Gå til innhold

Svar fra Nav

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Jeg fikk svar fra nav nå, og ikke siden jeg hadde los, har brevene vært gulet, i dag grønnet, ut.

Det er kort tid siden jeg kontaktet min gamle los, så det kan jo virke som om hun har sett brevet? men det er ikke fra henne.

Saken er at ørelegen er oppgitt og audiografen over avslaget på høreapparater, jeg hører så dårlig nå, at jeg er avhengig av dette i hverdagen. (da jeg en dag nå ikke hadde på meg høreapparatene da jeg ikke trodde jeg møtte noen som ville snakke med meg ca kl 10.00 i nærbutikken, så ble jeg så nærgående, fordi jeg ike hørte:-( at jeg måtte beklage og forklare. Heldigvis er denne naboen lege, så hun klappet meg på skulderen og alt var ok, jeg sa jeg hadde dessverre ikke på meg øreapparatene.

De søkte på nytt ørelegen, da vi var i en så lang klagerunde med nav av det nå er blitt sendt inn til trygderetten, og nå sist var noe av problemet at jeg ringakter reglene, fordi det er en frist de mener jeg ikke har overholdt. (det kan godt hende)

En komite på flere medlemmer er samstemt enige, fastlegen kalte dette byråkratmat, og ørelegen og audiografen snakket om at dette er min rett og at dette er ganske galskap. (altså avslag på et sånt grunnleggende behov som å få beholde høreapparatenene)

Jeg er imidlertid ikke i så godt humør akkurat nå, jeg orker snart ikke mer av all denne klagingen, så jeg vil heller søke på tegnspråk-kurs, siden jeg nå ofte ikke hører i en til en relasjoner. 

Jeg er sliten av at familien kjefter på meg, fordi jeg ikke hører, jeg gruer meg til studiestart om jeg står der uten høreapparater, så noe må jeg få på plass, men jeg orker ikke flere klager på disse apparatene.

Siden jeg hører så ekstremt dårlig, at selv familien blir irriterte, hvor starter man da?

Kan man søke tegnspråk kurs for seg og familien, og kan jeg evt, få tilrettelegging i studiene som svært svakhørt? alt dette kan dokumenteres med stadig dårligere hørselstester gjennom de siste årene.

Jeg må nå syns jeg levere tilbake høreapparatene, de begynner å gå meg på nervene, jeg orker ikke høre mer om mine rettigheter, og at alle har rett på høreapparater, jeg kan jo evt ta kurs i døvespråk, evt hvor starter jeg søke på å få cocleaimplantat?

Jeg hadde tenkt til å gjøre det, men jeg følte meg for sliten, nå tror jeg at jeg bør mobilissere kreftene, men hvor starter jeg Da?

Takk for evt innspill om noen har kunnskap om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie
2 minutter siden, frosken skrev:

Hvis du fortsatt har høreapparatene, så skal du fortsette å bruke dem. Før eller senere løser denne saken seg dersom din hørsel er så dårlig som du beskriver.

Tegnspråk vil ikke løse dette, det er etter min oppfatning bortkastet.

ok, da håper jeg noen andre vet om tegnspråk og cocleaimplantat søknad.

Selvsagt har jeg høreapparatene, men jeg liker ikke så godt å bruke dem, da jeg om litt kanskje er uten.

Ulempen er om jeg møter noen som naboen som ikke snakker høyt nok.

Normalt går en til en samtaler greit, om ikke for mye støy rundt, så jeg tror naboen snakker veldig lavt.

At jeg har dårlig hørsel kan jeg jo merke oftere enn før, men at den er så dårlig som den er, er det ørelegesenteret som mener mest om da de går etter visse målinger og vurdererer dette ut i fra data basert på grupper. Men jeg ser jo at den har blitt veldig mye dårligere i løpet av kort tid, jeg tar tester i en boks, hvor jeg trykker på en knapp for en masse ulike ting.

Men jeg skal google cocleaimplantat nå. m.m. Hølreapparater ser jeg ikke at jeg orker å kjempoe for, tross alt klør de i ørene, og det er ikke behagelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703141
Del på andre sider

2 minutter siden, Madelenemie skrev:

ok, da håper jeg noen andre vet om tegnspråk og cocleaimplantat søknad.

Selvsagt har jeg høreapparatene, men jeg liker ikke så godt å bruke dem, da jeg om litt kanskje er uten.

Ulempen er om jeg møter noen som naboen som ikke snakker høyt nok.

Normalt går en til en samtaler greit, om ikke for mye støy rundt, så jeg tror naboen snakker veldig lavt.

At jeg har dårlig hørsel kan jeg jo merke oftere enn før, men at den er så dårlig som den er, er det ørelegesenteret som mener mest om da de går etter visse målinger og vurdererer dette ut i fra data basert på grupper. Men jeg ser jo at den har blitt veldig mye dårligere i løpet av kort tid, jeg tar tester i en boks, hvor jeg trykker på en knapp for en masse ulike ting.

Men jeg skal google cocleaimplantat nå. m.m. Hølreapparater ser jeg ikke at jeg orker å kjempoe for, tross alt klør de i ørene, og det er ikke behagelig.

Cochleaimplantat må du diskutere med ørelegen. Dersom han mener din tilstand er egnet for dette, så kan han søke om det.

På hvilken måte ser du for deg at tegnspråk skal hjelpe? De du ikke klarer å oppfatte hva sier i dag, kan jo ikke tegnspråk. Du kommer ikke til å oppfatte noe mer selv om du kan tegnspråk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703144
Del på andre sider

Madelenemie
Et øyeblikk siden, frosken skrev:

Cochleaimplantat må du diskutere med ørelegen. Dersom han mener din tilstand er egnet for dette, så kan han søke om det.

På hvilken måte ser du for deg at tegnspråk skal hjelpe? De du ikke klarer å oppfatte hva sier i dag, kan jo ikke tegnspråk. Du kommer ikke til å oppfatte noe mer selv om du kan tegnspråk.

Ok,

Jeg har time til ørelegen snart, slutten av mnd noe sted.

Vi bør  på kurs hele familien, jeg hører ikke hva de sier, og de blir irriterte, fra å ikke høre, å være litt i min egen verden, hører jeg ikke nå, hvor mye jeg enn vil, fokuserer og prøver, og leser på munnen.

Jeg hører min mann, når han snakker tydelig og til meg, og med munnen vendt mot meg, men ikke alle er like velvillig innstilt.

Jeg er medlem av hørselhemmedes landsforening, fordi jeg har forsikret høreapparatene gjennom det medlemskapet, men jeg vet ikke særlig mye mer om den foreningen, hva de driver med, evt kan hjelpe med,

Jeg har nok trøbbel med hørselen, og har akkurat på den annilggende lite ekstra energi å sette inn.

Sånn er det med eget trøbbel, det prøver man å glemme, så blir man minnet om trøbelet  pga av svar fra nav selv kjenner  man at man orker ikke og har ikke energi til å stå på mer for det, det er for mye annet, så tegnspråk kan hjelpe ved at jeg i vertfall da ser hva andre sier, pr av i dag er jeg helt avhengig av at andre enten snakker tydelig med munnen, eller høyt volummessig, eller er usedvanlig tålmodig, det siste var naboen i går.

Men er jo fastlege og forstår at det ikke er så gøy å ikke høre hva andre sier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703148
Del på andre sider

3 minutter siden, Madelenemie skrev:

Ok,

Jeg har time til ørelegen snart, slutten av mnd noe sted.

Vi bør  på kurs hele familien, jeg hører ikke hva de sier, og de blir irriterte, fra å ikke høre, å være litt i min egen verden, hører jeg ikke nå, hvor mye jeg enn vil, fokuserer og prøver, og leser på munnen.

Jeg hører min mann, når han snakker tydelig og til meg, og med munnen vendt mot meg, men ikke alle er like velvillig innstilt.

Jeg er medlem av hørselhemmedes landsforening, fordi jeg har forsikret høreapparatene gjennom det medlemskapet, men jeg vet ikke særlig mye mer om den foreningen, hva de driver med, evt kan hjelpe med,

Jeg har nok trøbbel med hørselen, og har akkurat på den annilggende lite ekstra energi å sette inn.

Sånn er det med eget trøbbel, det prøver man å glemme, så blir man minnet om trøbelet  pga av svar fra nav selv kjenner  man at man orker ikke og har ikke energi til å stå på mer for det, det er for mye annet, så tegnspråk kan hjelpe ved at jeg i vertfall da ser hva andre sier, pr av i dag er jeg helt avhengig av at andre enten snakker tydelig med munnen, eller høyt volummessig, eller er usedvanlig tålmodig, det siste var naboen i går.

Men er jo fastlege og forstår at det ikke er så gøy å ikke høre hva andre sier.

Det er usedvanlig mye enklere å få ordnet slik at du kan ha egnede høreapparater tilgjengelig, enn det vil være å få hele familien din til  bruke tegnspråk når de skal snakke til deg. Ideen din om tegnspråk minner litt om det å lete under nærmeste lyktestolpe etter noe man har mistet i skogen, man leter der det er lettest å se i stedet for der det man har mistet ligger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703149
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
1 minutt siden, frosken skrev:

Det er usedvanlig mye enklere å få ordnet slik at du kan ha egnede høreapparater tilgjengelig, enn det vil være å få hele familien din til  bruke tegnspråk når de skal snakke til deg. Ideen din om tegnspråk minner litt om det å lete under nærmeste lyktestolpe etter noe man har mistet i skogen, man leter der det er lettest å se i stedet for der det man har mistet ligger.

Ja jeg er ikke uenig i det,

Men når jeg nå  ikke orker med klager i flere år ang de høreapparatene som i følge ørelegen er en hver nordmanns rett, 

så velger jeg forsøke andre muligheter, og der kommer tegnspråk og cochleaimplantat inn.

Men jeg tar det opp med han i slutten av mnd, og jeg leverer da inn det han mener er min rett, jeg orker ikke mer høre om den retten min på høreapparater, jeg får se etter andre muligheter, og å få operasjon, er noe som forenkler en hel del, selvsagt kunne jeg brukt høreapparater i sikkert mange flere år, men altså, jeg orker ikke mer trygderett og svarbrev fra nav.

Får starte på nytt med noe helt annet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703151
Del på andre sider

10 minutter siden, Madelenemie skrev:

Ja jeg er ikke uenig i det,

Men når jeg nå  ikke orker med klager i flere år ang de høreapparatene som i følge ørelegen er en hver nordmanns rett, 

så velger jeg forsøke andre muligheter, og der kommer tegnspråk og cochleaimplantat inn.

Men jeg tar det opp med han i slutten av mnd, og jeg leverer da inn det han mener er min rett, jeg orker ikke mer høre om den retten min på høreapparater, jeg får se etter andre muligheter, og å få operasjon, er noe som forenkler en hel del, selvsagt kunne jeg brukt høreapparater i sikkert mange flere år, men altså, jeg orker ikke mer trygderett og svarbrev fra nav.

Får starte på nytt med noe helt annet.

Akkurat nå synes jeg du demonstrerer en ganske umoden form for tenkning. Du har jo fortsatt høreapparatene og bør selvfølgelig bruke dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703154
Del på andre sider

Madelenemie
7 minutter siden, frosken skrev:

Akkurat nå synes jeg du demonstrerer en ganske umoden form for tenkning. Du har jo fortsatt høreapparatene og bør selvfølgelig bruke dem.

Ok;)

Men jeg rir ikke på prinsipper, jeg kjenner et handikap daglig, det er strevsomt, og det går en grense for meg, jeg  har flere enn meg selv å tenke på, ettr over to års klageres nå, for det ørelegen sa er alles rettigheter. så er jeg der at jeg gidder ikke mer,

Så jeg går for full søknad om cochleaimplantat:-) og dertil leser jeg dekning av hørselskurs for nære slektninger, dvs min mann og mine barn.

Det klør i vertfall ikke i ørene mine, :-) Og det passer sikkert bedre inn i byråkratiet, det er dyrere, men det bryr jo ikke byråkratene seg om;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703159
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Madelenemie skrev:

Ok;)

Men jeg rir ikke på prinsipper, jeg kjenner et handikap daglig, det er strevsomt, og det går en grense for meg, jeg  har flere enn meg selv å tenke på, ettr over to års klageres nå, for det ørelegen sa er alles rettigheter. så er jeg der at jeg gidder ikke mer,

Så jeg går for full søknad om cochleaimplantat:-) og dertil leser jeg dekning av hørselskurs for nære slektninger, dvs min mann og mine barn.

Det klør i vertfall ikke i ørene mine, :-) Og det passer sikkert bedre inn i byråkratiet, det er dyrere, men det bryr jo ikke byråkratene seg om;)

Har du ikke råd til å betale selv i utgangspunktet, kan du jo selge noe, eller ta opp lån.

Anonymkode: ab9b6...8b2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703166
Del på andre sider

Madelenemie
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke råd til å betale selv i utgangspunktet, kan du jo selge noe, eller ta opp lån.

Ja det kan jeg.

Men jeg syns for min del ikke det er greit,

vi har tatt opp 2  millione i lån for å få ungen vår frisk, videre har jeg stort sett tenkt å få dekket det jeg kan gjennom ordninger vi burde komme under tatt i betraktning alt det vi betaler i skatt.

Så da går jeg for en dyr løsning som operasjon, og velger vekk den billige løsningen som nok kunne holdt i mange år, 

Mye fordi vi betaler mye skatt, vi jobber hardt og masse, når ungen vår blir livstruende syk, så må vi selv finne behandling og koste den, ja vi gjør det, men det gjør mye med oss., vi tenker ikke sånn som vi tenkte, og som vi sa til nære venner, betal dyr helseforsikring, blkir du brått dødsjuk, er det ikke norsk helsevesen som hjelper deg, da er det pengene du har betalt for i verste fall.

;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703170
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Madelenemie skrev:

Ja det kan jeg.

Men jeg syns for min del ikke det er greit,

vi har tatt opp 2  millione i lån for å få ungen vår frisk, videre har jeg stort sett tenkt å få dekket det jeg kan gjennom ordninger vi burde komme under tatt i betraktning alt det vi betaler i skatt.

Nå er ikke systemet lagt opp slik at hva slags hjelp og støtte du får er basert på hvor mye du betaler i skatt. I fremtiden må folk flest belage seg på å betale mer slikt selv av egen lommebok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703173
Del på andre sider

Madelenemie
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke systemet lagt opp slik at hva slags hjelp og støtte du får er basert på hvor mye du betaler i skatt. I fremtiden må folk flest belage seg på å betale mer slikt selv av egen lommebok.

OK:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703177
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville latt være å ri disse prinisppene og betalt høreapperatene selv. Kan dere ta opp 2 millioner i lån, kan dere sikkert få noen tusen ekstra i lån. Eventuelt selge noe dere har. Vær heller glad du er i en slik situasjon at dere faktisk kan gjøre dette.

Anonymkode: 766fa...26f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703262
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg nesten ikke hadde hørt noe som helst, så ville jeg betalt noen tusen for høreapparat, spesielt når det bare er en dråpe i havet - selv om noen mente jeg hadde krav på det.

Anonymkode: 08a87...07e

Det hadde jeg gjort også, selv om det er sure penger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703448
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår det er surt og fælt at det offentlige akkurat her ikke viser seg fra sin beste side for dere. Du har helt sikkert 100 % rett i at de er vanskelige i denne saken og rir prinsipper (det ta du svarte for seint) ut av alle proporsjoner. Men fra det til å ikke bruke høreapparatene når du faktisk har dem, bli barnslig og foreslå å heller lære tegnspråk etc, synes jeg virker bare dumt for deg selv og familien. Slik jeg har forstått det er dere velbemidlede. Dette virker på meg så viktig at jeg hadde prioritert å betale høreapparater over andre ting. Har dere absolutt ingen penger igjen i banken? Hvis ikke tror jeg at jeg ville f.eks solgt bilen og kjøpt en billigere, latt være å reise på ferie det neste året, stanset all oppussing i huset et år eller to, kuttet ned på nye klær etc. Dere tenker kanskje best selv om hva dere kan spare inn på.

Dere har ellers fått utrolig mye hjelp fra det offentlige. Jeg tipper dere til sammen får igjen det din mann betaler i skatt mange ganger i løpet av et år! Du får penger fra NAV, du får gå til psykolog, barna dine får hjelp etc etc etc. Akkurat her møtte du veggen. Veldig mange møter veggen når det gjelder det offentlige mye før og i mye større grad enn dere. Prøv å ha det som en trøst - nå var det dere som ikke fikk alt dere ønsket av det offentlige, men dere har likevel vært veldig heldige alt i alt.

Anonymkode: 766fa...26f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411985-svar-fra-nav/#findComment-3703478
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...