burde du si fra at du takker nei til den muligheten uten å begrunne. Møter du, så ta med deg fagforeningsrepresentant. Ikke gå med på noe du ikke har risiko for å ikke klare, f.eks. hardere akkorder mot bedre lønn. Det er som oftest lureri.

Vanligvis møtte jeg i medarbeidersamtaler i tidligere jobb. En gang nektet jeg, fordi jeg synes sjefen var en drittsekk. Han ble forbanna, men kunne ikke gjøre noe. Det var jo standard i det selskapet at sjefer skulle ha gjennomført medarbeidersamtaler for at de skulle få karriere-fordeler. :P

Anonymkode: 9d217...992

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...